Hej! Vi ska skaffa fast installerad AC i mellansverige. Ca 150kvm på 2 plan som ska kylas. Vilken AC har ni och är ni nöjda? När jag letat runt har det varit väldigt blandade betyg hos olika leverantörer och dom enheter som byggvaruhusen säljer har ofta dåliga betyg (oförtjänt kanske?).
 
  • Gilla
Thullan
  • Laddar…
En eller flera luft/luftfrån renomerad tillverkare som Mitsubishi, Daikin eller liknande är en bra start
 
  • Gilla
H-Thomasson och 1 till
  • Laddar…
Vi ska bygga nytt och kommer att ha fjärrvärme som primär uppvärmningskälla i huset.

Det är planerat för AC med tre innerdelar och två utedelar för komfortkyla på sommaren. Installatören förespråkar Panasonic och renodlad "kylmaskin" som inte kan ge någon värme resten av året eftersom vi sagt till honom att den bara kommer att användas för kyla. Han säger att man får "better bang for the buck" om det blir en renodlad kylmaskin.

Stämmer det - eller bör man köra på vanliga värmepumpar som även kan värma vid behov fast de högst troligt kommer att gå till 95% för kyla på sommaren?
 
  • Gilla
stenfan
  • Laddar…
engs
Jag funderar själv på luftvärmepump för kyla, har fjärrvärme. Men vill som bonus kunna ha den som backup för värme om något havererar med fjärrvärmen. (Antingen lokalt hos mig, på nätet eller större haveri på själva fjärrvärmeverket).

Samt kanske för värme sådana där dagar/timmar då elen är extremt billig. Men det är väl så sällan det är det samtidigt som det finns värmebehov. Så kanske poänglöst.

OBS - skillnaden är dock att vi bor i ett gammalt hus. Nytt med modern isoleringsstandard har väl inte alls samma värmebehov. Så andra förutsättningar i ditt fall.
 
  • Gilla
stenfan och 1 till
  • Laddar…
engs engs skrev:
Jag funderar själv på luftvärmepump för kyla, har fjärrvärme. Men vill som bonus kunna ha den som backup för värme om något havererar med fjärrvärmen. (Antingen lokalt hos mig, på nätet eller större haveri på själva fjärrvärmeverket).

Samt kanske för värme sådana där dagar/timmar då elen är extremt billig. Men det är väl så sällan det är det samtidigt som det finns värmebehov. Så kanske poänglöst.

OBS - skillnaden är dock att vi bor i ett gammalt hus. Nytt med modern isoleringsstandard har väl inte alls samma värmebehov. Så andra förutsättningar i ditt fall.
Jag har ändå inte dagspris på elen så drar ingen (direkt) nytta av tillfälliga dalar i elpriset även om det säkert är en aspekt för andra. Backup för fjärrvärmen är en tanke men vi kommer att bo välisolerat och även ha eldstad som backup så nog ingen risk att vi dör om fjärrvärmen (eller centralen) skulle ligga nere någon dag. Fjärrvärmecentraler är förhållandevis ganska pålitliga i sammanhanget.

Med det sagt - vinner jag ingenting på att ha renodlad kylanläggning så väljer vi givetvis en som även kan värma om behovet uppstår.
 
Det kan skilja typ 7-8 tkr mellan en bra värmepump och ett renodlat AC-aggregat. Dock brukar de sistnämnda ofta vara av diverse olika konstiga och tveksamma fabrikat. Gäller att hålla sig till kvalitetsmärken som Daikin, Fuji/Fujitsu, Mitsubishi, Panasonic eller Toshiba även för kylaggregat för att öka chanserna att bli nöjd med investeringen på lång sikt.
 
  • Gilla
stenfan och 1 till
  • Laddar…
B
Med tanke på att cop i värmeläge är runt 5 på många värmepumpar, på hösten innan det blir för kallt ute, så skulle jag nog köpa en värmepump och i alla fall köra om man har fördelaktigt elpris i förhållande till fjärrvärmepriset.
 
  • Gilla
stenfan och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.