Vindutrymme med träbjälkar, plastöverdrag, sågspån och ljusinsläpp genom ett takfönster eller lucka.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Trångt utrymme under hustak med isolering, trälister och spillning, troligen skador från skadedjur.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Av en slump va jag uppe på vinden här om dagen för att kontrollera solcellinstallatörens jobb och fick syn på ett par rejält svarta partier med mögel.
Fick då såklart jävligt ont i magen då jag för 1 år sedan bytte tak (dock ej råspånt) och nyligen nu satt solceller
Har ej reflekterat så mycket över detta när jag varit upp på vinden tidigare så kan ej säga om detta varit under en lång period, skulle tippa på att råspånten är från 80 talet då man senast lade om taket helt

Huset är ett tegelhus med källare från 60-talet
Självdragsventilation som gäller, finns inga mekaniska fläktar utan enbart ventiler

Hur som helst så är problemen väldigt lokalt nere vid takfoten, värst är det på ett parti där det ej är tegelvägg utan panelad vägg och där saknas luftspalt mellan takfot och vägg
Annars är de fläckvis lite runt om hela huset vid takfoten

Har huggit lite med en kniv på råspånten och de känns fortfarande stumt så någon röta tror jag inte de har hunnit bli ännu.
Va även uppe precis och sprutade på lite mögelfri i väntan på att mögel och saneringsfirman skall komma hit och kika på de

Är de någon här som har tidigare erfarenhet av detta bekymmer och kan säga vad ni gjorde för åtgärd hade jag varit jäkligt tacksam!

/AR
 
S
Vad har du för ventilation i huset?
 
Självdragsventilation
Sitter 3 ventiler i källaren och 2 uppe (vardagsrum,sovrum)
1 ventil i badrummet
På vinden sitter där spjäll i nocken på båda sidor
 
Vad har du för rum under de partier på vinden som fått skadorna ?
 
D
Alexander Roth Alexander Roth skrev:
[bild] [bild] Av en slump va jag uppe på vinden här om dagen för att kontrollera solcellinstallatörens jobb och fick syn på ett par rejält svarta partier med mögel.
Fick då såklart jävligt ont i magen då jag för 1 år sedan bytte tak (dock ej råspånt) och nyligen nu satt solceller
Har ej reflekterat så mycket över detta när jag varit upp på vinden tidigare så kan ej säga om detta varit under en lång period, skulle tippa på att råspånten är från 80 talet då man senast lade om taket helt

Huset är ett tegelhus med källare från 60-talet
Självdragsventilation som gäller, finns inga mekaniska fläktar utan enbart ventiler

Hur som helst så är problemen väldigt lokalt nere vid takfoten, värst är det på ett parti där det ej är tegelvägg utan panelad vägg och där saknas luftspalt mellan takfot och vägg
Annars är de fläckvis lite runt om hela huset vid takfoten

Har huggit lite med en kniv på råspånten och de känns fortfarande stumt så någon röta tror jag inte de har hunnit bli ännu.
Va även uppe precis och sprutade på lite mögelfri i väntan på att mögel och saneringsfirman skall komma hit och kika på de

Är de någon här som har tidigare erfarenhet av detta bekymmer och kan säga vad ni gjorde för åtgärd hade jag varit jäkligt tacksam!

/AR
Vårt svartmögel slutade tillväxa efter att vi ökat ventilationen på vinden rejält (typ 1500%).
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Vad har du för rum under de partier på vinden som fått skadorna ?
Badrummet och hallen är där bilden visar där de klart är värst

men finns även fläckvis runt om hela huset
 
D datja skrev:
Vårt svartmögel slutade tillväxa efter att vi ökat ventilationen på vinden rejält (typ 1500%).
ok, tack för tips
Får se vad saneringsfirman säger
 
Mest troligt smiter fuktig luft upp på vinden då ni inte har ordentlig ventilation och fläktar i huset. Börja där
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Mest troligt smiter fuktig luft upp på vinden då ni inte har ordentlig ventilation och fläktar i huset. Börja där
Låter rimligt
Tackar för tipset
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.