Hej!

Här kommer mitt första, stapplande försök till fråga i detta trevliga forum:)

På mitt landställe har jag en relativt rejäl lada från 50-talet som jag nu planerar att (etappvis) renovera och isolera i syfte att delvis kunna nyttja som boende. Ett någorlunda omfattande projekt förstås, som kommer att delas in i etapper och pågå över tid. Planeringen har kommit en liten bit på vägen och visst förarbete har startat. Konstruktör och arkitekt är inblandade och tanken är att under året inkomma med bygglovsansökningar.

Redan i detta läge (dvs innan bygglov) finns dock närliggande planer på att (om tillåtet) gjuta en isolerad platta på 50 kvm i stalldelen av ladan. Denna platta kommer således även innehålla nödvändiga installationer avs. VVS/EL etc. med tanke på framtida nyttjande som boende. Stalldelen har för övrigt redan idag en gjuten men dock oisolerad platta som alltså nu skall tas bort och ersättas. Fundering här är - behövs bygglov innan gjutning av nya plattan eller går det att starta detta specifika arbete utan ett sådant?

Anar att det kan finnas en gråzon här men tacksam för alla eventuella resonemang i frågan!

Vänligen
/ Martin
 
  • Gilla
lejonhej
  • Laddar…
Ligger de utanför stadsplanerat område?
 
  • Gilla
AG A och 1 till
  • Laddar…
I ochmed att du ska söka bygglov för åtgärden är det inte bättre att vänta så du inte får strul i efterhand? Vad har ni för handläggningstider i kommunen? Man brukar säga max 10 veckor. Man kan också ringa och fråga helt enkelt så slipper man gissa om du får eller inte får göra ingreppet ! ;) Det kan ju vara så att eftersom det redan finns betongplatta kan en uppgradering helt enkelt ses som renovering av befintligt.
 
  • Gilla
MetteKson
  • Laddar…
Att ändra användning till boende lär vara lovpliktigt, men att gjuta golv i bef byggnad finns ingen anledning att blanda in kommunen i, det blir bara extra administration och kostnader till ingen nytta.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 3 till
  • Laddar…
Rent formellt får man inte påbörja något jobb för att förbereda för en senare bygglovspliktig åtgärd. Se t ex: https://lagen.nu/dom/mod/2020:29

Vill du göra det någorlunda korrekt så får du låtsas att den isolerade plattan är en förbättring av ekonomibyggnaden nödvändig för den verksamhet som bedrivs där. Om det bara är en tom lada på en fastighet utan näringsverksamhet så blir det svårt...

Varför vill du gjuta innan bygglovet?
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
M
Precis som fribygg skriver så behöver man inte något bygglov för att gjuta en platta. Om du skall behålla delar av ladan och resultatet efter renovering skall se likadant ut så behöver du inte heller bygglov för att renovera den. Gör du ingrepp i bärande delar kan det krävas bygganmälan. Ändrat användande till boende kan kräva bygglov.
 
Försenat tack för alla värdefulla svar!

Om jag får lov att ställa en annan fråga på liknande tema: Hur ser möjligheten att koppla ladans blivande avlopp på befintlig trekammarbrunn med infiltrationsbädd? Krävs tillstånd för att koppla på ladans avlopp på denna brunn? Om svaret är JA , vilket jag antar, kan detta tillstånd teoretiskt ges av kommunen innan bygglov för ladan är klart? Det skulle passa bra att gräva fram avloppet i samband med dräneringen runt ladan som förhoppningsvis kan utföras under våren - därav frågan.
 
Redigerat:
NEJ Du bor utan för stadsplanerat område Du är på din mark..
Har du en godkänd brun är de upp till dig hur den används.
 
Martin Johansson2 Martin Johansson2 skrev:
Försenat tack för alla värdefulla svar!

Om jag får lov att ställa en annan fråga på liknande tema: Hur ser möjligheten att koppla ladans blivande avlopp på befintlig trekammarbrunn med infiltrationsbädd? Krävs tillstånd för att koppla på ladans avlopp på denna brunn? Om svaret är JA , vilket jag antar, kan detta tillstånd teoretiskt ges av kommunen innan bygglov för ladan är klart? Det skulle passa bra att gräva fram avloppet i samband med dräneringen runt ladan som förhoppningsvis kan utföras under våren - därav frågan.
Ta med detta i bygglovet. Du behöver ett slutbesked innan du får ta byggnaden i bruk som ny bostad men kan gräva och koppla rör innan såklart .
 
Claes Sörmland
Martin Johansson2 Martin Johansson2 skrev:
Om jag får lov att ställa en annan fråga på liknande tema: Hur ser möjligheten att koppla ladans blivande avlopp på befintlig trekammarbrunn med infiltrationsbädd? Krävs tillstånd för att koppla på ladans avlopp på denna brunn? Om svaret är JA , vilket jag antar, kan detta tillstånd teoretiskt ges av kommunen innan bygglov för ladan är klart? Det skulle passa bra att gräva fram avloppet i samband med dräneringen runt ladan som förhoppningsvis kan utföras under våren - därav frågan.
Ja, för att ansluta en ny byggnads avlopp till en befintlig reningsanläggning för avlopp så krävs antingen ett helt nytt avloppstillstånd eller en anmälan enligt miljöbalken. Detta sköts av miljöenheten och de förhåller sig till miljöbalkens regelverk.

Till detta så krävs en bygganmälan för att installera VA i en byggnad som inte har det. Detta regleras av PBL och handläggs av bygglovsavdelningen, alltså helt andra tjänstemän än de ovan.

Så två olika anmälan (eller möjligen en anmälan och en tillståndsansökan) måste in om du vill göra detta innan bygglov för väsentligt ändrad användning görs.
 
  • Gilla
MetteKson
  • Laddar…
T Trollskidan skrev:
NEJ Du bor utan för stadsplanerat område Du är på din mark..
Har du en godkänd brun är de upp till dig hur den används.
Tyvärr är det inte så enkelt.
 
useless useless skrev:
Tyvärr är det inte så enkelt.
Tala om hur det är då?'
 
T Trollskidan skrev:
Tala om hur det är då?'
Claes skrev ett bättre inlägg samtidigt som mig. Läs det.
 
F fribygg skrev:
Att ändra användning till boende lär vara lovpliktigt, men att gjuta golv i bef byggnad finns ingen anledning att blanda in kommunen i, det blir bara extra administration och kostnader till ingen nytta.
Det kan bli extra kostnader i form av sanktionsavgifter om TS påbörjar gjutning av golv, drar el och VVS mm innan bygglov för ändrad användning blivit beviljat och startbesked meddelats.
Det TS kan göra om han vill komma igång innan är att göra en anmälan till kommunen rörande installation av VVS etc.
 
  • Gilla
useless
  • Laddar…
M MetteKson skrev:
Det kan bli extra kostnader i form av sanktionsavgifter om TS påbörjar gjutning av golv, drar el och VVS mm innan bygglov för ändrad användning blivit beviljat och startbesked meddelats.
Det TS kan göra om han vill komma igång innan är att göra en anmälan till kommunen rörande installation av VVS etc.
Menar du att man inte får gjuta golv i sina ekonomibyggnader utan att blanda in kommunen?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.