K
Har följande router Asus GT-AX11000, dvs en bra router och inget skräp.
Fiber 500/500

Har upptäckt att på 2,4hz bandet går det väldigt segt, oftast runt 0,5-2Mbit medans på 5hz går det som det ska, dvs 400-500mbit enligt mätningar.

Vill försöka förstå varför det går så så segt på 2,4hz och tänkte höra om någon har något råd?

1. Har kollat kanaler och bor i radhus, så man får in massvis med Wifi från grannarna, vilket kan vara ett störningsmoment. Testat olika kanaler men ger ingen effekt.
2. Normalt kör jag på kanalbredd 20/40 men testade att köra enbart 20, ingen skillnad. Testade att köra enbart 40 vilket ger bättre effekt, dvs 20-40Mbit, men då fungerar inte all utrustning som jag har kopplat till mitt Wifi.
3. Flyttar runt routern till olika platser, ger ingen större effekt för mottagningen är bra i hela huset.

Kör ca 25 klienter kopplat till Wifi.

Allt går på 5hz förutom följande produkter,
1. Arlo Kameror, funkar bara på mitt 2,4
2. Sonos högtalare då Beam bara funkar med 2,4
3. Philips hue 2,4
4. Verisure larm

I tidigare hus funkade allt utan problem, med samma produkter men nu funkar det som sagt dåligt. Borde kunna fungera bättre trots mycket störning från grannar, men kan ha fel.

Några tips på vad man kan prova?
 
Hej!
Börja med att kontrollera om det finns någon uppdatering till routern,om det finns installera och testa,om inte starta om routern och testa.
Är det enklaste att börja med.
 
K
Maltemullvad Maltemullvad skrev:
Hej!
Börja med att kontrollera om det finns någon uppdatering till routern,om det finns installera och testa,om inte starta om routern och testa.
Är det enklaste att börja med.
tack, uppdaterade för några dagar sedan så har den senaste, samt att routern startar om 3ggr per vecka automatiskt.
 
Glömde skriva i mitt inlägg: Starta även om fibernoden.
Det har rättat till diverse problem hos mig
 
K
Maltemullvad Maltemullvad skrev:
Glömde skriva i mitt inlägg: Starta även om fibernoden.
Det har rättat till diverse problem hos mig
Ska testa
 
  • Gilla
Maltemullvad
  • Laddar…
Har du två SSID eller en gemensamt för 5&2.4Ghz ? kan hjälpa klienter som är kinkiga att lägga två SSID.

hur ser interferensen ut i ditt närområde?

channel-overlap-2.4-ghz.png



ladda ner en wifi analysator på din mobil och gå ett varv i huset occh titta hur starka externa signaler du har.
Wifi Analyzer eller WiFiman tex.
 
  • Gilla
pacman42
  • Laddar…
K
C Christoffer L skrev:
Har du två SSID eller en gemensamt för 5&2.4Ghz ? kan hjälpa klienter som är kinkiga att lägga två SSID.

hur ser interferensen ut i ditt närområde?

[bild]



ladda ner en wifi analysator på din mobil och gå ett varv i huset occh titta hur starka externa signaler du har.
Wifi Analyzer eller WiFiman tex.
Jag har olika namn för 2,4 respektive 5 för att kunna styra enheterna. Kör jag via routern samma namn och Tri-band smart connect funkar det bäst med undantag att Sonos högtalarna försvinner till och från vilket gjorde att jag ändrade till två olika Igen.
Kör jag endast 5GHZ trådlöst från routern och kopplar in en AP som endast kör 2,4 funkar det det bättre, ca 20-50mbit istället för 1-2mbit, vilket jag själv tycker är lite märkligt.

så 12st klienter på routern Wi-Fi 5GHZ, 10st klienter på AP Wi-Fi 2.4ghz.

Kanalerna är jäkligt belastade när man tittar,
 
  • Wi-Fi-nätverksanalys; färgglada täckningskurvor för flera kanaler; signalstyrkeskala i dBm; 2.4 GHz-bandet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Graf över Wi-Fi-signalstyrkor, olika nätverk visas som färgade toppar för 5 GHz-bandet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Installera Wi-Fi Analyzer Appen en androidmobil eller läsplatta.
Kika på hur många som använder och delar kanalen du använder samt signalstyrkan, men inget av det ”borde vara” något problem utifrån din beskrivning. Problemet kan vara överlappande kanaler och att du störs av WiFi’n som använder ”fel” kanalnummer.

