BirgitS
Men är den låga hastigheten ett problem för just de enheter som måste använda 2,4 GHz-bandet?
K Kirre2021 skrev:
3. Flyttar runt routern till olika platser, ger ingen större effekt för mottagningen är bra i hela huset.
Olika höjd?
Olika vinklingar på antennerna?
 
K Kirre2021 skrev:
testat alla, ibland kan det vara lite bättre i ett par minuter men sen långsamt igen.
Hur många är alla?

Det är bara kanal 1, 3 och 11 som är användbara.

Wi-Fi signalkurvor på skärm, rött markeringar, signalstyrkeindikatorer, analysverktyg för nätverk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Här så störs kanal 1 av ett nät på kanal 2.

Det är väl möjligen kanal 6 som är hårt belastad. Det finns vara ett nät på kanal 1.

Det där är lite jämfört med ett studentrum, i en studentkorridor, i ett flervåningshus. :p
 
O
K Kirre2021 skrev:
Har följande router Asus GT-AX11000, dvs en bra router och inget skräp.
Fiber 500/500

Har upptäckt att på 2,4hz bandet går det väldigt segt, oftast runt 0,5-2Mbit medans på 5hz går det som det ska, dvs 400-500mbit enligt mätningar.

Vill försöka förstå varför det går så så segt på 2,4hz och tänkte höra om någon har något råd?

1. Har kollat kanaler och bor i radhus, så man får in massvis med Wifi från grannarna, vilket kan vara ett störningsmoment. Testat olika kanaler men ger ingen effekt.
2. Normalt kör jag på kanalbredd 20/40 men testade att köra enbart 20, ingen skillnad. Testade att köra enbart 40 vilket ger bättre effekt, dvs 20-40Mbit, men då fungerar inte all utrustning som jag har kopplat till mitt Wifi.
3. Flyttar runt routern till olika platser, ger ingen större effekt för mottagningen är bra i hela huset.

Kör ca 25 klienter kopplat till Wifi.

Allt går på 5hz förutom följande produkter,
1. Arlo Kameror, funkar bara på mitt 2,4
2. Sonos högtalare då Beam bara funkar med 2,4
3. Philips hue 2,4
4. Verisure larm

I tidigare hus funkade allt utan problem, med samma produkter men nu funkar det som sagt dåligt. Borde kunna fungera bättre trots mycket störning från grannar, men kan ha fel.

Några tips på vad man kan prova?
Philips Hue går ej på 2,4 utan via kabel. Däremot så sänder Zigbee ut genom 2,4 kanalen och kan således störa ditt wifi. Man kan byta kanal på Hue.

Sonos, har du kopplat en högtalare med kabel? För då blir det Sonos net och även det kör 2,4.
 
K
BirgitS BirgitS skrev:
Men är den låga hastigheten ett problem för just de enheter som måste använda 2,4 GHz-bandet?

Olika höjd?
Olika vinklingar på antennerna?
Nej egentligen inte, allt funkar men ibland hoppar mobilen in på 2,4 och då står det still.
 
K
O Ossian K Olsson skrev:
Philips Hue går ej på 2,4 utan via kabel. Däremot så sänder Zigbee ut genom 2,4 kanalen och kan således störa ditt wifi. Man kan byta kanal på Hue.

Sonos, har du kopplat en högtalare med kabel? För då blir det Sonos net och även det kör 2,4.
Visste inte att HUE kan byta kanal, hur gör man?
Tyvärr är alla högtalare, 10st utan kabel.
 
BirgitS
K Kirre2021 skrev:
Nej egentligen inte, allt funkar men ibland hoppar mobilen in på 2,4 och då står det still.
Välj att mobilen ska glömma det nätet.
K Kirre2021 skrev:
Visste inte att HUE kan byta kanal, hur gör man?
Finns en inställningen i appen.
Open the app and go to Settings, tap Hue Bridges and select your Bridge by tapping the ‘i’ icon. Tap Zigbee channel change. Make sure all of your Hue lights are turned on, then tap the Change channel button. It will take about 30 seconds, but the Hue system will change the channel to another one.
https://www.trustedreviews.com/how-to/fix-philips-hue-lights-unreachable-error-3631990
 
blackarrow blackarrow skrev:
Hur många är alla?

Det är bara kanal 1, 3 och 11 som är användbara.

[bild]

Här så störs kanal 1 av ett nät på kanal 2.

Det är väl möjligen kanal 6 som är hårt belastad. Det finns vara ett nät på kanal 1.

Det där är lite jämfört med ett studentrum, i en studentkorridor, i ett flervåningshus. :p
Användningen av kanalerna påverkar också.

WiFi fungerar (mycket förenklat) så att man frågar om det är OK att sända (request to send) och man får då OK (clear to send) om ingen annan håller på att sända. Får man inte OK så väntar man en slumpmässigt tid (regler för detta finns) innan man försöker igen. Ju oftare någon sänder desto svårare är det att få OK att sända. Detta leder till att högt utnyttjade kanaler (exempelvis om man har äldre WiFi-standarder med ineffektiv kodning) stör mycket och lågt nyttjade kanaler stör lite. Hög belastning gör också att väntetiderna för att sända varierar, något som internettrafik INTE tycker om utan det trycker ned prestandan.
 
