Nu men några soliga dagar har jag märkt att min nya solcellsanläggning bara producerar det jag förbrukar.
Tillverkningskurvan går upp och ner som ett ekg, kör jag ugnen gör jag 3kwh på taket men stänger jag av den så följer tillverkningen med ner.
Jag kan se detta tack vare att jag har smart meter.

Har inte sålt en enda kWh heller.

Kan detta vara någon inställning i växelriktaren?
 
K
Det kan vara en felvänd smart-meter. Det kan också vara att du har en begränsning där den inte säljer något, vilket är fel inställt baserat på det du skriver.

Kolla även i nätägarens app hur det ser ut. Då kan du få svar på om det är det ena eller det andra jag skrev.
 
Enligt nätägaren så säljer jag inte en enda kWh heller. Varit online sedan 1/12-22.

Så tre månader.
 
S
Trist att inte kunna sälja nu när det börjar ”hända” något med produktionen. På min anläggning har jag idag haft 9 kWh egenförbrukning och 29 kWh försäljning. Ring och felanmäl bums.
 
Redigerat:
Ja verkligen, men skönt att jag märkte det igår ändå så de inte gick ännu längre.
 
  • Gilla
knightjocke
  • Laddar…
Är det någon av de större aktörerna som installerat så du har någon bra kontaktväg till de ?
 
Det är en lokal firma, väntar på att de ska höra av sig.
Nu när jag upptäckt det så så slår det inte fel på mer än 30w från taket +/-.
 
LimByEpm kommer upp på displayen. Den når någon inställt limit..
 
davveno1 davveno1 skrev:
LimByEpm kommer upp på displayen. Den når någon inställt limit..
Kan den parametern innebära LimitByExternalPowerMeter tro... Alltså smartmätaren som är felinkopplad/felkonfigurerad.
 
Jag har ingen aning, men det är väll inte omöjligt.
Min installatör är 'på det', jag hoppas på lösning denna veckan.
 
Och nu är det löst, felkonfad växelriktare.
 
  • Gilla
Ossian K Olsson
  • Laddar…
S
Härligt. Det ska bli fint väder i helgen, så håller tummarna att du ska få fin produktion.
 
  • Gilla
davveno1
  • Laddar…
Tack!

Elektrikern (som löste det) ordnade också så att smart metern fungerar dygnet runt och mäter min förbrukning även på natten.
Något säljaren av solcellerna sa inte va möjligt...
 
davveno1 davveno1 skrev:
Tack!

Elektrikern (som löste det) ordnade också så att smart metern fungerar dygnet runt och mäter min förbrukning även på natten.
Något säljaren av solcellerna sa inte va möjligt...
Säljare.......
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.