Hej Forumet.

Med 2100kvm tomt och en del rabatter och odlingar blir det en hel del kanter att skära varje år, vilket jag redan är trött på efter 7år i hus.
Är inne på att sätta någon form av rabattkant, och för att göra det enkelt för sig är jag inne på en stålkant av någon form.

Jem och fix har en variant i råjärn för 57kr metern: https://www.jemfix.se/rabattkant-raajärn-119-x-16-cm-3-pack/2193/9059910/

Medans kanske kan komma undan med 90kr metern om man svetsar corten själv (annars 110kr).
https://rabattkanter.se/products/rabattkant-corten-10-cm/kantstod-100x3mm-2-meter

Behöver säkert 100m, om inte mer.

Är det värt merpriset att gå på corten eller kommer råjärn funka ungefär lika bra? :thinking:
 
  • Haha
Patrik V.
  • Laddar…
Korten är väl det som bäst passar, tror ingen kommer på tt bygga en skorsten i råjärn p,g,a att det rostar, korten äe även där besr, då ytan oxidera och utgör ett rostskydd. Hur aht du tänkt dig att det ska sättas, blir kanske något som sticker upp och vad blir det vid gräsklippningen. Ett varv med någon sorts trimmer.
 
Tanken är att den ska ligga rätt lågt, den ska ju mest stoppa gräset, och så ska gärna robotklipparen kunna sticka ut över.

Funderingen är väl mest hur mycket längre corten håller jämfört vanligt stål :thinking:
 
  • Haha
Patrik V.
  • Laddar…
S
13th Marine 13th Marine skrev:
Tanken är att den ska ligga rätt lågt, den ska ju mest stoppa gräset, och så ska gärna robotklipparen kunna sticka ut över.

Funderingen är väl mest hur mycket längre corten håller jämfört vanligt stål :thinking:
Knepet som de mest rutinerade gör är att ha kanten lite högre å sen sätta en rad sten närmast som sen roboten får gå över...
 
S SvanteC skrev:
Knepet som de mest rutinerade gör är att ha kanten lite högre å sen sätta en rad sten närmast som sen roboten får gå över...
Blir säkert hur snyggt som helst, men då kan jag ju hoppa cortenkanten :thinking:
 
  • Haha
Patrik V.
  • Laddar…
S
13th Marine 13th Marine skrev:
Blir säkert hur snyggt som helst, men då kan jag ju hoppa cortenkanten :thinking:
Nja, gräs växer ju under stenen och så... tänker jag...
 
J
Jag mailade min lokala plåtslagare och fick bockat 1mm plåt, alltså ett veck på ca 10 mm för stadga upptill. 22 m för 2000. Markkant med gräsmatta och täckt med multnande löv och flis, metallkant, skarp fokusering nära, suddig bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Blev väldigt bra.
Innan rosten:
Häck med gröna blad intill klippt gräsmatta avskild med metallkant, soligt utomhus i dagsljus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Lostmoose och 2 till
  • Laddar…
S SvanteC skrev:
Nja, gräs växer ju under stenen och så... tänker jag...
Ja jo, jag tänkte att ska man ändå håll på och gräva och jämna av med sättgrus så kan man lika bra sätta det i betong så slipper man rötterna och så stannar plattorna på plats :thinking:
 
  • Haha
Patrik V.
  • Laddar…
J Jocke Best skrev:
Jag mailade min lokala plåtslagare och fick bockat 1mm plåt, alltså ett veck på ca 10 mm för stadga upptill. 22 m för 2000. [bild] Blev väldigt bra.
Innan rosten:
[bild]
Snyggt!
Vanligt stål eller corten?
 
S
13th Marine 13th Marine skrev:
Ja jo, jag tänkte att ska man ändå håll på och gräva och jämna av med sättgrus så kan man lika bra sätta det i betong så slipper man rötterna och så stannar plattorna på plats :thinking:
De flesta tar bara bort lite gräs å lägger stenen lite halvfint sådär =) ingen som ska gå på de, så de blir nog bra.
 
Tror rabattkanten på jem&fix är ganska tunn, det blir rätt sladdrigt med en sån...

En bekant har den i trädgården, och på sina ställen sticker den upp typ 1,5 cm.. när man råkar trampa på den där känns det som den ska böjas....

Ett alternativ kan ju vara att köpa en hel plåt och be den lokala stålhandlaren/plåtslagaren klippa den i remsor på längden...
 
J
13th Marine 13th Marine skrev:
Snyggt!
Vanligt stål eller corten?
SPD enligt fakturan. Vanlig plåt gissar jag då.
 
  • Haha
Patrik V.
  • Laddar…
Jag kan rekomendera https://rostikt.se/ om du letar efter Corten.

Köpt lite olika varianter därifrån och alltid varit nöjd. Det är en tjockare plåt än vad man generellt hittar.
 
  • Gilla
jocke31
  • Laddar…
M mrmlz skrev:
Jag kan rekomendera [länk] om du letar efter Corten.

Köpt lite olika varianter därifrån och alltid varit nöjd. Det är en tjockare plåt än vad man generellt hittar.
Tycker jag varit där inne och tyckt det var dyrt, men 85kr metern för 3mm corten är nog rätt bra :thinking:(y)
 
  • Gilla
atomlab
  • Laddar…
O
13th Marine 13th Marine skrev:
Tycker jag varit där inne och tyckt det var dyrt, men 85kr metern för 3mm corten är nog rätt bra :thinking:(y)
Du kan ju kolla med olika plåtslagare om priset.

Någon kanske har rabatt?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.