Nu behöver jag lite hjälp här Renoverar ett hus från 1939 och har rivit ut två olika plastmattor som låg på varandra på det här fina trägolvet. Första mattan satt fast i en spånskiva och andra mattan låg "löst" mot trägolvet men var väldigt torr så bara bröts av. Trägolvet har en massa prickar på sig, undrar därför vad ni tror. Asbest eller inte?
 
  • Slitet trägolv, öppen dörr, inre av ett hem, ljust rum, fönster, gardin, radiator, vägg med tapet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Stormeen och 2 till
  • Laddar…
Jag tycker det där ser ut som svartlim.
Försök att använda en borttagningsmetod som inte genererar så mycket damm.
 
Viks Viks skrev:
Jag tycker det där ser ut som svartlim.
Försök att använda en borttagningsmetod som inte genererar så mycket damm.
Tack för svar! Tror du det kan det vara asbest fast det inte finns några rester på golvet? Alltså det är ingen hinna på trägolvet utan bara slätt fint trä som fått dessa prickar.
 
  • Gilla
mvh
  • Laddar…
L linaconnie skrev:
Tack för svar! Tror du det kan det vara asbest fast det inte finns några rester på golvet? Alltså det är ingen hinna på trägolvet utan bara slätt fint trä som fått dessa prickar.
Det är bättre att vara försiktig än oförsiktig när det gäller asbest (om det är det)
Och det är lätt att bli manisk när man börjar läsa på.

Börja med att våttorka av det där. Fukt binder damm och om du inte redan har P3 munskydd så se till att skaffa ett par sånna.
 
  • Gilla
Ironside och 1 till
  • Laddar…
Viks Viks skrev:
Det är bättre att vara försiktig än oförsiktig när det gäller asbest (om det är det)
Och det är lätt att bli manisk när man börjar läsa på.

Börja med att våttorka av det där. Fukt binder damm och om du inte redan har P3 munskydd så se till att skaffa ett par sånna.
obs, inga engångsmunskydd utan halvmask med p3-filter
 
  • Gilla
Ironside
  • Laddar…
C Cerb skrev:
obs, inga engångsmunskydd utan halvmask med p3-filter
Helt rätt.
Visste inte att det fanns engångs för P3.

Rekommenderar 3M's halv eller helmask.
 
Jag tycker det ser ut som ett fernissat golv som någon rivit av lite grovt för att få plant. Prickarna är alltså fernissan som är kvar fläckvis. Nå svarta prickar ser jag inte ?
 
  • Gilla
afSumpan och 1 till
  • Laddar…
Det stämmer, prickarna är mer åt det brun/röd-aktiga hållet. Finns inte heller några limrester eller liknande. Känns inte som asbest, men kanske är bättre att vara på den säkra sidan trots allt!
 
Inga som helst problem skulle jag tro, exakt sådär såg det ut hos oss när jag rev ut ett golv för 15 år sen. Finns säkert nån tråd där jag nojjar om asbest pga det där svarta.

Bara köra, vi hade småbarn medan jag rev ut golvet i hela våningsplanet, så man var ju lite orolig. Barnen är kärnfriska, stora nu o vi har väl vabbat fem dar totalt efter 15 år :cool:
 
Redigerat:
S Stefan1972 skrev:
Jag tycker det ser ut som ett fernissat golv som någon rivit av lite grovt för att få plant. Prickarna är alltså fernissan som är kvar fläckvis. Nå svarta prickar ser jag inte ?
Min första tanke också. Rester av tidigare golvbeläggning typ lack eller bets.

Asbesthaltigt svartlim är otroligt tjärigt till konsistensen och är det fortfarande efter 40 - 50 år. Sen var det ej brukligt att applicera svartlim direkt på plankgolv utan man la ofta en masonit först för att avjämna golvet.

När det kommer till microbiell påväxt så är min erfarenhet att "svartmögel" uppstår främst på ytan av material. Här har det varit instängt under mattan och skulle isåfall ha angripit planken i golvet på ett mer synligt sätt.

Ha alltid mask när du slipar eller bra punktutsug på maskinen.
 
I
Asbest kan man inte se och det användes i ett stort antal produktioner av byggmaterial, ex lim, takskivor, golvmattor m,m.

Så även om någon känner igen mattan eller limmet och tillverkningsåren stämmer så kan det fortfarande finnas asbest. Vill man vara helt säker så är det provtagningen som gäller.

Är asbest farligt? Det beror helt på hur mycket som sätter sig i lungorna genom åren. Det finns ingen känd gräns och innehållet av asbest i material kan variera STORT. Det tar oftast många år innan man utvecklar symtom, vi pratar 10-40 år, men åker man på det finns det inget bot. Generellt löper inte privatpersoner någon större risk vid enstaka renovering med asbest material så länge som det hanteras korrekt.

Läs på och avgör om ni anser asbest är något att oroa sig för er familj.

Personligen hanterar jag material som jag misstänker kan ha asbest som att det faktiskt har asbest fram tills att det är motbevisat med provtagning. Går materialet att ta ut och deponera utan att riva sönder så skickar jag inte på prov, ex fönsterbrädor.

Vi har renoverat ett 70 tals hus sen 2015 och har skickat in 2 prover än så länge, en stor plastmatta och plastmatta i trappa. Vi har en plastmatta till från 70 talet som ska ut, även den kommer skickas på prov. Fönsterbrädorna som jag är övertygad hade asbest skickades det inget prov på men de hanterades som om det var asbest, d.v.s de bars ut hela även om det i vissa fall hade underlättat att slå sönder dem.

Oavsett asbest eller inte, använd alltid riktiga P3 skydd.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.