T Trijicon skrev:
Vilken växelriktare ska man välja för att vara ”framtidssäker”. Växelriktare ska vara anpassad för batterier samt styrning av elbilsladdare. Fasbalansering är ett plus.

Ferroamp,
Enequi,

Input önskas.
Mvh
Jag tror att det är svårt att pricka rätt om man vill vara framtidssäker. I framtiden kan det ju vara så att alla produkter som finns idag är omoderna och inte kompatibla. Jag satsar på en simpel växelriktare från Growatt. Billig och finns på lager. Om jag i framtiden vill ha batterier så kan jag sälja den jag har och köpa en ny hybrid med 50% avdrag om det fortfarande finns kvar. Samma sak med fasbalansering, effekttariffer etc. Jag tror att det är bättre att ta problemet när och om det uppstår.
 
  • Gilla
mortimer
  • Laddar…
Attitudeswe
T Trijicon skrev:
Problemen är 9/10 i bostadsområden där man kör på en 100 - 800 kVA transformator. Svårt att sätta en siffra man anpassar transformatorstorleken till ungefär belastning på 70% av transformatorn. Det varierar stort idag hur förbrukning är mot för 10 år sedan. Vi har också mycket högre krav på spänning med värmepumpar och växelriktrare.
Hur blir det om man säljer 2000w på fas 1 i samma sekund som man köper 1000+1000w i fas 2+3? Får man betala elöverföring eller nollas den ut?

Jag är intresserad av en minimal solinstallation på kanske 4-5 paneler för att bara täcka standby förbrukning hos datorer och fläktar. Räcker det att hitta en liten enfas inverter då - finns dom (som ändå är kapabla nog att inte bara gå i ödrift)?
 
K
Attitudeswe Attitudeswe skrev:
Hur blir det om man säljer 2000w på fas 1 i samma sekund som man köper 1000+1000w i fas 2+3? Får man betala elöverföring eller nollas den ut?

Jag är intresserad av en minimal solinstallation på kanske 4-5 paneler för att bara täcka standby förbrukning hos datorer och fläktar. Räcker det att hitta en liten enfas inverter då - finns dom (som ändå är kapabla nog att inte bara gå i ödrift)?
Kika på ap systems. Det har micro-inverters som dessutom är trefas.
 
  • Gilla
Attitudeswe
  • Laddar…
K
A Arnodt skrev:
OveFredriksson,
Hur sker fasutjämningen med Ferroamps apparat när man inte har egen elproduktion i ett enfamiljshus och inte heller har något lagringsbatteri?
Den transformerar om strömmen mellan faserna. Så det blir ju en förlust. Man ställer ett tröskelvärde på när den ska börja balansera. Ingen mening att göra det för minsta lilla snedbelastning, så länge elbolaget inte straffar dig. Räcker att man skyddar sina egna säkringar.
 
R
Attitudeswe Attitudeswe skrev:
Hur blir det om man säljer 2000w på fas 1 i samma sekund som man köper 1000+1000w i fas 2+3? Får man betala elöverföring eller nollas den ut?

Jag är intresserad av en minimal solinstallation på kanske 4-5 paneler för att bara täcka standby förbrukning hos datorer och fläktar. Räcker det att hitta en liten enfas inverter då - finns dom (som ändå är kapabla nog att inte bara gå i ödrift)?
Söker svaret på din fråga angående om man säljer på en fas men köper på de andra två, någon som vet?

Enl min nätägare: Våra mätare mäter Vektor/fas-summa det vill säga att din kWh är din totala förbrukade energi under timmen
 
Ni behöver inte tänka på hur avräkningen sker det är numera helt oberoende av skillnader mellan faserna för import-export ett korrekt summerat netto används för anslutningen.
 
Har inte elmätaren 2 separata räkneverk för varje fas, som endast kan öka? Alltså det finns 6 räkneverk i elmätaren, 3 för förbrukning och 3 för strömförsäljning.
 
