Jag är ny på detta forum, men har redan nu sett att en hel del av medlemmarna förespråkar svart arbetskraft... Jag vill inte vara en moralens väktare, men vem betalar dessa svartjobbare egentligen? Jo vi.... dessutom är priserna äntligen på väg ned i och med våra nya eu-medlemmar kan börja jobba här för halva pengen. Det var inte social turism som persson oroade sig för, det var det starka byggfacket som skrämde persson med att lönerna för byggarbetare kommer att halveras. Och det är banne mig på tiden!
Äntligen kan vi få samvetsgranna byggare, med gediget kunnande för en rimlig peng. Dessutom kommer de inte sticka iväg titt som tätt för att köpa något dyrt onödigt som de inbillar oss att de saknar... Visst finns det bra svenska byggare. heder åt dem och de borde inte sakna jobb nu... det är rötäggen/svartarbetarna vi får bort.
 
Tyvärr så tror jag nog att den största mängden svartarbete inte utförs av personal som kallas social turister utan av fackets egna medlemmar.... Samt av företag som inte tar upp inkomster...

(Kan ju alltid tillägga att här i uppsala så tog inte en restaurang upp Polisens julmiddag som inkomst, trots kvitto... tala om dåligt val av kund för att inte ta upp inkomsten.... Fallet är f.ö. i Uppsala tingsrätt just nu! Sen är det bara en komiskt poäng att en av ägarna överklaga sitt socialbidrag.... - bra sätt att få myndigheterna att granska honom & restaurangen)
 
Jag förstår inte hur ni kan tro att hantverkare lever lyxliv o tjänar massor med pengar på 300 kr per timme!?

Har ni någon gång övervägt att fundera på vad era egna företag ni jobbar på tar ut för era tjänster?

Ca hälften går direkt bort i skatt då är 150 kr kvar det ska täcka lön + alla utgifter man har för att driva ett företag + en månads semester osv . Fattar ärligt talat inte att folk ska gnälla så förbannat, bli hantverkare själva om det nu är så ini i helvete lukrativt som ni tror.

 
Håller med Erik (i mildare ordalag). Räkna bakvägen kanske skulle vara nyttigt ibland?

Fick en offert från en av våra hantverkare som jag tyckte var sanslös. Såg för mitt inre hur han levde på chamagne och kaviar!

Talade med min far och fick mig en åthutning...

Dra först av material.
Dra sedan bort ca 33% för egenavgifter/arbetsgivaravgifter.
Dra sedan av ca 30% inkomstksatt.
Gör lämplig beräkning för att få en uppskattning av månadsinkomst.

...och även du ser nog hallonsoda är mera sannolikt än chamgagne.

Skulle lönerna i byggbranchen krasha så inte tror jag att du kommer att få billiga stjärnsnickare. Mera troligt stjärnsnickare som väljer andra karriärer. Himla bra.

Berit
 
Man kanske skulle kunna äta kaviar om man reformerade skattesystemet i landet.

Det är ju sanslöst transfererande. Det är bra att skatter/löner kommer under luppen pga att Polen m fl länder kommer in i EU.

Fackets makt är för stor och beskattningen likaså!
 
kalleanka70 skrev:
Man kanske skulle kunna äta kaviar om man reformerade skattesystemet i landet.

Det är ju sanslöst transfererande. Det är bra att skatter/löner kommer under luppen pga att Polen m fl länder kommer in i EU.

Fackets makt är för stor och beskattningen likaså!
Oj DET var en annan fråga som jag skulle kunna diskutera lääääänge! :) Men jag låter bli utan konstaterar bara att jag håller med... ::)
 
Erik_D skrev:
Jag förstår inte hur ni kan tro att hantverkare lever lyxliv o tjänar massor med pengar på 300 kr per timme!?
Fattar ärligt talat inte att folk ska gnälla så förbannat, bli hantverkare själva om det nu är så ini i helvete lukrativt som ni tror.

Att vi tror det kan ju kanske bero på vissa uttalanden från hantverkare själva.... ::)

http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,236355,00.html

Snickare: Det här är lättförtjänta pengar

"SURT FÖR KUNDEN" De stora rabatterna gör att snickaren Leif kan köpa byggvaror för 65 000 kronor - och ta betalt för 100 000 kronor. Mellanskillnaden är ren vinst. - Det är klart att det är ett surt system för kunden, men det är så här det funkar i dag, säger han.

Foto: MATTIAS CARLSSON
”Jag känner mig grundlurad” Hasse köpte badrum – såg inte röken av rabatterna
Rörmokaren tjänar 20 000 kr extra för varje värmepanna ”Kunderna har inte en aning”
Snickare: Det här är lättförtjänta pengar Leif köper material med 35 procents rabatt
Så blir du blåst av hantverkaren Bluffar om priset på material och stoppar miljoner i egen ficka
"Kunderna ska inte ha reda på våra rabatter"


Leif köper material med 35 procents rabatt

Snickaren Leif köper in sitt byggmaterial med upp till 35 procents rabatt.
Men hans kund som beställt hantverksjobbet får betala fullt pris.
- Det här är lättförtjänta pengar. Kunderna är inte medvetna om rabatterna, säger han.
Leif, som egentligen heter någonting annat, gör allt från utbyggnader till renoveringar och snickeriarbeten till nya kök.
- Rabatten varierar mellan olika varor, den är högre på isolering, grovtimmer och trävaror och lägre på maskiner och förbrukningsmaterial.

