Råspont är billigare och massivt trä är alltid trevligt. Finns det något som gör att jag kommer ångra mig med råspont (17 mm) bakom gips istället för OSB?
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
Snailman
M -MH- skrev:
Råspont är billigare och massivt trä är alltid trevligt. Finns det något som gör att jag kommer ångra mig med råspont (17 mm) bakom gips istället för OSB?
Jag satte råspont bakom gipsen i hela huset, liggande på ytterväggarna och stående i mellanväggar a (beroende på reglarnas riktning i väggen). Men då var osb billigare än råspont. Om det var ändspontat virke blev det mindre spill än om det inte var det. Använde spikpistol. När jag satte gipsen sedan, så behövde jag inte bry mig om var reglarna satt utan fäste dem i råsponten.
 
  • Gilla
-MH-
  • Laddar…
Jag har haft lite svårare med eldosorna med råspont, men det är behagligt att slippa bära/lyfta 120cm skivor och det spill såna ofta medför vid gavelspetsar
 
Mitt hus har spillvirke bakom gipset, även det går bra.
 
  • Haha
-MH-
  • Laddar…
Mm, ändspontat ja. Verkar inte finnas på det billigare kvaliteterna. Skarvar man över regler borde det ändå inte bli så mycket spill. Eller så skarvar man i luften, så jäkla noga kan det inte vara.

@fribygg, det var när jag satt med en apparatdosa framför mig som jag funderarde. Dosan är för 24 mm skivor gips 13 mm och osb 11, så det blir precis. Men med råspont så hamnar dosan 6 mm in. Är det ett problem?

Bökigare med håltagning för dosor?
 
Snailman
M -MH- skrev:
Mm, ändspontat ja. Verkar inte finnas på det billigare kvaliteterna. Skarvar man över regler borde det ändå inte bli så mycket spill. Eller så skarvar man i luften, så jäkla noga kan det inte vara.

@fribygg, det var när jag satt med en apparatdosa framför mig som jag funderarde. Dosan är för 24 mm skivor gips 13 mm och osb 11, så det blir precis. Men med råspont så hamnar dosan 6 mm in. Är det ett problem?

Bökigare med håltagning för dosor?
F fribygg skrev:
Jag har haft lite svårare med eldosorna med råspont, men det är behagligt att slippa bära/lyfta 120cm skivor och det spill såna ofta medför vid gavelspetsar
Jag använde Schneider vp2 dosor för trippel gips, de klarar 17mm råspont plus 13mm gips.

Den har blå ring
gängad skruvring för skivtjocklek 24-39 mm
 
Redigerat:
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
Jo, men men Malmbergs gör dosor för dubbelgips som kostar en femtedel mot Scheniders.. :p

Sitter med ABBs dosor som ett slags kompromiss nu.
 
M -MH- skrev:
Mm, ändspontat ja. Verkar inte finnas på det billigare kvaliteterna. Skarvar man över regler borde det ändå inte bli så mycket spill. Eller så skarvar man i luften, så jäkla noga kan det inte vara.

@fribygg, det var när jag satt med en apparatdosa framför mig som jag funderarde. Dosan är för 24 mm skivor gips 13 mm och osb 11, så det blir precis. Men med råspont så hamnar dosan 6 mm in. Är det ett problem?

Bökigare med håltagning för dosor?
Om vinsten med billig råspont äts upp av dyra dosor eller osmidig montering är osb kanske ändå att föredra?
 
Snailman
M -MH- skrev:
Jo, men men Malmbergs gör dosor för dubbelgips som kostar en femtedel mot Scheniders.. :p

Sitter med ABBs dosor som ett slags kompromiss nu.
De nämner 26mm för dubbelgips och roterbar ring, betyder det att det inte är en skruvring?

Jag köpte mina vp2 hos elbitik ganska billigt, men de verkar inte ha vp2 längre?
 
wildeside
Råspont är fantastiskt bra när man sätter väggar m.m. kattvindar o linande trånga platser.
 
U
Snailman Snailman skrev:
De nämner 26mm för dubbelgips och roterbar ring, betyder det att det inte är en skruvring?

Jag köpte mina vp2 hos elbitik ganska billigt, men de verkar inte ha vp2 längre?
ersatta med multifix, samma funktion med justerbart djup
 
Snailman
U Utsliten och utdömd skrev:
ersatta med multifix, samma funktion med justerbart djup
Det var abb dosorna han hade jag skrev om, Schneiders nya dosor vet jag inget om
 
24 mm djupa enligt min linjal, och ser inget sätt att justera dem på.

Jag vet itne om det är osmidigare montage, kanske tom lättare med håltagning etc, då man inte behöver måtta en hålsåg, utan bara jacka ur i sponten lite på frihand.

Lutar åt råspont, känns gedignare.
 
  • Gilla
hobbs
  • Laddar…
U
Snailman Snailman skrev:
Det var abb dosorna han hade jag skrev om, Schneiders nya dosor vet jag inget om
Nej med du sa att elbutik inte sålde vp2, de är för de utgått och ersatta av multifix som är dess efterträdare
 
  • Gilla
Snailman
  • Laddar…
Snailman
M -MH- skrev:
24 mm djupa enligt min linjal, och ser inget sätt att justera dem på.

Jag vet itne om det är osmidigare montage, kanske tom lättare med håltagning etc, då man inte behöver måtta en hålsåg, utan bara jacka ur i sponten lite på frihand.

Lutar åt råspont, känns gedignare.
Jag hade inte så bråttom så jag tog mått och sågade med hålsåg innan jag satte dit råsponten, dosorna stack ju ut en bit från regeln. Det går ju också och rikta ett laserkryss mitt på dosan och då vet man ju var man ska borra med dosborren när råsponten skymmer.

Det sliter väldigt mycket på Hole in one om man försöker använda den ihop med råspont.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.