Hej,

Vill lasera mina fönster inomhus, idag är de lackade med vad som verkar vara genomskinlig lack.

Lasyren jag köpt verkar reagera med lacken och blir gul och ful, ser ut ungefär som att någon har rökt inomhus i 10 år, trots att lasyren utlovar att man ska kunna måla direkt på lacken och ta bort gulnad lack. Har rengjort med målartvätt innan. https://www.bauhaus.se/lasyr-herdins-tak-panelvitt-1l

Andra lasyrer jag hittar kräver att man slipar bort lacken innan vilket jag inte har lust med.

Skulle man kunna köpa vattenbaserad snickerifärg och spä ut den med vatten för att få den tunnare och därmed "lasyr-looken" där man ser träet genom färgen?
 
  • Gilla
Jb86jb
  • Laddar…
Hej,
Hur gick det med målningen? Jag använde Herdins panelvit på gammal lackad panel igår och det ser ut att gulna. Undrar om det är värt att måla flera omgångar med Herdins eller om jag måste byta till någon annan färg?
 
Jag märkte att om man tar en trasa med diskmedel eller något rengöringsmedel så försvinner det gula, i mitt fall iaf. Lasyren verkar reagera med något, så är nog viktigt att rengöra noga innan.

Jag fortsatte måla på flera ställen med samma lasyr och har inte haft samma problem efter.
 
Tack för tipset!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.