Hej

Jag ska inte koppla in växelriktaren själv men jag vill förstå vilka inkopplingsalternativ som finns samt eventuella för och nacktdelar med de olika alternativen.

Växelriktaren ska kopplas in i elcentral 2 i bilden i punkt A, B eller C.

Behövs JFB 3 vid anslutning i någon av punkterna?

Slutligen bör inte stigare/huvudledning från mätarskåp till elcentral 1 avsäkras med 25A? För visst sitter säkringarna i mätarskåpet/fasadskåpet före elmätaren?
 
  • Elektriskt schema med mätarskåp, produktionsanläggning, två elcentraler och förbrukare markerade med kablar och säkringar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Schematiska ritningar av elinstallationer; jämförelse mellan nytt och äldre mätarskåp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hej, Exempel från nätet
 
I det exemplet är det alltså anslutningspunkt A i min skiss. Dock förutsätter det att huvudledningen mellan mästarskåp och huvudcentral är dimensionerad för F1 + F3 vilket den antagligen sällan är.

H håbbe1961 skrev:
[bild]
Hej, Exempel från nätet
 
Den ledningen måste vara dimensionerad för förbrukarna i huset
 
Ja, A är en bra plats att koppla in växelriktaren vid.
De ledningar jag markerat i brunt behöver antingen skyddas eller dimensioneras för 25+25 A.
Om JFB 3 behövs beror på växelriktaren. De flesta har isolation mot DC-sidan och då krävs ingen JFB.
Elflödesschema med mätarskåp, två elcentraler, produktionsanläggning och förbrukare, inklusive kablar och brytare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
knightjocke
  • Laddar…
H håbbe1961 skrev:
[bild]
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.