Har köpt en lampa som ska hänga i taket. I taket finns bara ett ojordat lamputtag, inga utstickande kablar. Lampan har en brun sockerbit märkt med L och N, och medföljande var en stickpropp med blå kabel (N) och brun kabel (L) samt gulgrön jordkabel.

visst är det så enkelt som att att jag fäster stickproppens L- och N-kablar på rätt ställen i sockerbiten och sen bara kopplar in den i lamputtaget (jordkabeln kopplas inte in). Vill bara dubbelkolla så att jag inte missar något.

En hand håller en vit lampskärm med en elektrisk ledning och en plasthållare inuti.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Eladapter med frilagda kablar på ett träbord. Säkerhetsrisk, bör inte användas.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 

Bästa svaret

BirgitS
Du behöver köpa ett ojordat sladdställ (propp med sladd). Med en dubbelisolerad lampa (märkt med två fyrkanter i varandra) så ska proppen alltid vara ojordad.
 
  • Gilla
Massito och 2 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Du behöver köpa ett ojordat sladdställ (propp med sladd). Med en dubbelisolerad lampa (märkt med två fyrkanter i varandra) så ska proppen alltid vara ojordad.
Det är väl helt onödigt, det finns ingen jord i uttaget i taket som kan bli felkopplad. Jag skulle bara klippt av jordkabeln i kabeländen så har man en ojordad anslutning som inte kan bli fel även om lampas flyttas till jordat uttag.
 
D Dilato skrev:
Det är väl helt onödigt, det finns ingen jord i uttaget i taket som kan bli felkopplad. Jag skulle bara klippt av jordkabeln i kabeländen så har man en ojordad anslutning som inte kan bli fel även om lampas flyttas till jordat uttag.
Man klipper aldrig någon tråd i en kabel.

Det är lika fel med jordad kontakt oberoende om jordtråden är klippt eller inte.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg och 1 till
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Man klipper aldrig någon tråd i en kabel.

Det är lika fel med jordad kontakt oberoende om jordtråden är klippt eller inte.
Vad är det egentliga problemet om man nu gör det ändå, blir det farligt på nåt sätt?
 
D Dilato skrev:
Vad är det egentliga problemet om man nu gör det ändå, blir det farligt på nåt sätt?
En dubbelisolerad lampa ska ha en ojordad stickpropp. Det är grundregeln, Följer man den så undviker man en massa frågor. Huruvida det är farligt eller inte att använda en skyddsjordad stickpropp ser jag som irrelevant då det finns rätt stickpropp att använda.
 
Demmpa Demmpa skrev:
Det är egentligen fel lamppropp, det ska egentligen vara en ojordad, tex,
[länk]

Men annars rätt kopplat, förutom att jordtråden måste isoleras så att den inte riskerar att komma åt någon av de andra ledarna.
Då köper jag en ojordad, tack!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.