Hej.
Jag blev irreterad i luftvägar veldigt mycket eftersom det käns något som sticks i halsen. Därför var vi nere i vår kyppgrund och upptäkte lite konstiga saker runt om stenen där skorsten går.

Ni som är duktiga med gamla timmerhus. Kan ni se vad kan detta vara?

Närbild på stenar och grus, otydlig fokus, möjlig spricka eller utrymme mellan stenarna, naturliga färger.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Överexponerat foto av stenar och murbruk med synligt damm och skuggor, oskarpt, närbild.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild på stenar och tyg med mögel eller saltutfällningar. Otydlig kontext och vinklad komposition.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Makrofotografi av en klippspringa med synliga texturer och en glänsande yta, möjligtvis våt eller med spindelnät.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En hand håller ett litet, oregelbundet formad, vitt objekt, oskarp bakgrund med stenar och vatten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En hand håller ett litet, tårt djurskelett. Utomhus, otydlig bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild på stenar och spricka, naturen, odefinierat ljusinsläpp, råa texturer, oklar kontext.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Det ser ut som en vanlig saltutfällning. Inte ovanligt på stenar i sådana typer av miljöer.
 
  • Gilla
Maria.R och 1 till
  • Laddar…
A AG A skrev:
Det ser ut som en vanlig saltutfällning. Inte ovanligt på stenar i sådana typer av miljöer.
A AG A skrev:
Det ser ut som en vanlig saltutfällning. Inte ovanligt på stenar i sådana typer av miljöer.
Tack för svaret. Kan den andra avra en hussvamp? Efrersom vi hade det innan och byggaren har sanerat och städat kryppgrunden då var det äkta hus svamp.

M Maria.R skrev:
stenen[/QU
 
M Maria.R skrev:
Tack för svaret. Kan den andra avra en hussvamp? Efrersom vi hade det innan och byggaren har sanerat och städat kryppgrunden då var det äkta hus svamp.
Ja, det ser faktiskt så ut. Det bör bekämpas innan det sprider sig. Dock är det inget, varken salt eller svamp, som förklarar din "allergi".
 
A AG A skrev:
Ja, det ser faktiskt så ut. Det bör bekämpas innan det sprider sig. Dock är det inget, varken salt eller svamp, som förklarar din "allergi".
Mögel kanske då..
Problemet som jag sagt att kryppgrunden är städat och en stor avfuktare som går 24/7 instalerad av ocab, byggare har lagt nya golvbjälkar, isolering istället för sågspån och nytt furu golv.
Luftventalation finns i alla rum och allt mått visar att det är ingen farlig fuktighet i kryppgrunden.
Ingen mögel täcke som syns på väggerna inom och utomhus.
Finns något garanterat sett att se vad är det för problem om det är mögel eller något annat? Vi har anlitat båda ocab och anticimex och de bara mäter och se att allt fungerar utan att hitta något konstigt.
 
BirgitS
M Maria.R skrev:
Jag blev irreterad i luftvägar veldigt mycket eftersom det käns något som sticks i halsen.
Låg luftfuktighet inne?
Många får irriterade slemhinnor i halsen och/eller ögonen när luftfuktigheten blir låg så härs års, kring 30 %.
 
  • Gilla
Maria.R och 2 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Låg luftfuktighet inne?
Många får irriterade slemhinnor i halsen och/eller ögonen när luftfuktigheten blir låg så härs års, kring 30 %.
Ja det är t.ex nu 24. Men vi känner faktiskt något konstigt och det blir man säker när man ser de vita saltutfällning som kommer när det är fuktig ställe
 
Redigerat:
BirgitS
Då är det inte konstigt om det sticks i halsen.
 
  • Gilla
Maria.R
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Då är det inte konstigt om det sticks i halsen.
Jag håller med men det känns som stopp i hela luftrören som leder till andningssvårigheter.
Som jag läser det är mögel som göra det i står del men frågan är hur kan man upptäcka det när alla mått visar normal fuktighet läge
 
BirgitS
Mögel luktar. Även om de som bor i huset vänjer sig så brukar andra kunna känna lukten väldigt tydligt när de kommer in. Mögellukt sätter sig även i kläderna vilket andra också brukar märka.

Det låter som att det är bra om du besöker vårdcentralen om du har andningssvårigheter. De kan även utreda om du har en mögelallergi.
 
  • Gilla
Maria.R och 1 till
  • Laddar…
Vi har ständigt en luftfuktare gående vintertid. Det går knappt att vara härinne annars. Mellan 20-30% relativ luftfuktighet gör att det kliar i ögonen och halsen. Särskilt om man är lite känslig. Du tycks inte ha något mögel, men däremot låg luftfuktighet. En luftfuktare kostar inte många kronor. Köp en sådan innan du lägger mer pengar och energi att leta andra orsaker.
 
  • Gilla
Maria.R och 1 till
  • Laddar…
M Maria.R skrev:
Jag håller med men det känns som stopp i hela luftrören som leder till andningssvårigheter.
Som jag läser det är mögel som göra det i står del men frågan är hur kan man upptäcka det när alla mått visar normal fuktighet läge
Jo nu ser jag inte var du bor men det har varit mycket torrt under senaste veckorna med den vädertypen vi haft med kalla nätter och högtryck. Sen eldar man blir det ännu värre eller bor i ett hus med luftåtervinningsaggregat.
Sen kan man då även ha rester efter en förkylning.

Hursomhelst så fick jag hjälpa min mor som hade besvär och började med att mäta och i hennes lägenhet var det runt 20% rel luftfuktighet och köpte henne ett befuktningsaggregat som omgående hjälpte.

Här ser du ett antal att välja på
https://www.clasohlson.com/se/search?text=luftfuktare

Om lufthälsa:
https://www.clasohlson.com/se/lufthalsa-hemma
 
Redigerat:
  • Gilla
AG A och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.