Har ett äldre lås / handtag i fjällstugan.
Handtaget på insidan hänger halvt ner och glappar lite (men fungerar till 100%) så är rädd att det ska paja.

Har troligen suttit där sedan 70-talet så känns som det är avskrivet och bara byta istället för att laga?

Hur vet jag vad som passar istället? Skulle gärna ha kvar samma nyckel, så vill ju att samma lås ska passa?

Måttband mäter metalldetalj på dörrkarm, trä, skruvar, säkerhetslåsinstallation, inomhus, konstruktionsmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Mätning av dörrkarm med måttband, silverfärgad dörrlåsaktuator från ASSA, trä och metall.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Dörrhandtag och låscylinder med mätband som visar avstånd på en träytadörr.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Förstärkt låskolv, trä och metall, dörrkarm, inne, ASSA-märke.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Metallisk dörrhandtag och lås på träförsedd dörr med fiskbensmönster. Slitet, gammalt, åldrad utseende.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Mätsticka intill dörrkarm och handtag, möjligen för installationsmätning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En ytterdörrshandtag med låscylinder, märkt ASSA, på en trädörr med slitet utseende.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En dörrkant med ASSA låskista, handtag och tumreglage syns. Slitage och åldring märks på ytor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En dörrhandtag och låskista med nyckelhål på en grå trädörr, använd och repad yta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Någon som har erfarenhet av ett Yale Doorman, när man har en dörr som är ganska otät och har svalt i stugan när man inte är där? (= Risk att det blir runt nollan precis innanför dörren...)
(Har god erftav Yale Doorman i normal miljö...)


/Jocce
 
Är det inte bara byta roddarfjädern så funkar det igen? Kostar typ 30:-
 
Och tycker man det är knepigt att öppna kistan och bara byta roddarfjädern, så byter man enbart trycket(handtaget) till ett med inbyggd återfjädring. Då kan man lämna den trasiga roddarfjädern som den är.
 
Stefan N Stefan N skrev:
Är det inte bara byta roddarfjädern så funkar det igen? Kostar typ 30:-
Kanske är så enkelt ? Var köper man den och hur vet man att man får rätt?


/Jocce
 
I InsidersUnited skrev:
Och tycker man det är knepigt att öppna kistan och bara byta roddarfjädern, så byter man enbart trycket(handtaget) till ett med inbyggd återfjädring. Då kan man lämna den trasiga roddarfjädern som den är.
Länk till.ä något exempel?


/Jocce
 
Skriv ”trycke med returfjäder” i Google så kommer det upp exempel. Såvitt jag kunde se ligger priset för ett sådant på en femhunka för konsument.

Eller ersätt låset. Ett Assa 565-50 passar och har motsvarande säkerhet. Priset för ett sådant verkar vara detsamma som för trycket så det är vilket som vad du väljer.

Personligen skulle jag byta låshuset då ett perfekt nytt och blankt trycke skulle störa mig utseendemässigt på en gammal dörr.

Yale Doorman är tänkt att använda där innerdelen sitter i värme. Kan krångla i ett hus som är kallställt periodvis. Förmodligen finns anekdotisk evidens för både det ena och det andra. Själv skulle jag inte chansa utan fortsätta med en mekanisk lösning.

Vad gäller att höja säkerheten när du ändå håller på.
Min personliga åsikt är att om pirater inte ser någon skillnad bankar de in ett bräckjärn någonstans och knäcker karmen. Inget lås hjälper mot sådant. Sätt ett petskydd från Habo så går det inte att se om det är hakregel eller raka kolvar.

Att låsa så att det håller tillfällesbusar ute (räcker med vadsomhelst så att det inte bara är att kliva in) och ha lås som yrkeskriminella kan virka upp utan skador är min modell.

Angående att byta roddarfjäder...
Nu är troligen ditt lås enkelt nog, men det som typiskt händer när en novis öppnar ett lås är att någon eller några delar som är fjäderbelastade flyttar sig eller sprätter iväg när kistan öppnas.
Det kan sluta med ett helt obrukbart lås. Gör det bara om det roar dig.

Mvh Findus
 
  • Gilla
Maria T
  • Laddar…
Du kan ersätta med det du önskar då allt följer svensk standard och befintligt slutbleck är 1887-2, även om du har ett OSYM låshus så är urtaget för stolpen högre så även ett SYM möjligtvis kan passa utan att du behöver ändra stolpen försänkning.
Smarta lås är inte lämpliga i en stuga som inte är uppvärmd.

Om du tittar på bilderna så hänger trycket olika på in och utsida det betyder att felet beror på en lite väl kort tryckespinne använts.
Köp ett nytt trycke med en lämplig tryckespinne (ofta följer det med i lagom längd) då det inre handtagets fyrkantshål har skadats.

Du har idag trycke motsvarande ASSA 696 utan returfjäder med returfjäder kallas trycket 6696 och skiljer lite i utseende men du kan använda valfritt trycke.
Skillnaden mellan med och utan returfjäder är mest kvalitetskänslan när man tar i trycket då returfjäder ger en bättre kvalitetskänsla vilket är orsaken till att rekommendera dessa.
Om man har ett stort och tungt trycke så bör de vara med returfjäder.
 
Redigerat:
  • Gilla
InsidersUnited
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.