K Kaptenz skrev:
Nackdelar med en källare
Den största nackdelen med att bygga ett hus med källare är att den kommer att kräva underhåll och att dy dränerar huset ungefär vart tionde år. Hur ofta du behvöer dränera, beror ju på vilket material som du väljer att bygga källaren med.
Taget från sida på internet, gissa vad en dränering kostar i storstadsregionerna..
Om du tror att ett hus behöver dräneras vart 10e år har du mycket kvar att lära, o dränering nån gång på en mansålder skulle jag våga påstå är ett rimligt intervall.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
B b8q skrev:
Hur ofta tror du man gräver upp Gamla Stan för att dränera om medeltidskåkarnas källarvalv?
ja, o hur muckat problem finns med källare, var inte så lättkränkt för att det finns människor som inte gillar risken med källare.
Som jag nämnt, billigare bygga större garage själv
Om man inte har tummen mitt i handen..
 
K Kaptenz skrev:
Om man inte har tummen mitt i handen..
Fast då kan man fixa dräneringen själv så det inte kostar så mycket ;)
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 2 till
  • Laddar…
K Kaptenz skrev:
Det verkar ju som ni som gillar källare är lättkränkta…

läst på internet
”Nackdelar med en källare
Den största nackdelen med att bygga ett hus med källare är att den kommer att kräva underhåll och att dy dränerar huset ungefär vart tionde år. Hur ofta du behvöer dränera, beror ju på vilket material som du väljer att bygga källaren med.”
Haft källare i alla mina 4 hus och ställer mig inte bakom din åsikt.
Perfekt med plats under huset.
Byggde nytt hus för snart tre år sen och självklart blev det då ett 70 kvm stort garage i sutteräng.
Gör du dränering rätt idag så håller den livet ut.
Aldrig hört någon som behöver göra om en ordentligt gjord dränering.
Fuskar du spelar det ingen roll om vi snackar tak eller dränering då blir det inte bra.
 
  • Gilla
MagHam
  • Laddar…
L lbgu skrev:
Fast då kan man fixa dräneringen själv så det inte kostar så mycket ;)
Ja, visst har du en grävmaskin på gården du?
Säger bara att de flesta väljer bort källare vid nybyggen o gissa varför?
Jag behöver inte bygga om mitt garage vart 10:e år
 
A Argastesnickaren skrev:
Haft källare i alla mina 4 hus och ställer mig inte bakom din åsikt.
Perfekt med plats under huset.
Byggde nytt hus för snart tre år sen och självklart blev det då ett 70 kvm stort garage i sutteräng.
Gör du dränering rätt idag så håller den livet ut.
Aldrig hört någon som behöver göra om en ordentligt gjord dränering.
Fuskar du spelar det ingen roll om vi snackar tak eller dränering då blir det inte bra.
läs på vad det sägs om dränering då.. ev. Omdränering vart 10:e år
O jag har flera hus utan källare o är lika glad..
Däremot flera garage
 
K Kaptenz skrev:
Ja, visst har du en grävmaskin på gården du?
Säger bara att de flesta väljer bort källare vid nybyggen o gissa varför?
Jag behöver inte bygga om mitt garage vart 10:e år
Kan man inte hantera en spade har man nog tummen mitt i handen ;)

Och behöver man dränera om var 10e år har man nog gjort fel vid första dräneringen. Eller så har man varit så dum att man bosatt sig i ett vattenhål.
 
  • Gilla
fribygg och 2 till
  • Laddar…
L lbgu skrev:
Kan man inte hantera en spade har man nog tummen mitt i handen ;)

Och behöver man dränera om var 10e år har man nog gjort fel vid första dräneringen. Eller så har man varit så dum att man bosatt sig i ett vattenhål.
Från Boverket :
Källare drabbas ofta av fuktskador, och fukt kan orsaka fel, brister och skador, som i sin tur kan påverka inomhusmiljön och hälsan negativt. Här kan du läsa mer om hur fukt påverkar källare. Du får också exempel på olika fuktrisker kopplade till källare.
Lycka till att bygga källare med en spade
 
K Kaptenz skrev:
Från Boverket :
Källare drabbas ofta av fuktskador, och fukt kan orsaka fel, brister och skador, som i sin tur kan påverka inomhusmiljön och hälsan negativt. Här kan du läsa mer om hur fukt påverkar källare. Du får också exempel på olika fuktrisker kopplade till källare.
Lycka till att bygga källare med en spade
Vilka banbrytande fakta du levererar på löpande band. Kämpa!
 
