Hej,

Jag försöker förstå en vvs-ritning i ett lägenhetshus från 90-talet men förstår inte hur det hänger ihop.

Jag har 3st ritningar över plan 3, 4 och 5. Det jag undrar är var avloppet för toaletterna på plan 5 är dragna någonstans. Jag har markerat samma yta i grönt i alla 3 bilderna.
Avloppen syns inte på ritningen över plan 5.
I huset så finns det flera lösningar där avlopp för grannen ovanför är dragna i lägenheten nedanför.

Men på ritningen för plan 4 syns inte avloppen för plan 5 heller? I ritningen över plan 3 så ser det ut som att det är ritat avlopp vilket jag antar är avloppet för plan 4 (Plan 3 existerar inte, därav avsaknad av fasad. Plan 4 och 5 ligger över ett valv).

Någon som vet hur det hänger ihop?

Teknisk ritning eller schema, möjligen elektrisk, med märkningar och symboler, betecknad "Plan 3" omgiven av grön ram.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det är en arkitektonisk ritning eller våningsplan markerat med "Plan 4", inkluderar rum och tekniska märkningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Teknisk ritning, fastighetsplan, "Plan 5" text, grönt ram, mätningar och symboler, svartvit.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Krilleman
Hej och välkommen till forumet @JoakimBygg ! (y)(y)

Det verkar inte synas någon dragning i undertaket på plan4, upp till plan5, för spillvatten S1. Inte heller någon synlig dragning i bjälklaget på Plan5 för spillvatten S1.

Liknande som finns på plan3 (går alltså plan4) bör ju gissningsvis finnas på plan 4.
:thinking:

Finns det fler ritningar?
 
Tack!
Detta var de enda ritningarna som gick att hitta på detta hus och dessa plan på stadsbyggnadskontoret som visar vatten och avlopp dessvärre. Jag har även tittat på huset bredvid som är identiskt och deras ritningar ser likadana ut som dessa.

Men då är det inte bara jag som tycker att det saknas något.. kanske får försöka kolla fysiskt hos grannen under hur det ser ut
 
Rickard.
Det är väl ett rimligt antagande att avloppet ser likadant ut på alla våningar där lägenheterna ser likadana ut oavsett om det är ritat eller inte, ett ytterligare problem är att det inte är garanterat att det faktiskt är draget exakt enligt ritningen.
 
Krilleman
Vill man veta bör man ju givetvis kontrollera fysiskt på våningen under.

Men jag håller med @Rickard. det bör vara likvärdigt som plan 3 ovan undertak på plan 4.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.