På 2,4GHz bandet så är det enbart kanal 1, 6 och 11 som är överlappande. Dvs då man har flera accesspunkter/routers som är vid varandra (många lägenheter) så bör man se till att dom diverse AP's överlappar med ovan nämnda kanaler.

Sedan är 2,4GHz bandet fyllt av massa skräp som störs av allt möjligt mellan himmel och jord. Startar någon en mikrovågsugn så blir allt genast sämre osv osv. Så dina hastigheter du ser kan bero på överbelastade kanaler.

Se till som någon nämnde ovan att mobilen glömmer det SSID du hade på 2,4GHz och håll allt som går på 5GHz och strunta i hastigheterna. Förmodligen så har du så många störningar runtomkring dig att det inte går att påverka.

Sedan så verkar alla på internetforumen ha problem med just din routermodell du köpt när det kommer till 2,4GHz bandet så du kanske har en riktig skit produkt
 
BirgitS
N Nucky skrev:
På 2,4GHz bandet så är det enbart kanal 1, 6 och 11 som är överlappande
Ordet "inte" saknas.
 
  • Gilla
pacman42
  • Laddar…
Unikt namn
Har din granne "caconfig" typ 10aps i ett radhus? :surprised:

De bästa vore om du kunder övertyga dina grannar att sänka signalstyrkan lite. Det skulle då kunna bli bättre för alla med mindre överhörning.
 
K Kirre2021 skrev:
Har följande router Asus GT-AX11000, dvs en bra router och inget skräp.
Fiber 500/500
Några tips på vad man kan prova?
En kontrollfråga, kör du senaste firmware?
Det här är ju en kraftfull router.
ASUS GT-AX11000 Firmware version 3.0.0.4.388.22525, 2023/02/07
https://www.asus.com/se/supportonly/gt-ax11000/helpdesk_bios/
 
blackarrow blackarrow skrev:
Hur många är alla?

Det är bara kanal 1, 3 och 11 som är användbara.

[bild]

Här så störs kanal 1 av ett nät på kanal 2.

Det är väl möjligen kanal 6 som är hårt belastad. Det finns vara ett nät på kanal 1.

Det där är lite jämfört med ett studentrum, i en studentkorridor, i ett flervåningshus. :p
Ja, och det är ännu värre här. Du har stationer som sänder på närliggande kanaler och då fungerar inte de tekniker som WiFi använder för att inte trampa på varandra. Stationer som överlappar, men inte perfekt sänder rätt över varandra (eftersom de inte hör varandra) och situationen blir som den med en mycket stark störsändare.

Det är tvärtom bättre att använda en delad kanal (kanske 6 här även om den ser ganska illa ut) med mer trafik än en som ser friare ut med partiellt överlapp. Det är egentligen en styggelse att man kan konfigurera mer än tre kanaler, men men.

Slå upp begreppet adjacent channel interference (som skilt mot co-channel interference).

Men idag så får man helt enkelt acceptera att 2.4GHz WiFi är mer eller mindre oanvändbart i vissa miljöer pga störningar. Om alla vred ner sin sändningsstyrka så skulle problemet bli mycket bättre, men eftersom man då får ett perfekt tragedy of the commons situation (dvs att den som ensam då vrider upp får en stor fördel) så är det i stort sett omöjligt att få till om man inte äger hela anläggningen (som på ett hotell, företag eller dylikt).

Lösningen, som du själv skriver stavas 5GHz, eller kabel. (Jag fick koppla in min TV med kabel i en lägenhet trots att den står 2 meter från APn. TV klagade tom själv på att signalen var så dålig. ;))
 
  • Gilla
RoAd och 4 till
  • Laddar…
O
K Kirre2021 skrev:
Visste inte att HUE kan byta kanal, hur gör man?
Tyvärr är alla högtalare, 10st utan kabel.
Hue-appen-> inställningar -> Hue bridge inställningar -> Zigbee-kanal -> byt
 
  • Gilla
Kirre2021
  • Laddar…
Jag kan lägga till att jag har Ethernet framdraget till alla mina stora förbrukare i hemmet, framförallt TV-apparterna och datorerna då. De enda störning ar jag har i hemmet är mina egna apparater och alla trådlösa prylar och det räcker rätt långt för att sänka hastigheten på nätet, åtminstone när man har närmare 100 enheter anslutna.

Jag har också separerat 2,4G och 5G till två separata SSID då annars mobiltelefonerna har en tendens att strula. 5GHz är främst för stationära prylar i huset så som datorspelskonsoller och surfplattor. Mobiltelefonerna byter fritt mellan 2,4GHz och 5GHz men iom att det är olika SSIiD så är de inte lika aggressiva till att byta till 5GHz vilket gör att det fungerar mycket bättre.
 
Har du provat att nollställa routern?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.