Hej
Huset är drygt 100 år. Oklart hur gammalt taket är. Det finns ingen papp under takpannorna. När man står inne på kattvindarna under taket så kan det blåsa rakt igenom.....
Bortsett från mossan tycker jag att takpannorna ser OK ut. Inga synliga skador och passformen är riktigt bra.

Taket är kanske den viktigaste delen på huset. Vad gör man? River man upp och lägger nytt, och då även med papp? Eller kan det anses vara välventilerat så att det är OK som det är?
 
  • Tegelpannor på tak med mossa, skorsten i bakgrunden, blå himmel, perspektiv från takets kant.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Bengt Mark
  • Laddar…
B berraX skrev:
Hej
Huset är drygt 100 år. Oklart hur gammalt taket är. Det finns ingen papp under takpannorna. När man står inne på kattvindarna under taket så kan det blåsa rakt igenom.....
Bortsett från mossan tycker jag att takpannorna ser OK ut. Inga synliga skador och passformen är riktigt bra.

Taket är kanske den viktigaste delen på huset. Vad gör man? River man upp och lägger nytt, och då även med papp? Eller kan det anses vara välventilerat så att det är OK som det är?
Gissningsvis är det där betongtegeltaket lagt någon gång under 1970-90-talen. Om det är tätt är det onödigt arbete att byta det nu, tycker jag.
Mossan kan förkorta livslängden på takpannorna, så den kan du bekämpa med lämpligt djungeltrick.
Vad är det för undertak? Masonit? Sticketak?
 
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Gissningsvis är det där betongtegeltaket lagt någon gång under 1970-90-talen. Om det är tätt är det onödigt arbete att byta det nu, tycker jag.
Mossan kan förkorta livslängden på takpannorna, så den kan du bekämpa med lämpligt djungeltrick.
Vad är det för undertak? Masonit? Sticketak?
Bara brädor.
 
Beror väl också på vad ett läckage skulle få för konsekvenser. Är hela taket besiktningsbart från undersidan? Då kanske det räcker att gå upp på vinden och inspektera 2ggr per år, och åtgärda om man ser problem.

Men visst vore det bra att lägga om taket. Att det drar igenom taket är ju också en energiförlust t.ex..

Men om du har ett brädtak skulle ju en omläggning inte behöva var mer dramatiskt än att plocka bort pannorna, på med takpapp/väv, ny läkt och sen lägga på pannorna igen (förutsatt att pannorna är i ok skick). Är det brädtak är det antagligen ok som underlag, annars behövs ju ny råspont också.

Sen kan man ju vilja passa på att isolera också, och då blir det ju ett större jobb förstås.
 
Övre delen av taket kan man nog se inifrån vinden. Längre ner är kattvindarna närmast taket. De är isolerade (fast inte så bra eftersom det blåser igenom) . Där kan man inte längre se insidan av brädtaket.

Men att nu tas ej upp på vinden och titta på det som ändå går att se, borde vara bra oavsett allt annat.
 
B berraX skrev:
Bara brädor.
Inte det vanligaste, men inte helt ovanligt.

Att det drar på kattvindarna och uppe på tredje vind (nu gissar jag att det är ett 1,5-planshus) behöver inte vara dåligt om dessa är oisolerade kallutrymmen. Är det ordentligt isolerat mot bostadsutrymmena, kan du snarast se vindarna som jättestora och välventilerade luftspalter. Det är ett skydd mot fuktskador.
 
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Inte det vanligaste, men inte helt ovanligt.

Att det drar på kattvindarna och uppe på tredje vind (nu gissar jag att det är ett 1,5-planshus) behöver inte vara dåligt om dessa är oisolerade kallutrymmen. Är det ordentligt isolerat mot bostadsutrymmena, kan du snarast se vindarna som jättestora och välventilerade luftspalter. Det är ett skydd mot fuktskador.
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Inte det vanligaste, men inte helt ovanligt.

Att det drar på kattvindarna och uppe på tredje vind (nu gissar jag att det är ett 1,5-planshus) behöver inte vara dåligt om dessa är oisolerade kallutrymmen. Är det ordentligt isolerat mot bostadsutrymmena, kan du snarast se vindarna som jättestora och välventilerade luftspalter. Det är ett skydd mot fuktskador.


Kattvindarna är inte uppvärmda, men de är isolerade mot taket. Sedan är de väl inte så bra isolerade, och det är därför som det kan blåsa igenom. Och här kommer man inte åt att se eventuella fuktskador.

Takpannorna ligger bra. Men det innebär ändå inte att man kan vara säker på att det är 100% tätt. Och då hamnar vattnet på brädorna. Men så här var det väl förr innan det fanns underlagspapp?
 
