Hej,

Vi har precis fått rördragning gjord i huset för vi ska ha FTX. På nedre plan och vinden ser det bra ut enligt mitt amatöröga, men i garaget känns det som att rör dragits så som varit smidigast, utan att ta hänsyn till utrymmet och att det faktiskt ska användas till annat än rör. Jag fattar att rör tar plats, men ändå.

Det är sällan vinklar på 90 grader utan det kan vara på 110 grader eller 70 grader t ex. Jag påpekade för rördragarna att det inte var så här vi föreställde oss att dragningen skulle se ut, och fick till svar att det ska isoleras eller byggas in i lådor.

Oavsett så undrar jag, givet bilderna, är det verkligen acceptabelt att det dras så här? Tack!
 
  • Ventilationsrör i taket, ojämn grå vägg, träddörr, svarta säckar, orenoverat utrymme.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Metallisk ventilation eller rörledning i hörn med tejp, smutsiga väggar, delvis oskarp grön säck nedanför.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En källarlokal med ventilationssystem, eluttag, säckar och några dörrar. Metallrör korsar väggen ovanför.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ventilationsrör i taket, slitet rum, gammal dörr, belysning, ingen inredning, byggplatskänsla.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett rörigt källarrum med synliga ventilationstrummor i taket och verktygshylla.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ja, inte var det snyggt.
 
Herregud, det där var inte vackert. Jag förstår att det finns utmaningar med korsande kanaler, låg takhöjd samt rör som går genom vägg på en höjd som får mig i all fall att hoppas att det finns ett logiskt skäl men ändå….

Mängden ventfogmassa förbryllar mig med. Gummitätningarna ska liksom hålla tätt normalt men här har man verkligen gått all in…
 
  • Gilla
FrittDrag_II och 1 till
  • Laddar…
Anledningen till all ventilationsmassa är troligtvis att man har gjort om rördragningen så många gånger att det är helt fullt med hål på båda sidor av gummitätningen.
 
Enligt min åsikt ser det inte ut som att en ventilationsmontör gjort jobbet.
En hel del lustiga lösningar som gått att lösa snyggare och smidigare, finns trevliga produkter som t.ex. "kort böjar" som hade löst en del av dem dumma vinklarna.
Placeringen av hålen tvingar fram korsning av kanaler men finns även produkter som kan lösa det, kostar några extra 100-lappar men kanske varit intressant för dig som kund med tanke på slutresultatet.
 
  • Gilla
Swedius och 2 till
  • Laddar…
S
Det är inte en ventilationsinstallatör som har gjort detta. Ser förjävligt ut.
 
  • Gilla
Swedius och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.