Min son köpte en bostadsrätt för några år sedan, nu har jag tagit bort ett träpaneltak och eldragningarna som kommer fram är långt ifrån ok. Jag antar att man inte kan ställa några krav på säljaren nu?
 
Nej, det kan ni inte.
Högst troligt inte ens när lägenheten precis hade köpts.
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
K Kurtivan skrev:
Min son köpte en bostadsrätt för några år sedan, nu har jag tagit bort ett träpaneltak och eldragningarna som kommer fram är långt ifrån ok. Jag antar att man inte kan ställa några krav på säljaren nu?
Inte så lätt nej, vad är problemet?
 
Klart att du kan ställa krav, men du får inte ut nåt av det.
Vad är det med eldragningen som "är långt ifrån ok" ?
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Inte så lätt nej, vad är problemet?
lösa dosor ovanpå kökkssåp, lampsladdar till eluttag och underskåpsbelysning, gulgrön som nolla, bl a
 
Steg 1 oavsett bör vara att utreda vem som äger elledningarna. Ni eller föreningen? Det framkommer enligt brfens stadgar
 
R Danwag skrev:
Steg 1 oavsett bör vara att utreda vem som äger elledningarna. Ni eller föreningen? Det framkommer enligt brfens stadgar
Någon har renoverat och dragit nytt
 
Ett öppet tak med synliga träbjälkar, rör och en elektrisk enhet med kablar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Taklamputtag med osäkert elarbete, träpaneltak, nedhängd plastkrok, delar av en tavla syns.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett hörn av ett rum med synlig kabelkanal, träbjälkar och utsikt mot bebyggelse genom fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Låter inte särskilt dyrt att åtgärda ?
 
Om det är mer än två år sedan han köpte bostadsrätten, så är det försent att reklammera.

Svårt att avgöra från bilderna, men en del av felen borde gått att se tecken på redan innan ni rev taket. Vilket gör att man bör räkna med att mer kan vara fel. Det man har rätt att reklammera är fel som man inte har enledning att förvänta sig efterr att ha gjort en grundlig undersökning av det man köper (undersökningsplikten). Det är alltså inte frågan om huruvida just de fel man senare upptäcker gick att se innan köpet, utan om skicket är sådnat att man inte borde behöva räkna med den här typen av fel. Finns det då några synliga tveksamheter med elen, så blir dte svårare att hävda att man inte kunde räkna med mer fel.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
K Kurtivan skrev:
[bild] [bild] [bild]
Så gnäller de flesta här på att man måste ha elutbildning mm. Varför man inte får göra el hemma i sin egen bostad.
 
  • Haha
Markarbetaren
  • Laddar…
M
K karkka skrev:
Så gnäller de flesta här på att man måste ha elutbildning mm. Varför man inte får göra el hemma i sin egen bostad.
Gillar din generalisering!
Den som gjort denna eldragning måste skolkat på lektionen i högstadiet där man fick lära sig detta:D
 
Fairlane
K karkka skrev:
Så gnäller de flesta här på att man måste ha elutbildning mm. Varför man inte får göra el hemma i sin egen bostad.
Jag tror du missuppfattat vad folk säger. Vi säger att det är viktigt att det blir rätt, inte vem som gjort det. Om en elektriker gör en felkoppling så är det inte bättre än om en privatperson gör det och klart sämre än en privatperson som gör rätt.
 
  • Gilla
Markarbetaren och 2 till
  • Laddar…
M
Om det går 99 fackmannamässigt gjorda elmontage på 100 bland gör-det-självarna så är det garanterat den enda bristfälliga som hamnar på byggahusforumet.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.