Så vitt jag vet är det bara två räkneverk, totaleffekt ut resp in.
 
T Trijicon skrev:
Enequi verkar intressant med tariffstyrning om man i framtiden skaffar batterier. De verkar ligga steget före med mjukvaran än Ferroamp. Tyvärr är det svårt att hitta djupare info om Enequi ska försöka sätta upp ett möte med dom.
Har du fått någon djupare info om Enequi?
 
M magnil skrev:
Har du fått någon djupare info om Enequi?
Tyvärr inte har jagat dom men inget svar varken på mail eller telefon...
Ferroamp kanske är ett bättre val. Jag har lite mera koll på hur dom funkar m.m.
 
T Trijicon skrev:
Precis verkar riktigt intressanta. Svårt att hitta riktigt bra info om dom om man jämför mot Ferroamp
Semiproffset Thiger skrev:
Jag tycker Enequi (som du redan verkar ha koll på) är mest intressant just nu pga inbyggd funktionalitet för ödrift utan en massa extra ( Om jag förstått det rätt )

Det är vad jag tittar på just nu iaf.
Har en anläggning från Enequi installerad ganska nyligen om det är något jag kan svara på. Har 15 kW växelriktaren med 35 kWh batteri.
 
Hemmagrejjarn Hemmagrejjarn skrev:
Har en anläggning från Enequi installerad ganska nyligen om det är något jag kan svara på. Har 15 kW växelriktaren med 35 kWh batteri.
intressant storlek på anläggningen. Hur länge har du haft den och vilken data har du hunnit analysera i dagsläget? Funkar det enligt förväntan?
 
Har du inte extremt bråttom skulle jag avvakta lite. Det kommer nytt från många tillverkare av växelriktare under detta år. Growatt har visat upp nya hybrider på upp till 100kW och dem som är klara för backup-drift. Growatt har även nya AC laddboxar och DC laddare på 20 och 40kW.

Huawei håller på att testa sitt EMMA i Europa och det styr hela systemet mot förbrukning, väder, historik och elpriset. Huawei laddbox, FusionCharge har Sverige lansering 8/3.och den kan byta mellan 3 och 1 fas beroende på tillgång på effekt att ladda med.

Även Kostal är inne i ett generationsskifte.

Jag är rätt säker på att de andra större tillverkarna inte kommer att tillåta att de blir frånkörda. Min förutspåelse är att vi kommer att få se mycket nytt på Intersolar i Juni.
 
  • Gilla
Semiproffset
  • Laddar…
Semiproffset Thiger skrev:
intressant storlek på anläggningen. Hur länge har du haft den och vilken data har du hunnit analysera i dagsläget? Funkar det enligt förväntan?
Steg ett med 10 kWh batteri installerades precis innan Jul och steg 2 med ytterligare 25 kWh i början på februari.
Kan säga att systemet är avancerat och tar hänsyn till många parametrar och lär sig efter hand. Har varit flera gånger som jag tyckt att nu borde ju systemet göra såhär eller såhär bara för att några timmar senare inse att systemet hade en plan som var bättre.
Har spotpris och även den funktionen aktiverat i systemet just nu inställt på att agera på spotpriset om det varierar mer än 50 öre över dygnet. Kommer öka den inställningen snart. Du väljer också om du vill att systemet alltid ska välja att tanka solel eller om du vill tillåta försäljning från batteriet, jag har just nu den senare inställningen vilket då innebär att tex igår kväll när priset gick upp så försörjer batteriet hushållet men det säljer också elen från batteriet på pris toppen för att det blir mest ekonomiskt för dig. Har fortfarande mkt att lära mig men systemet är ju automatiskt så när du satt vissa grundparametrar så behöver du egentligen inte göra något mer. Jag är absolut nöjd hittills.
 
  • Energilagringsutrustning och kontrollboxar i ett teknikrum med kablar och en fläkt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Högtigolv och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.