Hej!

Vi har ett par fönster i vår lägenhet som någon gång innan vi köpte lägenheten var blivit flammiga. Kan inte riktigt avgöra om det sitter på insidan av dubbelglaset eller ej, men det känns sannolikt. Är det någon som vet hur man kan rengöra detta eller om det ens är möjligt?

Bifogar ett par bilder.

Tack på förhand!
Ett smutsigt fönster med fläckar framför stadssilhuett under en klar himmel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Fönster med rullgardin, utsikt mot andra byggnader, växt på fönsterbrädan, smutsigt glas.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Är det på insidan går det inte och åtgärda. Frätskador på utsidan (av tex puts)kan ibland poleras bort. Nu verkar du bo en bit upp och fönstret är inte öppningsbart så även det känns besvärligt.
 
T topmount skrev:
Är det på insidan går det inte och åtgärda. Frätskador på utsidan (av tex puts)kan ibland poleras bort. Nu verkar du bo en bit upp och fönstret är inte öppningsbart så även det känns besvärligt.
Ja, jag är rädd att det kan bli klurigt detta. Om det nu skulle vara puts tex och på utsidan, är det vanligt hederligt fönsterputs som gäller eller behöver det något starkare tror du?
 
Puts (cement) är frätande, så risken är att det har satt sig i glaset. Du får prova på en mindre bit.
 
useless useless skrev:
Puts (cement) är frätande, så risken är att det har satt sig i glaset. Du får prova på en mindre bit.
Det är så alltså. Bra tips, testar det!
 
Jag använde rödsprit på putsskador på mina fönster. Detta var i nära anslutning till putsningen. Om inte fönsterputs funkar bör man testa rödspriten på liten yta. Det gick dock utmärkt hos mig.

Fungerar inte detta skulle jag byta just detta lilla fönster. Jag skulle irritera mig mycket ;).
 
Är det inte föreningens fönster?
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
yonna yonna skrev:
Jag använde rödsprit på putsskador på mina fönster. Detta var i nära anslutning till putsningen. Om inte fönsterputs funkar bör man testa rödspriten på liten yta. Det gick dock utmärkt hos mig.

Fungerar inte detta skulle jag byta just detta lilla fönster. Jag skulle irritera mig mycket ;).
bra tips! Inte hunnit testa vanlig fönsterputs än men då har vi en plan B. Annars vet jag inte riktigt vad vi kan göra annat än att byta glaset.
 
Stefan N Stefan N skrev:
Är det inte föreningens fönster?
Jo utsidan är nog förenings ansvar om jag inte minns fel. Det finns planer på att byta fönster helt men det är nog några år bort…
 
Nu kanske det inte hjälper dig men: Är det själva glaskassetten som har punkterats och det har blivit fukt/imma etc inne i förslutningen så har iallafall både Velfac och Pilkington 10 år garanti på detta. (om du inte själv har punkterat dem dvs.)

Produktionsdatum finns alltid inetsat i kanten på kassetten.
 
I InsidersUnited skrev:
Nu kanske det inte hjälper dig men: Är det själva glaskassetten som har punkterats och det har blivit fukt/imma etc inne i förslutningen så har iallafall både Velfac och Pilkington 10 år garanti på detta. (om du inte själv har punkterat dem dvs.)

Produktionsdatum finns alltid inetsat i kanten på kassetten.
Den aspekten ger jag inte tänkt på faktiskt! Dock tror jag att de är betydligt äldre än så dessvärre, runt 25-30 år om jag inte minns fel.
 
  • Gilla
InsidersUnited
  • Laddar…
Ser på bild ut som att det är kassetten som läcker. Om det är så det är så måste man byta glaskassetten. Svårt att se på bilder dock.
 
I InsidersUnited skrev:
Nu kanske det inte hjälper dig men: Är det själva glaskassetten som har punkterats och det har blivit fukt/imma etc inne i förslutningen så har iallafall både Velfac och Pilkington 10 år garanti på detta. (om du inte själv har punkterat dem dvs.)

Produktionsdatum finns alltid inetsat i kanten på kassetten.
Har sett många glaskassetter som inte har någon märkning alls på mellanlisten.
Dessa är troligen gjorda av mindre tillverkare.
 
Finns säkert någon liten som inte gör det, men alla de stora har denna märkning sedan iallafall 20 år tillbaka.
 
I InsidersUnited skrev:
Finns säkert någon liten som inte gör det, men alla de stora har denna märkning sedan iallafall 20 år tillbaka.
Kan hända men har stött på många som helt saknar märkning och ibland står det helt fel uppgifter om storlek och typ också. Finns ganska många mindre som gör egna kassetter.
 
  • Gilla
InsidersUnited
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.