I TS fall verkar det inte handla om att ”bara” gjuta golv. Han planerar även att dra el, VVS och andra installationer i plattan. Syftet är vad jag förstår, inte att renovera en ekonomibyggnad, utan förbereda ladan för bostadsändamål.

Det är inte till fördel för TS att vid ett tekniskt samråd (som hålls innan startbesked ges) då redan påbörjat ngt som omfattas av bygglovet. Det är då sanktionsavgift kan bli aktuell.

Jag tycker TS ska kontakta sin kommun och höra hur de ställer sig i frågan.
 
M MetteKson skrev:
I TS fall verkar det inte handla om att ”bara” gjuta golv. Han planerar även att dra el, VVS och andra installationer i plattan. Syftet är vad jag förstår, inte att renovera en ekonomibyggnad, utan förbereda ladan för bostadsändamål.

Det är inte till fördel för TS att vid ett tekniskt samråd (som hålls innan startbesked ges) då redan påbörjat ngt som omfattas av bygglovet. Det är då sanktionsavgift kan bli aktuell.

Jag tycker TS ska kontakta sin kommun och höra hur de ställer sig i frågan.
Men att gjuta golv i sin ekonomibyggnad är väl varken bygglovs eller anmälningspliktigt?
 
  • Gilla
Trollskidan
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Men att gjuta golv i sin ekonomibyggnad är väl varken bygglovs eller anmälningspliktigt?
Det är inte gjutande av golvet, utan installationerna TS planerar som gör att kommunen kan kräva anmälan/bygglov.
 
M MetteKson skrev:
Det är inte gjutande av golvet, utan installationerna TS planerar som gör att kommunen kan kräva anmälan/bygglov.
Man kan ju absolut söka och betala för lov om man så önskar, jag tror fortfarande inte att det är nödvändigt att blanda in kommunen i en betongplatta inne i en befintlig ekonomibyggnad men det är ju bara min tro baserad på sunt förnuft och inte nått som jag kan belägga med regler och paragrafer.
 
  • Gilla
Trollskidan
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Menar du att man inte får gjuta golv i sina ekonomibyggnader utan att blanda in kommunen?
Problemet är avsikten - Man får inte börja med förberedelser för en bygglovspliktig åtgärd innan man fått startbesked.
Det möjliga kryphålet är i så fall att man renoverar golvet i ekonomibyggnaden och "kommer på" senare att man vill göra om den till bostad. Problemet med det är väl återigen att ekonomibyggnaden ska vara del av någon näringsverksamhet för att det ska vara bygglovsfritt?
 
  • Gilla
MetteKson
  • Laddar…
Hur är det tänkt att ladan ska användas? om den ska renoveras till "gäststuga" är det enklare än om den ska bli permanentboende typ generationsboende.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.