Hejsan
Har vedeldat värmesystem mot acctankar idag och det hade jag tänkt att behålla som primär värmekälla. Dock vill jag ha ett system som jag kan använda för att värma upp kåken om jag åker iväg och har funderat på en luft-vatten-pump.

Känns som att det vore smidigt att koppla in den mot acctankens solslinga så att jag kan ha glykol i det systemet så att jag kan ha luft-vatten-pumpen avstängd när de inte behövs. Skulle det fungera?

Om ja, vad mer utöver luft-vatten-pumpen och en cirkulationspump behövs?

Det är denna pump jag funderar på:
https://outl1.se/luft-vatten-varmep...1ECxwk0FWAzvFIrcdkId7bqPlnkZumJxoCjLcQAvD_BwE
 
Det där är väl Cinapumpen och det har pratats mycket om den , tillsammans med OUTLET, en del har haft problem när den bråkar med service på garanti eller efter garantitiden.
 
Bumpar tråden lite.
Skiter i den där billiga kina-pumpen. Kommer nog gå på en Panasonic istället.

https://www.polarpumpen.se/varmepum...kw-t-cap-3-fas-luft-vattenvarmepump/p-1533244

Frågan kvarstår dock..
Jag har ju vedeldning och vill fortfarande ha det som primär värmekälla. Det är två acctankar på 750 liter styck varav den ena har solslingor i sig.

Kan jag montera ovanstående pump mot solslingorna i den ena tanken och ha luft-vatten-pumpen som stödvärme? Om ja, hur kopplar man?
 
Sitter i samma funderingar och tidigare så fick jag höra att solslingan är för höga tepmeraturer uppåt 80 90 grader. Vp ger tydligen "bara" 60 som max. Annat tips som dök upp var att köra den mot tank direkt via värmeväxlare.
 
Föesök inte att kopplas en VP mot en solslinga. Vp ska i flesta fall ha ett flöde på flera hubdra liter ( ca 50 C )och en solslinga kanske ligger påca 7 - 10 liter och en rmp på 80 C .En VP skulle srorkna direkt och btyta på HT., Vet inte om någon ggjort det men att tanken mot VP och solslinga + VVB-slinga för att få värme i kuset. Lite av överkurs allt detta.
 
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Föesök inte att kopplas en VP mot en solslinga. Vp ska i flesta fall ha ett flöde på flera hubdra liter ( ca 50 C )och en solslinga kanske ligger påca 7 - 10 liter och en rmp på 80 C .En VP skulle srorkna direkt och btyta på HT., Vet inte om någon ggjort det men att tanken mot VP och solslinga + VVB-slinga för att få värme i kuset. Lite av överkurs allt detta.
Så hur gör man för att ha en värmepump som sekundär värmekälla då?
 
Är det shunt ut från tanken, då ska VP gå mot tanken och styras start/stopp av termostater eller om det finns i VP funktion. VP blir då en extra värmekälla som tar över när det inte eldas.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
M mogga skrev:
Kan jag montera ovanstående pump mot solslingorna i den ena tanken och ha luft-vatten-pumpen som stödvärme? Om ja, hur kopplar man?
Problemet är att slingan är avsedd för ett mycket större delta T och högre temp.
Kör du med värmepumpen som har ett mycket lägre delta T, lägre temp och ett mycket större flöde så funkar det tyvärr inte.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.