I
Hej,

Jag behöver såga upp ett par tilluftsventiler i både betong och trä, räcker 100 mm rör(102 mm såg) eller bör man upp i storlek?

En fördel är såklart om det blir så likt det som sitter där idag, iallafall utseendemässigt. De i källaren har följande mått på donet :

Ute : 14,5 x 15 cm
Inne : 17x17 cm

Här finns inga rör utan bara fyrkantiga(ojämna) hål som är ganska stora. Ser dock inget problem med att sätta mindre rör ex 100 mm om nu det är okay tjocklek?

På entré plan där det är trä och tegel kan man misstänka att ramstorleken är 100 mm.

Rummen som jag sågar upp för är relativt små, kan 100 mm(diameter) rör räcka?
 
I Ironside skrev:
Hej,

Jag behöver såga upp ett par tilluftsventiler i både betong och trä, räcker 100 mm rör(102 mm såg) eller bör man upp i storlek?

En fördel är såklart om det blir så likt det som sitter där idag, iallafall utseendemässigt. De i källaren har följande mått på donet :

Ute : 14,5 x 15 cm
Inne : 17x17 cm

Här finns inga rör utan bara fyrkantiga(ojämna) hål som är ganska stora. Ser dock inget problem med att sätta mindre rör ex 100 mm om nu det är okay tjocklek?

På entré plan där det är trä och tegel kan man misstänka att ramstorleken är 100 mm.

Rummen som jag sågar upp för är relativt små, kan 100 mm(diameter) rör räcka?
Beror vilken tillverkare och modell du väljer.
Om du väljer t.ex. Fresh så har de olika modellerna 86,105,125, 150mm som håltagningsmått. Där en standardventil ligger på 102mm med håltagningsmått 105. De större diametrarna är för de ljuddämade ventilerna.
https://img.bygghemma.se/pfiles/Produktblad__cbfb542d-51eb-4e2e-adef-d4224ac49185.pdf
 
  • Gilla
Ironside
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.