Hej!

Planerar att bygga ett uterum i sommarstugan och behöver en altandörr som är låsbar från utsidan. Jag vet att man ofta kan beställa det fabriksmonterat när man köper ny dörr, men jag tänkte försöka fynda begandade fönster och dörrar. Men det är sällsynt med altandörrar med yttre lås på Blocket så kan jag räkna med att kunna eftermontera det istället?
 
Beror ju på... Så länge spanjoletten inte löper på utsidan så du behöver borra genom den kan det gå.
Dock har många dörrar sina egna "special" lösningar för låsning så det lär inte fungera med standard grejer dessvärre
 
T tergo skrev:
du får leta upp en som där sitter låsbar spanjolett i

Guide om spanjoletter från If Säkerhetsbutik®. (if-sakerhet.se)
Menar du att en spanjolett som är låsbar från insidan (oavsett om det är med nyckel eller vred) är också alltid låsbar från utsidan om man borrar upp dörrbladet utifrån?
 
Bild på aktuell dörr från in och utsida så slipper man gissa.
 
1 123abc skrev:
Bild på aktuell dörr från in och utsida så slipper man gissa.
Ja, bilder brukar ju finnas men men det hjälper mig inte om jag inte vet vad jag ska leta efter. :)

Vad ska jag leta efter på bilderna för att avgöra om det går att sätta dit ett lås på utsidan?
 
W weyland-yutani skrev:
Ja, bilder brukar ju finnas men men det hjälper mig inte om jag inte vet vad jag ska leta efter. :)

Vad ska jag leta efter på bilderna för att avgöra om det går att sätta dit ett lås på utsidan?
Ser att jag inte läste ordentligt.
Om det är låsbar spanjolett så kompletterar man med låscylinder och behör på utsidan.
Om spanjoletten inte är låsbar så kan man antingen byta till låsbar spanjolett eller använda ASSA 8350S med de behör som krävs.
Två tekniska illustrationer visar låsmodellen 8350SH monterad på dörrar, enkel och kopplad, med beskrivande text och komponentnummer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Enkelbåge låsbar spanjolett
Installationsexempel av låscylinder, visar olika konfigurationer, ASSA cylinder, skyddsbrickor och distansringar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Kopplad låsbar spanjolett
Tekniska ritningar av låscylindrar, ASSA 707, med komponentbenämningar på svenska, för olika dörrinstallationer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Enkelbåge låsbar spanjolett
Illustrationer av låssystemets installation, komponenter identifierade, tabell med dörrtjocklekar och cylindermått.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
weyland-yutani
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.