Bry dig inte om modetrender. Under husets "livstid" kommer de att ändras flera gånger om. Välj det som passar er, och er tomt bäst.

Personligen skulle jag aldrig vilja ha den första planlösningen eftersom det är alldeles för långt mellan kök och matplats.
 
Instämmer fullständigt. det är ERT hus. Det ska passa en familj, ER. Ingen annans. DEt är NI som ska bo där och trivas. Många som faller för modetrenden och bygger ett uppvisningshus och inte ett trivsamt hem
 
Välj den planlösning du tycker känns "läcker". Hänvisa TV-tittare till sin egen kammare, och väck med TV-apparaten från sällskapsrummen!
 
Jag förstår inte en sak med bägge dessa planlösningar:
Varför ska man ha något emellan köket och matplatsen? I den ena hallen och i den andra vardagsrummet.

Jag tror att ni kan få till det om ni meckar lite med den "läckra" och byter plats på matplats och vardagsrumsdel. Då borde ni kunna göra en avskärmning innan sofforna med draperier eller skärmväggar när det passar. Och så får ni nära mellan kök och matplats också. Jag tycker att planlösningar med kök och matplats i olika ändar av huset är lite konstiga. Då får man ju bära mat och disk fram och tillbaka genom hela huset.
 
pinebar skrev:
Jag tycker att planlösningar med kök och matplats i olika ändar av huset är lite konstiga. Då får man ju bära mat och disk fram och tillbaka genom hela huset.
.
Håller fulständig med dej. Dessutom finns det TVÅ st. matplatser i planex 2. Man sparar på förvaringsutrymmen och bygger trånga tvättrum bara för att få plats med ett separat matbord (ofta med en vackert utskikt) reserverad för fina gäster .... ? Känns onödigt att offra dom ca 20m2 av boyta bara för högtider.
Vem som tycker om att leka herrskap och tjänstefolk idag?

Själv bor jag i ett hus anno 1938 utan öppet planlösning. Vi äter inte i köket för den fina matsalen ligger precis bredvid med en dörr emellan. Gammaldags? Ja, och den bästa planlösning jag någonsin haft :).

Miafia, nu har du ett alternativ till med stängt arbetskök utan matplats och öppet matsal- vardagsrum att fundera på ;).
Fördelar: ett matsalsmöblemang mindre att köpa så man kan satsa på bra kvalitet , man ser inte röran och hör knappt kökskrammel, oftast slutar man äta vid soffbordet, man kan duka fint för alla högtider, planerat för att kunna förlänga bordet mot vardagsrummet, mobiliserar till att duka fint till vardags också, att ta 3-4 steg mer med morgonkaffe eller en talrik flingor är ingen besvärr om man får äta det i trevlig lugn atmosfär, man slipper pressen att ha en trendig utställningskök och kan koncentrera sej på det praktiska i inredningen i stället.
Nackdelar: Inte mycket kontakt med alla gäster som vill hjälpa till i köket...fex blanda salad med ett glas vin i handen eller berätta senaste skvaller medan man skär steken i skivor ...som man så gärna vill se i dagens moderna kök. Jag saknar det inte, serverar maten och umgås med dom vid matbordet i stället.
gaia
 
Mycket bättre tycker jag med :)
Här har de fått till riktigt bra inbördes ordning på rummen + en snygg entré.
 
Tack för alla synpunkter! A-huset hade bra planlösning. I detta fallet är det bara möjligt att välja Myresjöhus. Fast blir lite tveksam när jag läser om dom på detta forumet.
 
Öppna planlösningar är superläckert, men inte speciellt praktiskt med 2-3 barn + några extra på besök. Det blir en enorm ljudnivå överallt i huset. Skulle gärna också vilja ha en öppen planlösning men inser att det inte skulle funka med våra 3 illbattingar...
Rätt skönt att ha köket lite vid sidan om om man inte är en superpedant som håller kliniskt rent jämt.
 
Ser ingen anledning varför man ska anpassa huset efter att man har små barn. De springer väl omkring och tjuter i ett par år men sen blir de väl (förhoppningsvis) tystare och lugnare. Bättre då att anpassa barnen efter huset :)
 
Anna_Robban skrev:
[länk]
inte Myresjöhus men jag gillar den, tror jag.
Med den här lösningen så kan man ju dela av eller inte. Det finns ju skärmar, draperier, skjutdörrar och annat som man kan använda om man inte exakt vill ha väggar.
 
Tycker personligen att det är mysigt med ett kök vid sidan om...men för den sakens skull behöver det ju inte vara långt till vardagsrum/matplats.
 
A
mafia skrev:
Tack för alla synpunkter! A-huset hade bra planlösning. I detta fallet är det bara möjligt att välja Myresjöhus. Fast blir lite tveksam när jag läser om dom på detta forumet.
Men om man kan ändra om planlösningen hur man vill så är väl inte det nått problem? Bara att ta med en skiss på den planlösningen ni fastnade för eller?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.