M mrsnhp skrev:
Kolla vad en 250 kvm kåk i Stockholmsförort skulle kosta. Jämför med en kåk på 125 + 125 kvm (boyta + biyta). För den mellanskillnaden kan vi dränera om vårt hus rätt många gånger.

Visst kan man ställa en massa skit i ett garage istället, men ett stort garage tar dyra kvadratmeter på tomten och jag har verkligen inte lust att ha tvättmaskinen i garaget.
Du behöver inte ett hus på 250 kvadrat dummer om du bygger ett trippel garage eller större.
Jag har byggt själv på 90 kvadrat, gjorde plattan o egna takstolar trots att de är ganska billiga.
Hade virke från egen skog o sågade hos ortens egna såg. Har hellre stort garage o hus utan källare.
BETYDLIGT billigare bygga garage själv så stort än att dränera själv kan jag lova dig. Jag är dessutom uppväxt i ett hus med källare, likande unken fuktig lukt mest hela tiden.
 
Minnie Mesola
Hela finessen är att man får en massa utrymme på köpet.
När jag byggde ut mitt hus var det självklart att gräva ut för källare. Dubbla ytan för nästan inga pengar extra. Torrt och fint är det också.

Minnie
 
K Kaptenz skrev:
Du behöver inte ett hus på 250 kvadrat dummer om du bygger ett trippel garage eller större.
Jag har byggt själv på 90 kvadrat, gjorde plattan o egna takstolar trots att de är ganska billiga.
Hade virke från egen skog o sågade hos ortens egna såg. Har hellre stort garage o hus utan källare.
BETYDLIGT billigare bygga garage själv så stort än att dränera själv kan jag lova dig. Jag är dessutom uppväxt i ett hus med källare, likande unken fuktig lukt mest hela tiden.
Du tror att man får bygglov för 90 kvm garage bara sådär i detaljplanerat område? 40 kvm tror jag att det står i vår detaljplan, och även det skulle äta upp för mycket av vår trädgård för att det skulle vara kul.

Bra jobbat att bygga eget, men vi har lite olika förutsättningar :)
 
Minnie Mesola Minnie Mesola skrev:
Hela finessen är att man får en massa utrymme på köpet.
När jag byggde ut mitt hus var det självklart att gräva ut för källare. Dubbla ytan för nästan inga pengar extra. Torrt och fint är det också.
En källare kan väl aldrig anses torr?
Den kan väl anses som riskkonstruktion
Och är ju dyrare än bygga på markplan?
Varför byggs det ganska få hus med källare tror du?
Minnie
 
Källare är jättebra så länge man inte bor lågt, och så länge man inte inreder golv och väggar med trä eller annat som kan mögla.

En torr källare med med puts, klinker och kakel har man mycket glädje av till förvaring, verkstad, hobbies och annat.
 
  • Gilla
MagHam och 3 till
  • Laddar…
B b8q skrev:
Källare är jättebra så länge man inte bor lågt, och så länge man inte inreder golv och väggar med trä eller annat som kan mögla.

En torr källare med med puts, klinker och kakel har man mycket glädje av till förvaring, verkstad, hobbies och annat.
Varför bygger man inte idag med källare i större utsträckning då?..
 
K Kaptenz skrev:
Varför bygger man inte idag med källare i större utsträckning då?..
Inte ovanligt att bygga med källare i tex souterräng
 
Kostnaden vs nyttan antar jag inte går ihop för dom flesta. Väldigt många är inte intresserade av att ha verkstad och liknande idag.
 
K Kaptenz skrev:
Varför bygger man inte idag med källare i större utsträckning då?..
För att det är billigare och enklare med tvåplanshus än enplanshus+källare, och för att kataloghus nästan aldrig finns med källare.
 
  • Gilla
Kaptenz
  • Laddar…
Stefan N Stefan N skrev:
Kostnaden vs nyttan antar jag inte går ihop för dom flesta. Väldigt många är inte intresserade av att ha verkstad och liknande idag.

Nackdelar med en källare
Den största nackdelen med att bygga ett hus med källare är att den kommer att kräva underhåll och att dy dränerar huset ungefär vart tionde år. Hur ofta du behvöer dränera, beror ju på vilket material som du väljer att bygga källaren med.
Taget från sida på internet, gissa vad en dränering kostar i storstadsregionerna..
 
  • Gilla
  • Haha
Smygnorden och 1 till
  • Laddar…
K Kaptenz skrev:
Nackdelar med en källare
Den största nackdelen med att bygga ett hus med källare är att den kommer att kräva underhåll och att dy dränerar huset ungefär vart tionde år. Hur ofta du behvöer dränera, beror ju på vilket material som du väljer att bygga källaren med.
Taget från sida på internet, gissa vad en dränering kostar i storstadsregionerna..
Jaja, lugn och fin nu. Vi fattar att du är motståndare till källare...
 
  • Gilla
Minnie Mesola
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Jaja, lugn och fin nu. Vi fattar att du är motståndare till källare...
Det verkar ju som ni som gillar källare är lättkränkta…

läst på internet
”Nackdelar med en källare
Den största nackdelen med att bygga ett hus med källare är att den kommer att kräva underhåll och att dy dränerar huset ungefär vart tionde år. Hur ofta du behvöer dränera, beror ju på vilket material som du väljer att bygga källaren med.”
 
  • Haha
Minnie Mesola
  • Laddar…
K Kaptenz skrev:
Nackdelar med en källare
Den största nackdelen med att bygga ett hus med källare är att den kommer att kräva underhåll och att dy dränerar huset ungefär vart tionde år. Hur ofta du behvöer dränera, beror ju på vilket material som du väljer att bygga källaren med.
Taget från sida på internet, gissa vad en dränering kostar i storstadsregionerna..
Hur ofta tror du man gräver upp Gamla Stan för att dränera om medeltidskåkarnas källarvalv?
 
  • Gilla
  • Haha
MagHam och 5 till
  • Laddar…
K Kaptenz skrev:
Den största nackdelen med att bygga ett hus med källare är att den kommer att kräva underhåll och att dy dränerar huset ungefär vart tionde år. Hur ofta du behvöer dränera, beror ju på vilket material som du väljer att bygga källaren med.

Om man bygger källare på ställen där det är väldigt blött blir det givetvis problem med källare. Problemet idag är att folk bygger hus på ställen som våra förfäder var kloka nog att undvika. En källare i ett hus med bra byggnadsläge är inget problem utan en tillgång.
 
  • Gilla
  • Älska
MagHam och 3 till
  • Laddar…
K Kaptenz skrev:
Det verkar ju som ni som gillar källare är lättkränkta…

läst på internet
”Nackdelar med en källare
Den största nackdelen med att bygga ett hus med källare är att den kommer att kräva underhåll och att dy dränerar huset ungefär vart tionde år. Hur ofta du behvöer dränera, beror ju på vilket material som du väljer att bygga källaren med.”
Ja verkligen, jag är kränkt , kränkt , kränkt , kränkt! Läst i himlen: man behöver inte dränera om en källare var tionde år!
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.