Vi har något konstigt fel, vår f2030-9 låter otroligt mycket jag kan knappt jobba hemifrån av ljudet. Någon som vet vad det kan bero på? Jag vill helst inte byta hela fläkten då den kostar över 14000 kr plus installation. Någon som haft något liknande problem?

Video på problemet, fått endel alger under vintern.

 
Låter lite som ett slags gnissel? Kan vara kullagren i fläkten som är utslitna. Är man händig går det att byta dessa själv för ett par hundra kronor. Det finns även firmor som kan byta lagren till en betydligt lägre pris än en helt ny fläkt om man lämnar in fläkten där. T.ex. firmor som sysslar med bil-el och renoverar generatorer etc.
 
J Josth skrev:
Låter lite som ett slags gnissel? Kan vara kullagren i fläkten som är utslitna. Är man händig går det att byta dessa själv för ett par hundra kronor. Det finns även firmor som kan byta lagren till en betydligt lägre pris än en helt ny fläkt om man lämnar in fläkten där. T.ex. firmor som sysslar med bil-el och renoverar generatorer etc.
Ja jag vill ju ta ut någon som kan nibe som är kompetent nog att laga saker och inte bara byta ut hela moduler. Jag ska boka en nästa vecka som kan nibe. Men tänkte först kolla här om det fanns något man kunde göra själv utan att vara rädd att inte slå med värmare i minusgrader ute.
Jag hade säkert kunnat byta dessa själv, men leverantören vill inte lämna sprängskiss på fläkt modulen så kan inte se vad det är för kullager utan att börja plocka ner den.
 
  • Gilla
Stejoh85
  • Laddar…
Är det ett rytmiskt ljud ? För ett drygt decennium hade grannens små änglar stuckit in en pinne i ytterdelen och skadat ett blad. Ljudet som uppstod var ganska lågt och berodde på var man stod men det var rytmiskt och otroligt irriterande
 
  • Haha
  • Gilla
My Saxin och 1 till
  • Laddar…
Gissningsvis är det kullager 6001-2RS med två stycken på varje sida om man vill chansa och köpa hem i förväg. Säkrast att välja SKF-lager.
 
  • Gilla
terzy
  • Laddar…
Jag tänkte se om ni har några metall klips på varje fläkt blad
 
För balanseringen av fläkten om det finns på din. Stämg av VP. Du ska öppna gallret snurra lite på fläkten och sätta en mejsel mellan örat och motorn, brukar höras rätt bra om lagren är av ondo, blir som ett morrande ljud, bara byta lager med det priset som sägs. Hutlöst pris.
 
  • Gilla
terzy
  • Laddar…
Verkar som de vill byta hela motor paketet, men avvaktar prisuppgifter. en kontakt och 4 skruvar. Om de menar bara motorn till fläkten kanske det går på någon tusenlapp.

....
Han sa att nibe bara säljer dem som hel komponent och det är det jag kommit fram till också. Och 1 månad leverans.
Jag får stå ut med ljudet ett tag till och sedan plocka ner det när vi har plusgrader
 
Var i landet är du, finns säkert företag eller någon på forumet som kan byta lager till en bråkdel av vad en ny fläkt kostar. Fattar inte att Nibe kan ta så hutlöst betakt för en sådan
 
Kommer du inte åt att plocka av fläktpropellern och se om det står beteckning på lagren. Och om inte plocka fram skjutmåttet och kontrollera dimensionerna. Eller skicka ett artigt mail till tillverkaren först kanske och fråga om beteckningen och dimensioner. Måste gå att få tag på nya någonstans för jag kan inte tänka mig att de tillverkar lager exklusivt för den fläkten.
 
J jonaserik skrev:
Var i landet är du, finns säkert företag eller någon på forumet som kan byta lager till en bråkdel av vad en ny fläkt kostar. Fattar inte att Nibe kan ta så hutlöst betakt för en sådan
Kronoberg
 
K Kapsyl skrev:
Kommer du inte åt att plocka av fläktpropellern och se om det står beteckning på lagren. Och om inte plocka fram skjutmåttet och kontrollera dimensionerna. Eller skicka ett artigt mail till tillverkaren först kanske och fråga om beteckningen och dimensioner. Måste gå att få tag på nya någonstans för jag kan inte tänka mig att de tillverkar lager exklusivt för den fläkten.
Jag har inte frågat nibe utan bara en återförsäljare
 
Desto större anledning att gå direkt på källan :)

På 80-talet jobbade jag på labb. En dag funkade inte turbidimetern (ett instrument so mäter mängden suspenderade partiklar i vatten), Att skicka in instrumentet för felsökning skulle bara det kosta några hundralappar då plus felsökning och möjlig lagning: Så jag skruvade av kåpan och såg efter om det kunde vara något uppenbart. Det var det. En liten stackars spindel hade tagit fel väg över kretskortet och kortslutit två ben på en IC-krets som även den gått hädan. Men jag kunde läsa beteckningen på kretsen så jag ringde HACH och hade ett trevligt samtal med dem. Du kanske skall skippa mailet och ringa, det blir personligare så. I varje fall så dök kretsen upp efter en vecka ihop med en t-shirt och en notis att det inte blev någon räkning eftersom kretsen kostade en spottstyver och hanteringsavgiften var väldigt mycket större än kretkostnaden. :) Så jag gick ner till den lokale radiohandlaren som lödde av den gamla och satte dit den nya och TA-DA, den funkade igen. Kostnad : en femtiolapp i kaffekassan :)

Så slå NIBE en signal, växeln kan säkert koppla dig till rätt ställe. Finns säkert någon ingenjör som blir glad över ett avbrott i den dagliga rutinen.
 
  • Gilla
terzy
  • Laddar…
K Kapsyl skrev:
Kommer du inte åt att plocka av fläktpropellern och se om det står beteckning på lagren. Och om inte plocka fram skjutmåttet och kontrollera dimensionerna. Eller skicka ett artigt mail till tillverkaren först kanske och fråga om beteckningen och dimensioner. Måste gå att få tag på nya någonstans för jag kan inte tänka mig att de tillverkar lager exklusivt för den fläkten.
Oftast köper de in en ebm paps tex .
Så har du bara bet nr på den så kan du köpa den på kylma
 
yes 👍
stämmer bra det att om man är lite händig är det lätt att byta kullager.
på denna F2030 med fläkten W3G500-GF48-53 är det kullager från SKF 6001 2RSH.

istället för dryga 15000kr gick det på par timmar vinter pyssel och lager för 308kr 🥰

blev tyst och går nu som ny 🤩
 
  • Närbild av öppen elektronisk enhet, möjligen en del av dammsugare, med synlig kretskort, kondensatorer och motor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.