Hej,

Efter att ha lagt golv på kallvinden för förvaring märkte vi att det bildades vitmögel på några av sakerna som vi lade upp dit och söker nu efter lösningar på vårt problem.

Efter lite undersökning fann vi ut att vi har en enkel taklösning med armerad plast under läkt och tegelpannor. De flesta experter jag har pratat med rekommenderar byte av tak. Kan man t.ex. skära små hål i plasten vid nocken så att varm luft försvinner ut där? Förstår att det ökar risken for vatteninträngning till vinden, men då måste ju nockpannan spricka så risk/reward tycker jag är bra om det kan lösa problemet. Just nu är all luftning i takfoten. Funderar också på ventilationsgaller högst upp på kortsidorna. Någon som har varit med om eller har kunskap/erfarenhet av detta och har ett förslag på lösning?

Jag undrar även om någon vet vad plaströret på bilderna nedan är? Tänkte först avluftning till toaletten, men hör ingenting vid spolning eller luktar inget unket (kommunalt avlopp). Jag satte också fast en plastpåse för att se om röret suger in luft, men ingen förändring efter 24 timmar. Jag förstår att den kanske oavsett måste fixas så att inte varm luft kommer upp på vinden. Frågan är om jag kan täta till röret, installera vakumventil eller om jag måste leda det ut genom taket. Röret som kommer ut på vinden är markerat rött på planritningen.

Tacksam för hjälp!
Mvh Hansi #förstahuset
 
  • Två våningsritningar: en bostad med flera sovrum, vardagsrum, kök, matsal, badrum, terrass och källarplan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Kollage av fyra bilder: vind med kondens på plast, nytt golv, rör genom vägg, trappsteg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Två bilder visar ett rör med dammsugarslang; andra bilden med plastpåse tejpade runt rörets slut.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Kan du smyga röret vidare?
Finns det annan avluftning av avloppet?
Hur ser det ut under golvet, hur är isoleringen nedåt?


jag tänker att problemet kan bemötas från två håll:
Fukthantering på vinden
Fukttillströmningen till vinden.

Hur är ventilationen från badrum och kök?
 
  • Gilla
Ulltand
  • Laddar…
O Odi et Amo skrev:
Kan du smyga röret vidare?
Finns det annan avluftning av avloppet?
Hur ser det ut under golvet, hur är isoleringen nedåt?


jag tänker att problemet kan bemötas från två håll:
Fukthantering på vinden
Fukttillströmningen till vinden.

Hur är ventilationen från badrum och kök?
Tack för svar!
1) Smyga röret vidare är en möjlighet. Kan dra det mot takfoten. God ide!
2) Jag ser ingen annan avluftning från avloppet. Halva huset har innertak mot nock så svårt att inspektera den delen.
3) Under gulvet: 2 cm luftspalt til vindpapp, 30 cm isolation, ångspärr.

4) Ventilation från badrum och kök ventileras ut genom taket i två separata kanaler.
 
Med smyga menade jag följa det vidare, jag var otydligt.
Ser man någon avluftning på taket?
Självdrag eller mekaniskt? En paxfläkt. i badrummet skulle kunna vara bra för både badrummet och vinden.
 
Vem föreslog byta tak pga detta?
Den ville bara lura er på pengar.
Felet är att ni har för instängt på kallvinden och värme och fukt läker upp dit.
Se till att fixa nptt av "felen" så slipper ni mögel.
Se över ventilationen i bostaden.
 
  • Gilla
Ulltand
  • Laddar…
O Odi et Amo skrev:
Med smyga menade jag följa det vidare, jag var otydligt.
Ser man någon avluftning på taket?
Självdrag eller mekaniskt? En paxfläkt. i badrummet skulle kunna vara bra för både badrummet och vinden.
Röret går ned i väggen mellan kök och gong (se planritning). Vart det går efter det vet jag inte..
Endaste som går ut genom taket er ventilation till köksfläkt, ventilation till badrumsfläkt och skorstenen.
Har självdrag. Tilluft från trapprum på källarplan. Frånluft i PAX ventiler i badrum källare, tvättstuga och badrum uppe, samt genom kaminen i vardagsrum uppe. Om dette är bra lösning vet jag inte...
 
T TheGame skrev:
Vem föreslog byta tak pga detta?
Den ville bara lura er på pengar.
Felet är att ni har för instängt på kallvinden och värme och fukt läker upp dit.
Se till att fixa nptt av "felen" så slipper ni mögel.
Se över ventilationen i bostaden.
Har hatt kontakt med en del firmor som jobbar med fukt ("experter"), men sitter igen med med samma känsla. Är en oberoende besiktningsman bästa sättet att få expertis tror du?
 
tanghan tanghan skrev:
Har hatt kontakt med en del firmor som jobbar med fukt ("experter"), men sitter igen med med samma känsla. Är en oberoende besiktningsman bästa sättet att få expertis tror du?
Byta tak låter helt galet. Precis som sas ovan lär det vara fukt som kommer upp inifrån och kondenserar för att det är kallt på vinden.