K Kaptenz skrev:
Från Boverket :
Källare drabbas ofta av fuktskador, och fukt kan orsaka fel, brister och skador, som i sin tur kan påverka inomhusmiljön och hälsan negativt. Här kan du läsa mer om hur fukt påverkar källare. Du får också exempel på olika fuktrisker kopplade till källare.
Lycka till att bygga källare med en spade
Samma sak händer med en felaktig platta på mark, felaktigt tätskikt i badrum, felaktigt gjort tak osv, dvs du får problem.
Behöver du göra om dräneringen efter 10 år så har du bevisligen inte kunskapen om hur du ska göras.
Gick bygg och anläggning för 40 år sen och har inte gjort om mina första dräneringar än:)
 
K Kaptenz skrev:
läs på vad det sägs om dränering då.. ev. Omdränering vart 10:e år
Källa eller länk?
 
Kan ju uppdatera med senaste nytt i frågan.

Vi bjöd "halvlågt" med krav på att få göra egen besiktning. Efter vissa om och men accepterades budet och besiktning gjordes. Samma firma (Anticimex) som gjorde besiktning förra gången huset såldes, så där fanns ett gammalt protokoll besiktningsmannen kunde kolla på för att få fram info som nuvarande ägare inte kände till/kom ihåg. T.ex. att källaren dränerades om 2002 eller 2003, att golvvärmen i källaren gjöts in med isolering under 2008. Besiktningsmannen sågade även upp hål för fuktmätning i ett hörn där det var uppreglade väggar, där var torrt och luktfritt. "Riv bort väggen ifall det börjar lukta om några år, men idag är det inga problem". Det fanns viss fukt på en innervägg i ett annat hörn i källaren men där var det betongvägg och "helt normalt i en källare", ingen antydan till mögel eller så.
Överlag såg allt bra ut, enda är nån betongpanna som behöver bytas direkt och hela taket siktar vi på att byta inom ett år. Bara en liten fuktfläck på insidan av kallvinden på ett ställe där antagligen pappen har ett hål i sig. Men det är också ett 50 år gammalt tak så inget konstigt med det.

Nu är huset vårt, men vi har inte flyttat in än. Håller tummarna för att det inte ska dyka upp några större problem. Men hus är ju hus.
 
  • Gilla
mrsnhp och 3 till
  • Laddar…
C CheapTrick skrev:
Kan ju uppdatera med senaste nytt i frågan.

Vi bjöd "halvlågt" med krav på att få göra egen besiktning. Efter vissa om och men accepterades budet och besiktning gjordes. Samma firma (Anticimex) som gjorde besiktning förra gången huset såldes, så där fanns ett gammalt protokoll besiktningsmannen kunde kolla på för att få fram info som nuvarande ägare inte kände till/kom ihåg. T.ex. att källaren dränerades om 2002 eller 2003, att golvvärmen i källaren gjöts in med isolering under 2008. Besiktningsmannen sågade även upp hål för fuktmätning i ett hörn där det var uppreglade väggar, där var torrt och luktfritt. "Riv bort väggen ifall det börjar lukta om några år, men idag är det inga problem". Det fanns viss fukt på en innervägg i ett annat hörn i källaren men där var det betongvägg och "helt normalt i en källare", ingen antydan till mögel eller så.
Överlag såg allt bra ut, enda är nån betongpanna som behöver bytas direkt och hela taket siktar vi på att byta inom ett år. Bara en liten fuktfläck på insidan av kallvinden på ett ställe där antagligen pappen har ett hål i sig. Men det är också ett 50 år gammalt tak så inget konstigt med det.

Nu är huset vårt, men vi har inte flyttat in än. Håller tummarna för att det inte ska dyka upp några större problem. Men hus är ju hus.
Grattis! Låter som en bra källare också.
 
K Kaptenz skrev:
Har du golvvärme med dålig isolering kommer grunden suga fukt underifrån tyvärr.
Flera klockor ringer då hos mig..
Det blir bara omvänd fuktvandring om man stänger av golvvärmen så att plattan blir kallare än den omgivande marken.
 
  • Gilla
anaitis
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.