Om man blir utan ström och tändstickor och tändare tar slut så får man lära sig att tända med tändstål.

Jag har ingen lust att hålla på med detta dag ut och dag in i flera månader/ år om det blir eltorka på grund av solstormar som släcker nätet.

Alla så kallade evighets tändare /stickor bygger på att man har fotogen eller bensin i dem. Det tar också slut.

Grejen vore en eltändare som bygger på att man vevar som en vevradio. Ett längre tändrör och gnistor som hamnar i en liten korg med fluff som fattar eld och sedan kan man kan föra in den i vedspisen.

Det enda jag hittar på tändapparat är de som man tänder stubinen med när man spränger. Tror inte de funkar.

Grejen på bilden är en blåsbälg för grillar som jag klippt in en ( kokt) ägg slev på. Någon får gärna tillverka och sälja. Jag köper den meddetsamma. :)

Mekanisk tändare som skapar gnistor för att tända grill eller spis med tändstål och tändmedium.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Haha
ViktorHg och 1 till
  • Laddar…
LoweW
Jag fick något slags prepp-infall för ett år sedan och köpte på mig ~1000 st tändstickor, 2-3 tändstål, en zippo-tändare, 6x250ml vätska till den, reserv tändstål & veke.

Men fick sedan reda på att ett 10-pack Bic-tändare för ~95 kr räcker för 30 000 tändningar! Det är fortfarande roligt att starta brasan med tändstålet men skulle det blir strömavbrott en längre period håller jag mig nog till min Bic.
 
  • Gilla
Guzzi och 6 till
  • Laddar…
Man får väl se till att hålla liv i något glöd kontinuerligt. Med tanke på att tändstickor kostar typ 1kr asken är det nog bättre att skaffa sig ett rejält lager än att skaffa udda speciallösningar.
 
  • Gilla
Workingclasshero och 4 till
  • Laddar…
B
Tändstickor o tändare är billigt och tar liten plats, går att långtidslagra hyggligt bra. För min del kommer mat vara ett bekymmer långt innan tändstickorna/tändare tar slut.

Men istället för att köpa nån pryl tror jag mer på enklare lösningar för att med friktion skapa eld, t.ex.
om man nu ska preppa för riktigt långa perioder utan tillgång till förnödenheter från samhället.
 
  • Gilla
Jonas_81 och 1 till
  • Laddar…
B BSOD skrev:
Tändstickor o tändare är billigt och tar liten plats, går att långtidslagra hyggligt bra. För min del kommer mat vara ett bekymmer långt innan tändstickorna/tändare tar slut.

Men istället för att köpa nån pryl tror jag mer på enklare lösningar för att med friktion skapa eld, t.ex. [media] om man nu ska preppa för riktigt långa perioder utan tillgång till förnödenheter från samhället.
Wow :D det tricket ska jag prova på. Tack (y)
 
Ja jag köpte också på mig alla sorter men det var just tanken på om de också tar slut.
 
  • Gilla
LoweW
  • Laddar…
C
En s.k. eldkolv kanske kan vara något?
https://hmn.wiki/sv/Fire_piston

Men inget är ju 100% outslitligt, inte ens ett eldstål. Har man ett hyfsat lager tändstickor och/eller tändare så har man iallafall gott om tid på sig att fundera på hur man skall göra när de tar slut.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 2 till
  • Laddar…
Ett eldstål är näst intill outslitligt. Om man lyckas slita ut det så är ju inte stål en bristvara i dag.

Om det inte var en magnesiumpinne du syftade på med eldstål. De tar ju slut snabbare.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
En s.k. eldkolv kanske kan vara något?
[länk]

Men inget är ju 100% outslitligt, inte ens ett eldstål. Har man ett hyfsat lager tändstickor och/eller tändare så har man iallafall gott om tid på sig att fundera på hur man skall göra när de tar slut.
Tack för tipset. Hittade ett kit på wish för en bråkdel av priset på Amazon. Ska bli spännande att försöka få fjutt. :) Eldstartningsverktyg för utomhusbruk, nödsituationer, camping, vandring, innefattar tändstål och tändpiston. Reklambild och pris på svenska.
 
D Daniel 109 skrev:
Ett eldstål är näst intill outslitligt. Om man lyckas slita ut det så är ju inte stål en bristvara i dag.

Om det inte var en magnesiumpinne du syftade på med eldstål. De tar ju slut snabbare.
Så valhänt som jag är så bryter jag väl magnesiumpinnen i två bitar. Såg en på någon överlevnadsfilm som gjorde det. Så tydligen går det att göra. Då är det bra med andra alternativ.
 
  • Gilla
Plätt Fia
  • Laddar…
klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Det fins ju numera Uppladdningsbara USB-tändare också
[länk]

Ja det var smart. Har en liten solcellsladdare till mobil som jag inte använt, ännu får kolla upp om det kan funka.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Jag köpte en sån brännare till matlagning på ullared. Och butangas har jag haft sen innan. Tror den flaskan är 5 år gammal och den är inte slut ännu.

Så en påfyllningsbar tändare och en tub gas så klarar man sig lätt i 5 år :p
 
  • Gilla
Plätt Fia och 1 till
  • Laddar…
Att köpa på sig en livstidsförbrukning av tändstickor är ingen stor sak. Säg 2 hushållsaskar per år (2x~240 stickor), så kanske 35kr per år. Har man tänkt leva 50 år till så blir det strax under 2000 kr om man köper på sig allt idag.
 
  • Gilla
Plätt Fia och 1 till
  • Laddar…
C
Om man klarar sig med 480 tändstickor/år räcker det att köpa 6 stycken 10-pack för 9,90 och betala 59 kronor kontant 10 gånger så kostar det 590 kronor. (Det står på den länkade sidan att en ask innehåller 45 st men det är minskat till 40 st enligt baksidan av asken. För att få det lägsta priset är det viktigt att köpa 6 åt gången och betala kontant.)
 
  • Gilla
Plätt Fia och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.