Nej.. den där utbyggnaden hade jag gjort allt som stod i min makt för att slippa.
Skämmer det vackra gamla huset.
 
  • Gilla
Oaken och 6 till
  • Laddar…
Tillbyggnad och huvudbyggnad är ju fina i sig med sina respektive stilar men sammansatt tycker jag helheten blir så väldigt spretig. Jag förstår att det är avsiktligt att få denna kontrast men jag tycker i detta fallet tillbyggnaden sänker snarare än fint kompletterar
 
  • Gilla
Oaken och 9 till
  • Laddar…
sånt här ser man ju ofta på grand designs orginalet
 
U
Mina föräldrar hade tidigare en liknande utbyggnad på ett 30-talshus.
Byggnadsnämnden ville att det skulle vara tydligt markerat hur gamla orginalbyggnaden såg ut mot tillbyggnaden för att områdets karaktär fortfarande skulle kunna påvisa det gamla villaområdets ursprungliga utseende.
 
  • Ledsen
  • Gilla
SonnyListon och 3 till
  • Laddar…
U Utsliten och utdömd skrev:
Mina föräldrar hade tidigare en liknande utbyggnad på ett 30-talshus.
Byggnadsnämnden ville att det skulle vara tydligt markerat hur gamla orginalbyggnaden såg ut mot tillbyggnaden för att områdets karaktär fortfarande skulle kunna påvisa det gamla villaområdets ursprungliga utseende.
U Utsliten och utdömd skrev:
Mina föräldrar hade tidigare en liknande utbyggnad på ett 30-talshus.
Byggnadsnämnden ville att det skulle vara tydligt markerat hur gamla orginalbyggnaden såg ut mot tillbyggnaden för att områdets karaktär fortfarande skulle kunna påvisa det gamla villaområdets ursprungliga utseende.
Det är väl en normal praxis att man tydligt ska se vilken huskropp är original och vad som ur utbygget (om man inte bevarar husets ursprungliga still till fullo).

Att tillåta, eller i värsta fall uppmuntra, en modern kubistisk tillbyggnad på en klassiskt hus pga ett sådant syfte är dock en annan sak. Här skulle det ju varit intressant med insikt i resonemanget bakom och hur diskussionen gick i bygglovsprocessen
 
Fadai
Tycker om det!
 
  • Gilla
Maria T och 2 till
  • Laddar…
TRJBerg
Huddingebo Huddingebo skrev:
Nej.. den där utbyggnaden hade jag gjort allt som stod i min makt för att slippa.
Skämmer det vackra gamla huset.
Hur skulle du ha löst behovet av mer boyta mm där direkt kontakt/kommunikation med gamla huset är ett krav?
 
TRJBerg TRJBerg skrev:
Hur skulle du ha löst behovet av mer boyta mm där direkt kontakt/kommunikation med gamla huset är ett krav?
Optimerat utrymmena i det ursprungliga huset, kanske inrett källaren, frågat mig själv om jag verkligen behöver mer yta eller sålt och köpt ett annat hus.
 
  • Gilla
mlaf
  • Laddar…
Riktigt snyggt byggt!
 
  • Gilla
JJL - Ljungen 4
  • Laddar…
Huddingebo Huddingebo skrev:
Optimerat utrymmena i det ursprungliga huset, kanske inrett källaren, frågat mig själv om jag verkligen behöver mer yta eller sålt och köpt ett annat hus.
fast du byggde ut själv eller?
 
M maria01 skrev:
fast du byggde ut själv eller?
Jo det gjorde jag. Ritade även bygglovsritningarna själv.
Men vad har det med saken att göra här? Spelar väl ingen roll VEM som bygger?
 
Huddingebo Huddingebo skrev:
Jo det gjorde jag. Ritade även bygglovsritningarna själv.
Men vad har det med saken att göra här? Spelar väl ingen roll VEM som bygger?
jag trodde klaga på nån annan som har gjort samma sak som dig själv
 
Huddingebo Huddingebo skrev:
Jo det gjorde jag. Ritade även bygglovsritningarna själv.
Men vad har det med saken att göra här? Spelar väl ingen roll VEM som bygger?
Hade du, innan du byggde till:
”Optimerat utrymmena i det ursprungliga huset, kanske inrett källaren, frågat mig själv om jag verkligen behöver mer yta eller sålt och köpt ett annat hus.”?
Det var väl det maria01 åsyftade…
On topic: det är svårt med tillbyggnader!
 
  • Gilla
maria01
  • Laddar…
Klaugust Klaugust skrev:
Hade du, innan du byggde till:
”Optimerat utrymmena i det ursprungliga huset, kanske inrett källaren, frågat mig själv om jag verkligen behöver mer yta eller sålt och köpt ett annat hus.”?
Det var väl det maria01 åsyftade…
On topic: det är svårt med tillbyggnader!
Nu var ju mitt ursprungliga hus väldigt litet för 6 personer (55m²) och väldigt fult (tillbyggnad +100m²) och slutresultatet var ingenting som jag någonstans behövde kompromissa med. Det går absolut inte att se att det över huvud taget är utbyggt.
Men jag förstår poängen då!
 
  • Gilla
Klaugust
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.