A aeae skrev:
En förening under Göteborgs stad äger marken. Det är redan bråkigt tyvärr. Hade gärna velat känna mig lite säkrare på ägarandelar innan jag går vidare med försäljning eller kontaktar en jurist, för att veta om det är värt det...
Har du sett värderingen mäklaren gjort ? Lägg ut en kopia eller skicka ett PM så kan jag kolla.
 
Omsätts det några hus i området? En första koll kan ju vara vad hus plus arrende gått för historiskt, även om priserna säkert gått ner en del.

Arrendeställen brukar ju vara relativt billiga då de inte går att låna mot och man i vissa fall kan bli av med arrendet. En förening under staden låter ju relativt stabilt, men sånt kan ju ändras.

En åttio kvm gammal sportstuga(?) låter ju å andra sidan inte så värdefullt heller, så kanske är platsen mer värd än huset, kanske inte. Svårt att veta ens om man vet var det är, men ännu mindre nu.
 
J
O Oaken skrev:
Det du skriver om är tomträtt och det är något helt annat än arrende! Tomträtt kan man inte sägas upp ifrån. När arrendet går ut kan rätten att ha sitt hus på marken sägas upp och då får man antingen flytta på huset eller riva det och sen återställa marken.
Fel, ett bostadsarrende går inte säga upp. Det är extremt säkert (starkt besittningsskydd).
Göran Persson har försökt vräka en arrendator i väldigt många år.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
J
Ann-Christin Asson Ann-Christin Ahl skrev:
Huset betraktas som lösöre och inget man kan låna pengar på när det står på arrenderad mark.
Ta ut egen mäklare dom brukar ha koll och brukar inte kosta något om man inte vill ha värderingen skriftligt
Finns banker som tillåter att man lånar. De tar arrendet som säkerhet.
 
  • Gilla
Ann-Christin Asson
  • Laddar…
J
A aeae skrev:
Hej, någon som vet vad som gäller? Jag och min halvbror fick fritidshus plus arrende i gåva från vår far som sen avled. Nu tvistar vi om hur det blir vid en försäljning eller om någon av oss ska köpa ut den andre..
Min andel är 75% av byggnaden och 50% av arrendet.
Min halvbror har 25% av byggnaden och 50% av arrendet.

Delar man vid en värdering upp arrende och byggnad för sig eller värderas det som en enhet? Har läst att vid ex utmätning ser man det som en ekonomisk enhet. Vilken andel köper jag ut min halvbror för? Har ni källor att hänvisa till tar jag gärna emot.
Nej, det är inte begripligt det du skriver.
Precis som folk har skrivit, så ta fram marknadsvärdet och dela upp.
Sen är det konstigt hur ni har delat upp det. Du äger 75% men din bror ska betala halva arrendeavgiften.
 
När vi köpte fritidshus på arrenderad mark var värdet på arrendet noll men vi betalade för huset. ’Då talar vi om hus med sandstrand.
’Dessutom måste markägaren godkänna överföringen av arrendet till ny arrendator. Läge för omförhandling av nytt pris för arrendet. ’Allt hanterat via mäklare.
 
J Johannes56 skrev:
Fel, ett bostadsarrende går inte säga upp. Det är extremt säkert (starkt besittningsskydd).
Göran Persson har försökt vräka en arrendator i väldigt många år.
Ett gällande bostadsarrende är väldigt svårt att säga upp om än omöjligt. Arrendet sägs upp minst ett år innan arrendeavtalet löper ut och man måste göra det på rätt sätt. Därefter behöver inte arrendatorn förlänga arrendekontraktet. Om arrendatorn missar att säga upp arrendekontraktet ett år innan fortsätter kontraktet att gälla som tidigare.
 
Blodsoppen
Känns som detta med arrende blir lite luddigt i denna tråd.
Vad menar ts med att ni har vars 50% av arrendet. Äger ni mark som ni arrenderar ut?
Eller ni arrenderar marken som stugan står på och betalar vard 50 % i arrendeavgift till markägaren?
 
  • Gilla
Smygnorden
  • Laddar…
J
O Oaken skrev:
Ett gällande bostadsarrende är väldigt svårt att säga upp om än omöjligt. Arrendet sägs upp minst ett år innan arrendeavtalet löper ut och man måste göra det på rätt sätt. Därefter behöver inte arrendatorn förlänga arrendekontraktet. Om arrendatorn missar att säga upp arrendekontraktet ett år innan fortsätter kontraktet att gälla som tidigare.
Ja, och om någon av parterna inte vill säga upp så är det i stort sett omöjligt att bli av med en arrendator.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.