B berraX skrev:
Hej
Huset är drygt 100 år. Oklart hur gammalt taket är. Det finns ingen papp under takpannorna. När man står inne på kattvindarna under taket så kan det blåsa rakt igenom.....
Bortsett från mossan tycker jag att takpannorna ser OK ut. Inga synliga skador och passformen är riktigt bra.

Taket är kanske den viktigaste delen på huset. Vad gör man? River man upp och lägger nytt, och då även med papp? Eller kan det anses vara välventilerat så att det är OK som det är?
Skulle rekommendera att göra om allt ordentligt med ny papp och nya plåtarbeten samt taksäkerhet.

Håller precis på med offerter kring tak och takföretagen har så mycket att göra att de är ärliga om det inte behövs göras saker.
Ser även att de seriösa nu verkar ha "15 års funktionsgaranti" inskrivet.

Inget försäkringsbolag ersätter takläckage så i princip skulle jag säga att om du vill renovera resten av huset till en bra nivå.... Gör taket :)

Ingen ventilation kommer vara så bra att en läcka kompenseras
 
Appendix Appendix skrev:
Skulle rekommendera att göra om allt ordentligt med ny papp och nya plåtarbeten samt taksäkerhet.

Håller precis på med offerter kring tak och takföretagen har så mycket att göra att de är ärliga om det inte behövs göras saker.
Ser även att de seriösa nu verkar ha "15 års funktionsgaranti" inskrivet.

Inget försäkringsbolag ersätter takläckage så i princip skulle jag säga att om du vill renovera resten av huset till en bra nivå.... Gör taket :)

Ingen ventilation kommer vara så bra att en läcka kompenseras


mmmm, det kanske slutar med det....
Det är ju en slant men samtidigt blir ett ev läckage en mindre katastrof.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
B berraX skrev:
mmmm, det kanske slutar med det....
Det är ju en slant men samtidigt blir ett ev läckage en mindre katastrof.
jag svär över offerterna nu. Men jag känner att det är värt att sova lugnt och kunna tänka på annat än taket framåt :)

Ska taka om två byggnader till på tomten så lär landa på en halv miljon totalt.... det är närmare 300 kvm takyta.... Men om man ska lägga tid och pengar på uppgradera invändigt är det ett måste.
 
Appendix Appendix skrev:
jag svär över offerterna nu. Men jag känner att det är värt att sova lugnt och kunna tänka på annat än taket framåt :)

Ska taka om två byggnader till på tomten så lär landa på en halv miljon totalt.... det är närmare 300 kvm takyta.... Men om man ska lägga tid och pengar på uppgradera invändigt är det ett måste.

I mitt fall är det ca 80m2 markyta. Vad kan taket bli då, 120m2? Lite mindre än ditt men men det blir nog rätt mycket pengar för mej också.
 
Så länge taket fungerar så skulle jag inte ens fundera på att byta det. Varför? Antagligen nästan större risk med problem med ett nytt tak med alla kompetenta hantverkare som finns. Lite lotteri om man får någon bra eller dålig som gör det. Har du tur så håller taket åtminstone 10 - 20 år till.
Däremot kan det ju vara bra att kolla på vinden ibland efter tecken på läckage samt se efter mossan på pannorna.
 
B berraX skrev:
I mitt fall är det ca 80m2 markyta. Vad kan taket bli då, 120m2? Lite mindre än ditt men men det blir nog rätt mycket pengar för mej också.
Är det inga vinklar utan ett "rakt" tak av den storleken lär du hamna runt 200-230.

Mitt garage är 40 kvm markyta och den delen av offerten är 90.000

Appropå "byt inte om det inte strular"

Är det bättre vänta på en läcka som förstör nyrenoverade köket eller badrummet
Ett tak man vet är i lite dåligt skick kräver att man inspekterar löpande när det varit snö, is, mycket regn.
Jag lägger hellre ett nytt tak och lägger den energin på annat.

Iaf efter 4 år med just det :D
 
Om det inte finns något som stoppar ev läckage under pannorna hade jag inte sovit gott, speciellt inte om det inte går att inspektera. Spricker en panna av ngn anledning kan det bli dyrt.

finns det något som stoppar större vattenläckage hade jag bara gjort rent och hållit koll…
 
B berraX skrev:
Hej
Huset är drygt 100 år. Oklart hur gammalt taket är. Det finns ingen papp under takpannorna. När man står inne på kattvindarna under taket så kan det blåsa rakt igenom.....
Bortsett från mossan tycker jag att takpannorna ser OK ut. Inga synliga skador och passformen är riktigt bra.

Taket är kanske den viktigaste delen på huset. Vad gör man? River man upp och lägger nytt, och då även med papp? Eller kan det anses vara välventilerat så att det är OK som det är?
Håll bara koll på undersida av brädtaket - men har du ekonomi för det så är det nog en bra ide att planera för en omläggning av taket inom 10 år med tanke på hur betongpannorna ser ut.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.