Kika på vilken ”länkhastighet” mobilens Wi-Fi kopplar upp sig med mot Wi-Fi-routern. Det är den ”råa” hastigheten utan begränsning pga annan samtidig trafik.
 
K
blackarrow blackarrow skrev:
Installera Wi-Fi Analyzer Appen en androidmobil eller läsplatta.
Kika på hur många som använder och delar kanalen du använder samt signalstyrkan, men inget av det ”borde vara” något problem utifrån din beskrivning. Problemet kan vara överlappande kanaler och att du störs av WiFi’n som använder ”fel” kanalnummer.

Kika på vilken ”länkhastighet” mobilens Wi-Fi kopplar upp sig med mot Wi-Fi-routern. Det är den ”råa” hastigheten utan begränsning pga annan samtidig trafik.
Problemet är att jag bara har Apple och de verkar inte ha en lika bra app som till Android.
 
  • Ledsen
blackarrow
  • Laddar…
BirgitS
K Kirre2021 skrev:
Jag har olika namn för 2,4 respektive 5 för att kunna styra enheterna. Kör jag via routern samma namn och Tri-band smart connect funkar det bäst med undantag att Sonos högtalarna försvinner till och från vilket gjorde att jag ändrade till två olika Igen.
Kör jag endast 5GHZ trådlöst från routern och kopplar in en AP som endast kör 2,4 funkar det det bättre, ca 20-50mbit istället för 1-2mbit, vilket jag själv tycker är lite märkligt.

så 12st klienter på routern Wi-Fi 5GHZ, 10st klienter på AP Wi-Fi 2.4ghz.

Kanalerna är jäkligt belastade när man tittar,
Och vilka kanaler har du testat?
 
K
BirgitS BirgitS skrev:
Och vilka kanaler har du testat?
testat alla, ibland kan det vara lite bättre i ett par minuter men sen långsamt igen.
 
K Kirre2021 skrev:
Jag har olika namn för 2,4 respektive 5 för att kunna styra enheterna. Kör jag via routern samma namn och Tri-band smart connect funkar det bäst med undantag att Sonos högtalarna försvinner till och från vilket gjorde att jag ändrade till två olika Igen.
Kör jag endast 5GHZ trådlöst från routern och kopplar in en AP som endast kör 2,4 funkar det det bättre, ca 20-50mbit istället för 1-2mbit, vilket jag själv tycker är lite märkligt.

så 12st klienter på routern Wi-Fi 5GHZ, 10st klienter på AP Wi-Fi 2.4ghz.

Kanalerna är jäkligt belastade när man tittar,
Kanal 1 ser ut att vara den som är minst belastad på 2.4 och på 5 bandet ser det ut som att du kan hitta helt egen kanal.eller ser jag dåligt på dina bilder?
 
K
snuttjulle snuttjulle skrev:
Kanal 1 ser ut att vara den som är minst belastad på 2.4 och på 5 bandet ser det ut som att du kan hitta helt egen kanal.eller ser jag dåligt på dina bilder?
Det stämmer, men det förändras hela tiden, antagligen för att grannarna har sina inställningar på automatisk, så de byter så fort någon blir lite mer full.
 
R
K Kirre2021 skrev:
Borde kunna fungera bättre trots mycket störning från grannar,
Varför?

Det finns ett begränsat utrymme i luften och när det är slut så är det. Något många har påpekat i diskussioner kring kabel eller trådlöst.
 
  • Gilla
pacman42
  • Laddar…
"Lösningen" är att installera flera APor i huset (exempelvis MESH även om jag ogillar detta då det förvärrar situationen ytterligare, så helst Ethernet) är lösningen. Då skriker ditt nät högst i ditt hus (men grannarna kommer att bli sura).

Värt att notera är att ju fler äldre enheter som finns i närområdet, desto sämre kapacitet för alla andra, inte bara i samma nät...

Edit: om dina grannar skaffar bättre utrustning och routrar så är de bättre på att anpassa effekten och därmed så kommer alla att få bättre kapacitet. Så att sätta ut flera APor och att "skrika högt" är lösningen på sikt...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.