Hej, någon som vet vad som gäller? Jag och min halvbror fick fritidshus plus arrende i gåva från vår far som sen avled. Nu tvistar vi om hur det blir vid en försäljning eller om någon av oss ska köpa ut den andre..
Min andel är 75% av byggnaden och 50% av arrendet.
Min halvbror har 25% av byggnaden och 50% av arrendet.

Delar man vid en värdering upp arrende och byggnad för sig eller värderas det som en enhet? Har läst att vid ex utmätning ser man det som en ekonomisk enhet. Vilken andel köper jag ut min halvbror för? Har ni källor att hänvisa till tar jag gärna emot.
 
Arrendet har sällan ett värde, enbart en kostnad. Ni får värdera byggnaden och du köper ut hans 25%.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Arrendet har sällan ett värde, enbart en kostnad. Ni får värdera byggnaden och du köper ut hans 25%.
Min halvbror har via en mäklare fått värderat just arrendet till flera miljoner och den lilla stugan till bara några hundra tusen. Han menar att jag får köpa ut honom till värdet baserat på hans mäklare värdering av arrendet.
 
Vad är det för arrende? Hur lång löptid? Årsavgift ? Yta på fastigheten ? Du kan prata med en annan mäklare och skaffa din egna uppfattning.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Vad är det för arrende? Hur lång löptid? Årsavgift ? Yta på fastigheten ?
Bostadsarrende. 5 år i taget, precis förnyat kontraktet. Ca 20 000 i årsavgift. Ca 80 kvm.
 
Det låter mer som att marken är värd flera miljoner för den som äger marken.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 3 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Det låter mer som att marken är värd flera miljoner för den som äger marken.
Risk att detta slutar med bråk om du har en girig rackare som delägare som är inkompetent på kuppen :( Vem är markägare ?
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Risk att detta slutar med bråk om du har en girig rackare som delägare som är inkompetent på kuppen :( Vem är markägare ?
En förening under Göteborgs stad äger marken. Det är redan bråkigt tyvärr. Hade gärna velat känna mig lite säkrare på ägarandelar innan jag går vidare med försäljning eller kontaktar en jurist, för att veta om det är värt det...
 
Arrende brukar väl snarast vara en belastning vid en försäljning? Alltså negativt värde. Så hade jag sett det som köpare i alla fall...
 
  • Gilla
Ann-Christin Asson och 1 till
  • Laddar…
Det är helt klart en belastning som kan bli oerhört dyr.

Dagens DN:
Statliga markägarens miljonkrav hotar att knäcka bostadsrättsföreningen

När Statens fastighetsverk ville höja markhyran med 190 procent gick bostadsrättsföreningen Smyrna i taket. Nu ska domstol avgöra frågan.

Om myndigheten får sin vilja igenom kommer föreningen att gå i konkurs.

Under perioden 2011-2021 betalade föreningen 1,9 miljoner kronor per år till SFV. Men när avgiften för de kommande tio åren skulle sättas krävde SFV att den skulle höjas till 5,5 miljoner kronor, en ökning med 190 procent.
https://www.dn.se/ekonomi/statliga-markagarens-miljonkrav-hotar-att-knacka-bostadsrattsforeningen/
 
D Dilato skrev:
Det är helt klart en belastning som kan bli oerhört dyr.

Dagens DN:
Statliga markägarens miljonkrav hotar att knäcka bostadsrättsföreningen

När Statens fastighetsverk ville höja markhyran med 190 procent gick bostadsrättsföreningen Smyrna i taket. Nu ska domstol avgöra frågan.

Om myndigheten får sin vilja igenom kommer föreningen att gå i konkurs.

Under perioden 2011-2021 betalade föreningen 1,9 miljoner kronor per år till SFV. Men när avgiften för de kommande tio åren skulle sättas krävde SFV att den skulle höjas till 5,5 miljoner kronor, en ökning med 190 procent.
[länk]
D Dilato skrev:
Det är helt klart en belastning som kan bli oerhört dyr.

Dagens DN:
Statliga markägarens miljonkrav hotar att knäcka bostadsrättsföreningen

När Statens fastighetsverk ville höja markhyran med 190 procent gick bostadsrättsföreningen Smyrna i taket. Nu ska domstol avgöra frågan.

Om myndigheten får sin vilja igenom kommer föreningen att gå i konkurs.

Under perioden 2011-2021 betalade föreningen 1,9 miljoner kronor per år till SFV. Men när avgiften för de kommande tio åren skulle sättas krävde SFV att den skulle höjas till 5,5 miljoner kronor, en ökning med 190 procent.
[länk]
Det du skriver om är tomträtt och det är något helt annat än arrende! Tomträtt kan man inte sägas upp ifrån. När arrendet går ut kan rätten att ha sitt hus på marken sägas upp och då får man antingen flytta på huset eller riva det och sen återställa marken.
 
A aeae skrev:
Hej, någon som vet vad som gäller? Jag och min halvbror fick fritidshus plus arrende i gåva från vår far som sen avled. Nu tvistar vi om hur det blir vid en försäljning eller om någon av oss ska köpa ut den andre..
Min andel är 75% av byggnaden och 50% av arrendet.
Min halvbror har 25% av byggnaden och 50% av arrendet.

Delar man vid en värdering upp arrende och byggnad för sig eller värderas det som en enhet? Har läst att vid ex utmätning ser man det som en ekonomisk enhet. Vilken andel köper jag ut min halvbror för? Har ni källor att hänvisa till tar jag gärna emot.
Huset betraktas som lösöre och inget man kan låna pengar på när det står på arrenderad mark.
Ta ut egen mäklare dom brukar ha koll och brukar inte kosta något om man inte vill ha värderingen skriftligt
 
O Oaken skrev:
Det du skriver om är tomträtt och det är något helt annat än arrende! Tomträtt kan man inte sägas upp ifrån. När arrendet går ut kan rätten att ha sitt hus på marken sägas upp och då får man antingen flytta på huset eller riva det och sen återställa marken.
My bad, arrende är alltså ändå värre.
 
A aeae skrev:
Min halvbror har via en mäklare fått värderat just arrendet till flera miljoner och den lilla stugan till bara några hundra tusen. Han menar att jag får köpa ut honom till värdet baserat på hans mäklare värdering av arrendet.
Sälj huset och dela på pengarna! Jag tror det är enda sättet att dela! Låt någon spekulant bjuda först, då ser ni värdet på hus+arrende. Sen kan du bjuda precis över det budet, att det är du som köper behöver inte din bror veta om!
 
Blodsoppen
A aeae skrev:
Min halvbror har via en mäklare fått värderat just arrendet till flera miljoner och den lilla stugan till bara några hundra tusen. Han menar att jag får köpa ut honom till värdet baserat på hans mäklare värdering av arrendet.
Den som arrendet är värt flera miljoner för är markägaren. Inte ni som arrenderar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.