"Kunden säger inget"
Vid större arbeten kan Leif beställa material
för 100 000 kronor, med bästa rabatten behöver han då bara betala 65 000 kronor.
Men kunden debiteras 100 000 för materialet.
- Jag säger bara till kunden att si och så mycket kostar materialet. De brukar inte säga något.
Vad händer med alla de här pengarna du tjänar på materialköp?
- Det är materialvinst. Det läggs på omsättningen och blir vanlig inkomst.

"Tjänade en miljon"
- Men jag tillhör inte dem som tjänar mest på material, en av mina bekanta som är rörmokare drar in runt en miljon på material varje år och han kör ensam.
Vad gör du om kunden säger att han vill köpa materialet själv?
- Jag säger bara att de får leta efter en annan hantverkare.

 
DragonLady skrev:
[aftonbladet]
Ja, den tidningen har väl aldrig tagit till hela sanningen...

Man måste och fråga sig.
-Hur skulle hantverkare klara sig på den timlön han drar in.
-En vanlig "regel" hos ÅF av vilka produkter som helst är runt 30% i påslåg på grossistpriset, varför skulle det vara fel om hanteverkaren tog ut detta. Han är trots alllt ÅF.
-Har aftonbladet valt ut de bästa(värsta) exemplen och skonat oss från de mindre giriga.
 
Hej så fungerar all handel idag ex, ICA , COOP osv årerförsäljare osv.....

// Goerana
 
Intressant diskussion det här. Om man tittar på priset en egenföretagare, oavsett branch, måste ta ut för att ha ut c:a 20000 i plånboken måste samme person dra in c:a 40000 i firman. Lägg sedan till semester, sjuklön etc så ser man att 350 spänn i timmen är en rimlig nivå. Vad som däremot suger är HUR dessa pengar ska betalas.

Om jag som privatperson anlitar en målare måste jag tjäna ihop MINST 625 kr(350*1.25/0.7) för att betala honom "vitt". Om samme målare däremot gör samma jobb åt Firma AB, har denna firma rätt att 1) dra av momsen på fakturan och 2) betala fakturan med oskattade pengar, vilket ger att firman endast måste betala(och dra in) 350 kr.Hade staten låtit privatpersoner göra på samma sätt tror jag att vi inte hade haft några svartjobbare. Det hade helt enkelt inte lönat sig. Men det är det bara att se sig i månen om efter...

/Martin
 
MartinH skrev:
Intressant diskussion det här. Om man tittar på priset en egenföretagare, oavsett branch, måste ta ut för att ha ut c:a 20000 i plånboken måste samme person dra in c:a 40000 i firman. Lägg sedan till semester, sjuklön etc så ser man att 350 spänn i timmen är en rimlig nivå. Vad som däremot suger är HUR dessa pengar ska betalas.
/Martin
350 kr/tim, ja om man har kundbetalt arbete alla arbetstimmar... Det blir mycket dötid också. Nu beror det väl på vad man arbetar inom. Men kan det vara rimligt att inom vissa yrken är det 4 timmar dötid (dötid räknar jag allt som kunden inte ser även om det innebär arbete för yrkesverksamme) då måste man få betalt 700 kr/tim när man tar betalt, eller ta in dessa förlorade pengar på annat sätt...
 
Jo, jag räknade med full debiterbarhet, dvs c:a 170 timmar per månad. I detta finns precis som du säger inget "slack", ska man ta hänsyn till variationer i debiteringsgraden över året, måste timtaxan upp. Men mitt exempel var egentligen mest tänkt att peka på det skeva förhållandet mellan hur löntagare och hur företag betalar för tjänster.

/Martin
 
Min erfarenhet av hantverkare (har bara kommit till grunden än) är enbart positiv. Jag tycker knappa 300 kr/timme + moms inte är dyrt även om det givetvis är jättemycket pengar för mig. Vår grundkille kan definitivt inte jobba heltid med vårt bygge utan får en massa dötid som han inte tar betalt för, ibland för att vi har missat att köpa in material och ibland av helt andra skäl. Vi ringer honom på kvällar och helger och han är alltid lika hjälpsam.

Med erfarenhet från en helt annan bransch (data) är jag mäkta imponerad, där ringer man ogärna folk efter arbetstid och i synnerhet inte på helgerna och ifall de hjälper till så går oftast konsultklockan igång direkt. Samma sak gäller ifall kunden gjort en tabbe som gör att man får vänta, då debiterar man i alla fall.

Min erfarenhet av IT-sektorn är att det i regel är bättre att anlita en egenföretagare än en anställd konsult (nu kanske jag pratar i egen sak) eftersom man som anställd alltid måste göra sina 40 timmar och inte vill få minsuflex, medan egenföretagaren istället går hem och tar ledigt så fort han inte har något att göra, samma sak kanske gäller i byggbranschen (vi har anlitat egenföretagare).

