Hej,

Ni som byggt rum som nya har nya väggar har ni kört dubbel gips i väggar och tak, dvs dubbla lager eller körde ni bara ett? Frågan gäller främst för fritidshus och varför man kör dubbel gipsning ovan osb skrivorna...
 
Jag har aldrig behövt dubbelgips på osb, vad skulle det tjäna till?
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
Tack för svar det är det jag undrar, vad tjänar det till? Isolering/brand eller vad?
 
Är det någon mening att ha dubbelgips i tak? om man inte har osb?
 
Dubbelgips använder du om du behöver dämpa ljud eller möjligen för något brandskydd. Det normala skulle vara att ha ett lager OSB och ett lager gips. I taket monterar du bara gips på läkt.
 
Yes, tack så jag har gjort gips mot läkt i tak men finns det någon mening att ha dubbelgips i tak? Har någon här gjort så och varför?
 
kan det varar så att man behöver dubbel gipsskiva mot tak för att stabilisera man spacklar?
 
Dubbel gips för ljud och brand. Har inget med spackling osv att göra.
 
  • Gilla
Uwe H och 1 till
  • Laddar…
okej, kände mig osäker på om jag ska köra dubbelt i tak eller inte
 
Jag la dubbekgios i taket i källaren. Enbart för stt dämpa ljud mot övervåningen. Källarrummen utgör bla tv rum, med bio ljud, och utgör ”fritidsgård” för ungarna.
 
  • Gilla
Husetmittisverige
  • Laddar…
på nybyggda hus/lokaler har jag gjort enkelt standard gips, dubbelt standard gips eller brand+ standard gips i tak. det alltid är alltid beställaren(entreprenadföretag) som bestämmer. tror bara flerbostadshus har krav på brand+standard. endast på ett ställe har jag gjort brandgips som sista lager och standardgips bakom, det är konstruktören som avgör hur han vill ha de
 
  • Gilla
Husetmittisverige
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.