Vi diskuterade elöverföringsavgift. Vänner har ett avtal med nätägare Eon i Höllviken kommun och det kostar 8 010 SEK plus moms med 20A. Vi har ett själva avtal i Båstad kommun med nätägare Bjärekraft och det kostar 2 947 SEK plus moms med 20A. Avgiften för överföring är även den rejält dyrare med Eon. Jag kan inte låta bli att reflektera över den enorma (?) skillnaden. Kan nätägaren i praktiken ta vilken avgift de vill....eller finns det något "statligt" regelverk, typ begränsning....?
 
E
S sepani skrev:
Vi diskuterade elöverföringsavgift. Vänner har ett avtal med nätägare Eon i Höllviken kommun och det kostar 8 010 SEK plus moms med 20A. Vi har ett själva avtal i Båstad kommun med nätägare Bjärekraft och det kostar 2 947 SEK plus moms med 20A. Avgiften för överföring är även den rejält dyrare med Eon. Jag kan inte låta bli att reflektera över den enorma (?) skillnaden. Kan nätägaren i praktiken ta vilken avgift de vill....eller finns det något "statligt" regelverk, typ begränsning....?
Ja, detta är under överinseende. Kolla ei.se.
Små kommunala stadsnät kan ofta bli billigare då kostnad slås ut per kund för hela nätet.
 
Det är reglerat. Men det tycks gå att ät ta ut en hel del i nätavgift. Näten borde inte vara privata. Privata monopol är inget vettigt upplägg.
 
  • Gilla
kashieda och 4 till
  • Laddar…
E El-Löken66 skrev:
Ja, detta är under överinseende. Kolla ei.se.
Små kommunala stadsnät kan ofta bli billigare då kostnad slås ut per kund för hela nätet.
Det känns spontant konstigt, då en större kommun borde slå ut kostnaden på fler kunder (och bli billigare...?) För du kan ju inte välja mellan olika nät....
 
E
D Daniel 109 skrev:
Det är reglerat. Men det tycks gå att ät ta ut en hel del i nätavgift. Näten borde inte vara privata. Privata monopol är inget vettigt upplägg.
Vem har sagt det? Det finns kommunala nät också.

Men kommer det in någon kommunalpolitiker som vill impa på ekonomer hjälper detta föga.

S sepani skrev:
Det känns spontant konstigt, då en större kommun borde slå ut kostnaden på fler kunder (och bli billigare...?) För du kan ju inte välja mellan olika nät....
Kommunerna har ofta plockat ut russinen ur kakat och resterna som kräkts upp får de stora pågarna ta hand om.

Långa ledningar som faller som plockepinn då Gud hostar lite. Ingen bra ekonomi i sig men detta är en stor förklaring.
 
Det du citerade var det jag som skrev.
Jag begriper inte riktigt vad du menar. Jag jag sagt att det inte finns kommunala nät?
 
Hittar detta....men verkar i sig inte vara begränsade...


Energimarknadsinspektionen och nätavgifter
Energimarknadsinspektionen (Ei) är tillsynsmyndighet och beslutar om elnätsföretagens intäktsramar, det vill den totala summan kunderna tillsammans totalt ska betala till nätföretaget. Intäktsramen ska inte vara större än vad som behövs för att:

  1. täcka kostnader för driften av en nätverksamhet som har likartade objektiva förutsättningar och bedrivs på ett ändamålsenligt och effektivt sätt,
  2. täcka avskrivningar, och
  3. ge en sådan avkastning (vinst) på kapitalbasen som behövs för att i konkurrens med alternativa placeringar med motsvarande risk få tillgång till kapital för investeringar.
Med kapitalbas avses det kapital som krävs för att bedriva verksamheten.

Det finns bara ett elnätsföretag inom varje område som fått tillstånd, en så kallad nätkoncession. Ei utövar tillsyn för att kontrollera att elnätsföretagen uppfyller sina skyldigheter enligt ellagen.

Intäktsramen inkluderar alltså den vinst elnätsföretaget gör, och kontrolleras och beslutas av Ei med stöd i lag och förordning. Ei kontrollerar däremot normalt inte nivån på enskilda kunders elnätsavgifter.
 
E
D Daniel 109 skrev:
Det du citerade var det jag som skrev.
Jag begriper inte riktigt vad du menar. Jag jag sagt att det inte finns kommunala nät?
Det finns även ekonomiska föreningar där medlemmar kan äga andelar.

Du skrev att det var dåligt att elnäten var privat ägda. Vad är ditt förslag då.
 
Någon typ av offentligt ägda nät.
Om det är förening, kommunalt, region eller statligt är inte särskilt viktigt.

Jag skulle tro att lokalnät lämpar sig för kommunal förvaltning medan regionalnäten och stamnät är bättre statligt.

Men det är framför allt privata monopol jag tycker fungerar dåligt. Det gäller även datanät, där det byggs privata när med offentliga medel.
 
  • Gilla
Svante Svenson och 2 till
  • Laddar…
Jobbar du på att missförstå?
 
E El-Löken66 skrev:
u skrev att det var dåligt att elnäten var privat ägda. Vad är ditt förslag då.
I princip alla lokalnät var kommun/samfällighets-ägda från början, men sen började de stora drakarna köpa upp dem med stöd ifrån borgerligheten som inte tyckte att kommunerna/samfälligheterna skulle äga "affärsdrivande" verksamhet.

Och privata monopol älskas av investerare!!!!
 
Det senaste målet för "riskkapitalisterna" är ALLT vatten (både grundvatten och vattenverk).
Då skulle enligt deras mening vattenresurserna utnyttjas bättre och tex bönder inte slösa med bevattning.

Snacka om att det finns id.oter som kämpar med att förstöra för mänskligheten, bara de själva blir rika!
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
För att svara på frågan, nej, det är reglerat och beror på en mängd faktorer som avstånd och kostnader för underhåll etc.
Avgiften är oftast högre på landet än tätort p.g.a det.
 
L lat skrev:
I princip alla lokalnät var kommun/samfällighets-ägda från början, men sen började de stora drakarna köpa upp dem med stöd ifrån borgerligheten som inte tyckte att kommunerna/samfälligheterna skulle äga "affärsdrivande" verksamhet.

Och privata monopol älskas av investerare!!!!
Nej, en hel del var ägda av lokala fabriker eller vattenkraftverk. Rätt mycket har alltså alltid varit privat, men en del har sedan kommunaliseras.
 
OK. Vad som är dyrt är självklart beroende på perspektiv. Jag tycker Eon tar för sig orimligt med en fast årsavgift om nästan 9 000 SEK samt dessutom en dyr kwh taxa, men jag har förståelse för olika perspektiv och att inte alla tycker det är orimligt dyrt....jag skulle gärna vara delägare i Eons nät....
 
  • Gilla
H-Thomasson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.