Sen angående att köpa material från hantverkare, jag har inga problem med att han tjänar pengar på att sälja till mig så länge det är ok att jag köper själv ifall jag vill. Om hantverkaren med sina rabatter kan sälja billigare än butik till mig är jag nöjd även om han själv gör en vinst.

Jag köpte senast pordrän för 142 kr/skiva av grundkillen, medan pordrön själva skulle ta 145 kr. En vinna-vinna-situation och alla är nöjda!
 
sollentuna skrev:
Min erfarenhet av hantverkare (har bara kommit till grunden än) är enbart positiv. Jag tycker knappa 300 kr/timme + moms inte är dyrt även om det givetvis är jättemycket pengar för mig. Vår grundkille kan definitivt inte jobba heltid med vårt bygge utan får en massa dötid som han inte tar betalt för, ibland för att vi har missat att köpa in material och ibland av helt andra skäl. Vi ringer honom på kvällar och helger och han är alltid lika hjälpsam.

Med erfarenhet från en helt annan bransch (data) är jag mäkta imponerad, där ringer man ogärna folk efter arbetstid och i synnerhet inte på helgerna och ifall de hjälper till så går oftast konsultklockan igång direkt. Samma sak gäller ifall kunden gjort en tabbe som gör att man får vänta, då debiterar man i alla fall.

Min erfarenhet av IT-sektorn är att det i regel är bättre att anlita en egenföretagare än en anställd konsult (nu kanske jag pratar i egen sak) eftersom man som anställd alltid måste göra sina 40 timmar och inte vill få minsuflex, medan egenföretagaren istället går hem och tar ledigt så fort han inte har något att göra, samma sak kanske gäller i byggbranschen (vi har anlitat egenföretagare).

Sen angående att köpa material från hantverkare, jag har inga problem med att han tjänar pengar på att sälja till mig så länge det är ok att jag köper själv ifall jag vill. Om hantverkaren med sina rabatter kan sälja billigare än butik till mig är jag nöjd även om han själv gör en vinst.

Jag köpte senast pordrän för 142 kr/skiva av grundkillen, medan pordrön själva skulle ta 145 kr. En vinna-vinna-situation och alla är nöjda!
Min erfarenhet från IT-branschen, i egenskap av konsultchef dom senaste 3-4 åren, är att hantverkare i allmänhet har en hel del att lära om resursplanering och kassaflöde......

1. Resursplanering är svårt. Svårt att hinna med och svårt att praktisera. Rätt utfört finns det dock många extra fakturerbara timmar att hitta. Detta är lika mycket värt för en IT-konsult som en rörkrökare eller snickarbralla.

2. Kassaflöde. Hur många gånger har ni fått vänta länge på fakturan från en hantverkare? ALLA jag pratat med om detta som anlitar hantverkare (jag gör det inte själv :)) har nästan behövt tjata för att få en faktura. Uppenbarligen har man inte förstått värdet av att få in pengar till verksamheten så snabbt som möjligt. Att man inte hinner är inte ett bra skäl till att inte fakturera. Det är ingen ide att jobba om man inte kan fakturera.
 
Intressant diskussion det här. Visst är det -- tyvärr -- så att om man som privatperson anlitar hantverkare/konsulter/etc via firma, så får man betala dyrt -- särskilt med tanke på hur mycket man själv måste arbeta för att få ihop till pengarna. Om vi antar en kostnad på 350:-/h, måste en person som på sitt vanliga jobb tjänar 120:-/h brutto jobba ungefär fem timmar (600:-, minus skatt cirka 200:) för att kunna anställa en hantverkare (som i sin ficka får ungefär samma lön) en timme. Saker underlättas av reformer som ROT-avdrag osv, men det här är det grundläggande problemet...

Egentligen så blir det rena samhällsförluster av det här. Om du själv kan göra samma jobb på fyra timmar som en erfaren hantverkare gör på en timme, så lönar det sig alltså bättre att göra saken själv på grund av skattesystemet. Det enklaste sättet att göra något åt problemet vore att ge privatpersoner större skatteavdrag för s.k. "hushållsnära tjänster", som målning, städning, kakelsättning och så vidare (i stil med ROT-avdraget, men i större skala).

Det andra alternativet man faktiskt har är att anställa en arbetslös hantverkare via arbetsförmedlingen. Då får du själv betala arbetsgivaravgifter och försäkringar, men om hantverkaren ska ha en bruttolön på 120:-/h, blir det ändå troligen billigare än att gå via firma (säg 33% arbetsgivaravgifter, plus försäkringar och lite sådant = en kostnad på 175-180:-/h för dig). Då slipper man också problemet med materialpåslagen som firmorna har. Nackdelen är att det i många regioner (läs: Stockholm) inte finns särskilt många arbetslösa hantverkare.

Slutligen är det rätt så märkligt det här med offerter och fakturor -- alla som driver eget företag vet hur viktigt det är att pengarna kommer in i tid, vilket i sin tur hänger på att uppdragen kommer igång tillräckligt fort...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.