Skumpe
Men vadå, oavsett byggteknik? Det finns ju åtgärder att vidta för att inte hus ska skadas vid översvämning.

Kortslut hjärnan på handläggaren med en bild på Venedig.
 
  • Gilla
  • Haha
Minnie Mesola och 1 till
  • Laddar…
Om det är tillåtet med utbyggnation men ej nybyggnation, bygg ut befintlig stuga genom att gjuta en sockel runt om, res stommen till det nya och slå omkull stugan som nu står i byggnaden, det har varit ett klassiskt knep för att komma undan byråkratin
 
Cheesen
Skumpe Skumpe skrev:
Men vadå, oavsett byggteknik? Det finns ju åtgärder att vidta för att inte hus ska skadas vid översvämning.

Kortslut hjärnan på handläggaren med en bild på Venedig.
Man får inga bygglov i Venedig längre. Även fast Italien har Europas mest liberala byggnormer.
 
Ta råd från en lokal arkitekt. Det är det nog värt. Dom har ofta god kontakt med byggnadsnämnden!
 
P Postfix skrev:
Färsäkringsfrågan kvittar, jag är snickare och om översvämningen kommer kan jag reparera eventuella skador på huset själv. Jag funderar på att försöka få till att villkora huset med en hög grund som en morot för byggnadsnämnden att godkänna förhandsbeskedet, om det går dvs,
Hög grund används ofta i områden med risk för översvämning. I flerbostadshus förekommer också att första våningen byggd så att skador vid översvämning blir begränsade, typ bara betong och inrett som garage+tvättstuga+cykelförråd.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
TRJBerg
P Postfix skrev:
Jag tänker att översvämningen kommer inte komma som en störtflod, utan som en konstant stigning under några dagar. Huset som jag vill bygga kommer ha två våningar, så det är bara att flytta upp allt lösöre på övervåningen isåfall är min tanke
Har du tänkt på rasrisken? Det ingår ju i problembilden. Dvs att området glider ner i älven efter långvarigt regnande t ex. Har hänt flera gånger tidigare.
 
  • Gilla
Helene Jarno och 2 till
  • Laddar…
I detaljplaner hanterar vi det ibland genom att ange krav på t.ex. lägsta grundläggningsnivå eller att byggnaden ska tåla att översvämmas till en viss nivå så känns som att de borde kunna villkora det även i ett förhandsbesked
 
  • Gilla
lassab999 och 2 till
  • Laddar…
P Postfix skrev:
Jo men då får mina söner eller bröder fixa det haha.
När jag har läst dina inlägg i tråden så kanske du skall kolla med några försäkringsbolag om du kan få någon husförsäkring! De har reda nu neka där man anser att det är förhöjd risk för skador på hus och grund.
 
  • Gilla
lassab999 och 1 till
  • Laddar…
Skumpe
Cheesen Cheesen skrev:
Man får inga bygglov i Venedig längre. Även fast Italien har Europas mest liberala byggnormer.
Tur att TS försöker bygga någon annanstans.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.