Hej,

har köpt ett hus som jag tänkt renovera. Luktar lite illa i huset och huset har varit obebott länge, man känner av att fuktnivån är lite hög när man kliver in i huset. Dock ingen påväxt någonstans eller så vilket är positivt, dålig lukt endast.

Jag tänkte gipsa om hela insidan, först riva gamla gipsen och sen sätta på avfuktare för att säkerställa att allting går ner till en rimlig nivå innan jag gipsar igen väggarna.

vet inte riktigt om jag tänker rätt? Behöver jag ha på någon värmefläkt samtidigt som avfuktare är på i huset då bröd systemet är ur funktion? Jag tänkte slå på avfuktare om i början av april och ha på de hela april och maj, då bör det nog vara avfuktat tänker jag.

tänker jag rätt? Några kommentarer?
 
B Ribhiattar skrev:
Hej,

har köpt ett hus som jag tänkt renovera. Luktar lite illa i huset och huset har varit obebott länge, man känner av att fuktnivån är lite hög när man kliver in i huset. Dock ingen påväxt någonstans eller så vilket är positivt, dålig lukt endast.

Jag tänkte gipsa om hela insidan, först riva gamla gipsen och sen sätta på avfuktare för att säkerställa att allting går ner till en rimlig nivå innan jag gipsar igen väggarna.

vet inte riktigt om jag tänker rätt? Behöver jag ha på någon värmefläkt samtidigt som avfuktare är på i huset då bröd systemet är ur funktion? Jag tänkte slå på avfuktare om i början av april och ha på de hela april och maj, då bör det nog vara avfuktat tänker jag.

tänker jag rätt? Några kommentarer?
kan ju Borja med att kolla vart fukten kommer ifrån? Kanske felbyggt gällande isolering/ saknad av luftspalt i ytterväggen? Varit ouppvärmt?
 
  • Gilla
gaia
  • Laddar…
H Husärlivet skrev:
kan ju Borja med att kolla vart fukten kommer ifrån? Kanske felbyggt gällande isolering/ saknad av luftspalt i ytterväggen? Varit ouppvärmt?
H Husärlivet skrev:
kan ju Borja med att kolla vart fukten kommer ifrån? Kanske felbyggt gällande isolering/ saknad av luftspalt i ytterväggen? Varit ouppvärmt?
H Husärlivet skrev:
kan ju Borja med att kolla vart fukten kommer ifrån? Kanske felbyggt gällande isolering/ saknad av luftspalt i ytterväggen? Varit ouppvärmt?
Det är en krypgrund, lite fukt där men osäker på hur fukten från grunden tar sig upp i huset? Tror mer att det beror på att huset är allmänt otätt och har stått ouppvärmt väldigt länge. När jag tog över det var det väldigt mycket smuts och damm i huset, äckligt mycket. Smuts binder fukt tänker jag?
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
B Ribhiattar skrev:
Det är en krypgrund, lite fukt där men osäker på hur fukten från grunden tar sig upp i huset? Tror mer att det beror på att huset är allmänt otätt och har stått ouppvärmt väldigt länge. När jag tog över det var det väldigt mycket smuts och damm i huset, äckligt mycket. Smuts binder fukt tänker jag?
Jag Hade tagit dit någon som kan besiktiga huset så du kan göra rätt åtgärder så du inte lägger ut pengar på saker som inte hjälper
 
En avfuktare är alltid bra om man upplever det som fuktigt.
En sådan går också alltid att sälja om behovet skulle försvinna.
Någon extra värme behöver du inte för att avfuktaren ska fungera om det är typ mer än 5 grader.
Jag skulle börjat direkt med avfuktare oavsett nedtagning av väggar etc, finns det fukt så finns det, bort med den så fort som möjligt då kan man fortsätta sen.
 
Redigerat:
  • Gilla
Byggärskoj
  • Laddar…
D Dilato skrev:
En avfuktare är alltid bra om man upplever det som fuktigt.
En sådan går också alltid att sälja om behovet skulle försvinna.
Någon extra värme behöver du inte för att avfuktaren ska fungera om det är typ mer än 5 grader.
Jag skulle börjat direkt med avfuktare oavsett nedtagning av väggar etc, finns det fukt så finns det, bort med den så fort som möjligt då kan man fortsätta sen.
yes, håller med. Kör en kondensavfuktare på Max i nån månad.
Ett par frågor. Är det ett 70-talshus på krypgrund? Vad har du för typ av ventilation i bostad och i krypgrunden?
Ett test som du bör göra är att hänga nåt tyg i huset. Tex en handduk eller en tröja i några dagar. Sen tar du med den hem och ser om den luktar som huset. Du måste neutralisera din lukt så det räcker inte med att lukta på tyget när du är i huset utan det måste göras på annan plats minst några timmar senare. Om plagget luktar så har du troligtvis fler problem än bara hög fuktnivå i huset.
 
Tack för era tips!

Men vad menar du med om "Om plagget luktar så har du troligtvis fler problem än bara hög fuktnivå i huset".
Kan du ge exempel på något av de problemen?

Det är inte ett 70-tals hus, tidigare än runt 1930 ungefär.
Ventilationen är nog självdrag, ingen mekanisk ventilation.

Jag hittade nog ett av problemen, varit en vattenläcka som i bjälklaget till ovanför grund. öppnade upp igår och isorleringen var dygnsur, rann så in i helvete. Jag tog även med en fuktmätare och mätte lite överallt i huset, i trä konstruktionen. Hade en fuktkvot på 15-16% i de utrymmen där jag ansåg risken var som störst att få en fuktskada. 15-16 % är ju precis på gränsen till aldelles för hög fuktkvot? så jag antar att jag gör som ni säger, på med avfuktare med en gång.
 
D Dilato skrev:
En avfuktare är alltid bra om man upplever det som fuktigt.
En sådan går också alltid att sälja om behovet skulle försvinna.
Någon extra värme behöver du inte för att avfuktaren ska fungera om det är typ mer än 5 grader.
Jag skulle börjat direkt med avfuktare oavsett nedtagning av väggar etc, finns det fukt så finns det, bort med den så fort som möjligt då kan man fortsätta sen.
Tack!

Måste huset vara helt tätt om man slå på en avfuktare? tänker på att jag håller på och göra om ena takkupan, det är vädersäkrat men inte tätt?
 
B Ribhiattar skrev:
Tack för era tips!

Men vad menar du med om "Om plagget luktar så har du troligtvis fler problem än bara hög fuktnivå i huset".
Kan du ge exempel på något av de problemen?

Det är inte ett 70-tals hus, tidigare än runt 1930 ungefär.
Ventilationen är nog självdrag, ingen mekanisk ventilation.

Jag hittade nog ett av problemen, varit en vattenläcka som i bjälklaget till ovanför grund. öppnade upp igår och isorleringen var dygnsur, rann så in i helvete. Jag tog även med en fuktmätare och mätte lite överallt i huset, i trä konstruktionen. Hade en fuktkvot på 15-16% i de utrymmen där jag ansåg risken var som störst att få en fuktskada. 15-16 % är ju precis på gränsen till aldelles för hög fuktkvot? så jag antar att jag gör som ni säger, på med avfuktare med en gång.
Använder den här själv för mitt hus från 1930. Håller lätt min källare avfuktad.
https://www.clasohlson.com/se/Luftavfuktare-10-liter,-31-m²/p/Pr368321000

Sen finns det då större
https://www.clasohlson.com/se/El/Klimat-&-värme/Avfuktare/c/1887
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.