Att ventilera vinden kan vara en lösning. Se till att ni har ok frånluftsventilation i huset så att fukt inte tränger upp. Fortsätt att hålla röret stängt med påsen tills vidare. Inga rör skall mynna ut på det sättet.
 
Tackar för svar. Efter kontakt med fuktteknikere, konstruktörer och andra har vi nu lagt följande plan:
1. Installera fuktmätare för att få referansvärden på vinden. (Aqara Termometer och hygrometer)
2. Installera vakumventil på plaströr.
3. Installera ventilation högst upp på kortsidarna.
4. Laga små ventilationshål i plasten upp mot nock.

Planen är att övervåka responsen på fuktmätaren efter värje lösning för man går vidare. Om detta inte funkar tror jag alternativet är att stänga inn vinden och installera en sorptionsavfuktare. Uppdaterar as we go och tackar för eventualla innspel.
 
Efter en månad med mätning utomhus och på vind har jag ändrat plan. (Har använd Aqara fuktsensor.) Med tanke på att luftfuktigheten är såpass stor utomhus här i Stockholm ser jag inte hur mer ventilation skal få ned luftfuktigheten på vinden. Se graf under med mätning. Vi har därfor bestämd oss att installera en sorptionsavfuktare på vinden (Trygghetsvakten DH2). Da måste vinden tätas igen. En kille jag pratade med sa att det räckte å täta igen vid takfoten med isolation. Någon som har synspunkter på det eller annat i övrigt?
 
  • Diagram visar luftfuktighet över tid, inomhus och utomhus jämförelse med skillnader, datummärkt från januari till mars.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Linjediagram visar temperatur och luftfuktighet över tid med dagliga genomsnittsvärden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Täta inte med isolering.
Då kan fukt kondensera i isoleringen o det kan ge mögel.
Bättre då att täta med vindpapp o nån trä panel lägst ut. Billigt o bra. Häfta vindpappen ordentligt
Kan iofs släppa igenom lite fukt men det blir o så fall inga mängder som påverkar något skulle jag tro
 
tanghan tanghan skrev:
Efter en månad med mätning utomhus och på vind har jag ändrat plan. (Har använd Aqara fuktsensor.) Med tanke på att luftfuktigheten är såpass stor utomhus här i Stockholm ser jag inte hur mer ventilation skal få ned luftfuktigheten på vinden. Se graf under med mätning. Vi har därfor bestämd oss att installera en sorptionsavfuktare på vinden (Trygghetsvakten DH2). Da måste vinden tätas igen. En kille jag pratade med sa att det räckte å täta igen vid takfoten med isolation. Någon som har synspunkter på det eller annat i övrigt?
Eller så gör du ingenting. Ser ut som om temperatur och luftfuktighet ligger utanför området med möjlig tillväxt för mögel i hela mätningen.
 
M MrDizzy skrev:
Täta inte med isolering.
Då kan fukt kondensera i isoleringen o det kan ge mögel.
Bättre då att täta med vindpapp o nån trä panel lägst ut. Billigt o bra. Häfta vindpappen ordentligt
Kan iofs släppa igenom lite fukt men det blir o så fall inga mängder som påverkar något skulle jag tro
Problemet är att komma till. Da måste jag ta det från utsidan och riva boxen vid takfoten. Sorptionsavfuktaren vill vel ta hånd om evt fukt?
 
Ulltand Ulltand skrev:
Eller så gör du ingenting. Ser ut som om temperatur och luftfuktighet ligger utanför området med möjlig tillväxt för mögel i hela mätningen.
Tyvärr har vi påvist mögelväxt på vinden redan så någon lösning krävs. Detta är genomsnittsmätningar genom dagen, har observert så hög fuktighet som 95%. Dom värsta årstiderna för mögelväxt är vel också vår/höst när temperaturena är högre.
 
tanghan tanghan skrev:
Tyvärr har vi påvist mögelväxt på vinden redan så någon lösning krävs. Detta är genomsnittsmätningar genom dagen, har observert så hög fuktighet som 95%. Dom värsta årstiderna för mögelväxt är vel också vår/höst när temperaturena är högre.
Det var ju innan du gjort några åtgärder.

Du har gjort en avancerad mätning som inte ger anledning till oro för tillväxt. Varför gjorde du den om du ändå inte skall på resultatet?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.