A arkTecko skrev:
Om bok är ok kan du prova Dansk Træmel: [länk]
Tack!
Det kan fungera :D
 
  • Gilla
arkTecko
  • Laddar…
S sturnus skrev:
Here you have link for Polish producer oak pellet.
[länk]
Thanks! Now were getting somewhere :D
 
H heimlaga skrev:
Pellets löses ju upp till spån och damm när det blir vått. Alltså är det spån du egentligen behöver. Inte skall du då betala för pelletspressning som är en dyr process.

Tala med något mindre sågverk som sågar lövträ där nere i söder. 100 kilo i veckan är bara 5,2 ton i året. Eller flisa ris som du säkert kan köpa för småpengar när folk hugger ned lövträd.
5 eller 6 ton flisar du i lugn och ro på en dag med någon gammal traktordriven skivtugg som du köper för 2000 kronor. Har du ingen bekant som kan hyra ut traktorn en dag i året går den att driva med någon motor.
Problemet med att använda flis är egentligen inte att få tag på det utan att förvara det. Om jag skulle flisa upp massa ek så skulle det snabbt bli infekterat med massa olika svampar, mögel och annat. Men om man köper pellets så är det torrt och förpackat i lagom stora lätthanterliga plastpåsar. Lätt att ha en pall stående
 
T tonyalltheway skrev:
Har själv tänkt göra detta , man vill nog ha lite spån/vetekorn att blanda i dock, för att få upp vattenhalten, sen måste man döda alla befintliga bakterier o mögelsporer med tryckkokare el likn, annars kan man använda hela ekstockar och odla utomhus, shiitake är svårare att odla än ex ostronskivling.
Här i Östergötland finns det ju företag som förädlar ek och kanske kan sälja dig vad du behöver av ekspån och ekflis om du inte hittar vad du söker lokalt, det lär kosta 'flis' men det är väl inga problem vid din tänkta odling?
 
På arbetarklassens favoritleverantör finns värmeloggs av pressat lövträdsspån. Artikelnr 87-9120.



(Biltema, asså.)
 
  • Gilla
mrcooper89
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Här i Östergötland finns det ju företag som förädlar ek och kanske kan sälja dig vad du behöver av ekspån och ekflis om du inte hittar vad du söker lokalt, det lär kosta 'flis' men det är väl inga problem vid din tänkta odling?
Vilka företag rör det sig om?
Varför menar du att det skulle bli så dyrt? Jag har behov av en billig källa om möjligt
 
M mrcooper89 skrev:
Vilka företag rör det sig om?
Varför menar du att det skulle bli så dyrt? Jag har behov av en billig källa om möjligt
För att vissa säljer inte 'billigt' utan prissätter sin tid förnuftigt.

Vad som är dyrt kan ju diskuteras, svampodling på så mycket substrat borde kunna omsätta en del penningar och jag gissar att du inte ska sälja svampen billigt?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.