Dessutom optimerar ett bra mesh-nät sig självt genom att ha dynamisk routing. Dvs du kan addera fler mesh-enheter och nätverkstrafiken optimeras att alltid ta den bästa vägen för att maximera prestanda.

Förstahandsvalet är så klart alltid trådat men om det inte är realistiskt så är mesh-system att föredra eller en radiolänk. Jag kan faktiskt inte se en enda anledning att använda enkla extenders. De innebär problem förr eller senare, samma sak gäller sk. homeplugs som utnyttjar elnätet som nätverk.
 
  • Gilla
[SKPG]Zamora och 2 till
  • Laddar…
Med ca 25m mellan hus och garage, och både wifi-router och extender inomhus är jag förvånad att det fungerat alls. Som sagt ovan, om det inte går att dra kabel mellan husen sätt en brygga mellan husen. Om du är på riktigt smal budget kan det funka att bara köpa en utomhusaccespunkt och brygga med den range extender du har nu.

Typ en sådan: https://www.kjell.com/se/produkter/...-cpe210-radiolank-for-utomhusbruk-n300-p61248, på husfasaden riktad mot garaget, sätt den då på ett annat nätverksnamn, typ wifigarage och koppla extendern mot det. Extendern placerad i fönster eller mot yttervägg. Borde duga för 100Mbit/s.
 
hsd
Kan Du prova byta router, låna en från jobbet...
 
snuttjulle snuttjulle skrev:
Håller inte med att Mesh är samma som en extender. Ett mesh system kör på olika kanaler för sänd mot nät och brukare. En normal extender sänder på samma kanal åt båda hållen. Vilket gör att nätet får sända allt åt 2 håll och inte kan göra det samtidigt.
En sån extender är väl vad man kallar för repeater, alltså som bara hammar ut alla signaler på nytt? Det finns så många begrepp, och tillverkare som mixar sina ordval att jag blir förvirrad.

Med extender så tänker jag på en AP, som antingen har en trådad eller trådlös uplink.
Klientnätet som den broadcastar kan ha samma SSID som hostnätet, eller ett eget.
 
W Wittlock skrev:
En sån extender är väl vad man kallar för repeater, alltså som bara hammar ut alla signaler på nytt? Det finns så många begrepp, och tillverkare som mixar sina ordval att jag blir förvirrad.

Med extender så tänker jag på en AP, som antingen har en trådad eller trådlös uplink.
Klientnätet som den broadcastar kan ha samma SSID som hostnätet, eller ett eget.
Går du till typ kjell eller webhallen så kommer de kalla en extender för det du kallar brygga. För mig är en brygga en gamal sak i hubbat nät som inte används längre alls.
 
  • Gilla
AndersS
  • Laddar…
Jag har bara dåliga erfarenheter av extenders. Jag har avverkat 2 olika fabrikat för utökning av wifi till garaget och båda fungerade väldigt dåligt med prestanda och kontinuerlig uppkoppling.

Jag skaffade istället en Homeplug som kommunicerar via elnätet mellan router och extra AP. Trots separat elcentral i garaget så fungerar den här lösningen förvånansvärt bra för mig. Det kan vara värt att kolla på som alternativ till vanliga extenders eller grävning av nätverkskabel.

https://www.kjell.com/se/produkter/...7517-kit-tradlos-homeplug-1-gbs-2-pack-p65109
849864_65109.tif
 
H
F fredand44 skrev:
Hej,
Hittar ingen förklaring på detta problem.

Vi har fiber in i huset. Till det har vi 100/100 abonnemang.
I huset har vi en router med wifi tp-link archer 9. I garaget har jag en wifi extender, netgear 3000 tror jag den heter.

Gumman och barnen brukar sitta i huset och jobba och spela. Alla dessa devicer visar ca 50Mbs då man kör bredbandskollen på var och en.
Jag brukar sitta i garaget med min jobbdator och jobba och får nöjja mig med ca 5Mbs. Men detta har funkat fin fint i ca ett år.

I onsdags em får min jobbdator plötsligt bara 0.45Mbs, det funkar inte alls bra!
Testade med andra devicer från samma plats i enstaka fall får dessa också lite sämre bandbredd men de ligger ändå högre än jobbdatorn.
Den enda grejen som hänt som är värt att nämna är att på tisdagskväll fick sonen tillbaka sin laptop efter ett serviceärende efter en vecka. Han började spela på den just på onsdag em. Jag har dock en liten känsla att mitt problem började ca 15 min innan.

Jag har testat att reservera ett nytt ip till jobbdatorn men det hjälpte inte. I routern har jag även lagt extendern och jobbdatorn på prioriterad lista. Men inget av detta har hjälpt.

Har ni någon idé om vad det kan vara som plötsligt är vajsing?

Tacksam för tips.
Jag tycker att det har varit svajig till och från. 250/250. Startade om modemet med tvång. Det blev bättre sen.
 
W Wittlock skrev:
Fast i praktiken är det väldigt liten skillnad på att sätta en extender jämfört med ett Mesh med två noder, varav bara den ena har en fast uppkoppling.
Båda är nödlösningar.

Till TS, även om du inte kan få kabel hela vägen till garaget så är varje meter eller rum närmre garaget en förbättring, om du kan ansluta en AP där (eller extender i AP mode)

Gå inte heller i fällan att du vill ha så stark wifi koppling ifrån din dator till extender som möjligt, med resultatet att extendern har en svag koppling till ditt primära wifi.
Uppkopplingen blir inte starkare än sin svagaste länk.

Testa dig gärna fram genom att placera din extendern på flera olika platser, eller använd din mobil med lämplig app för att visualisera signalstyrkan på olika platser.
Du har fått bra svar på vad som skiljer;)
Våra har t.ex. 2st 5 Ghz band och ett 2,4 Ghz.
Och det är inte alls samma som de wifi-extender som säljs
 
@fredand44 Uppstår samma problem om du provar en annan dator telefon, etc?
 
Hej,
Först trodde jag att det enbart var jobbdatorn som hade problemet. Men sista gången hade jag lite is i magen och kunde konstatera att alla devicer anslutna på extendern hade droppat till 0.45-ish Mbs.
Ska precis se om jag kan testa denna till vänster.
Två Wi-Fi-förstärkare från NETGEAR och TP-Link på ett träbord. Förpackningar med teknikdetaljer synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Mvh
Fredrik
 
Hej
Har testkört den något enklare extendern, till vänster i bild, i en vecka nu.
Mot förmodan har den presterat bättre än den gamla extendern OM jag har jobbdatorns lock uppfällt. Då kommer jag upp i över 10Mbs.
Aldrig har hastigheten droppet till 0.45 Mbs som det emellanåt gjorde med den gamla extendern.
Två gånger har det varit snöoväder, vid ena tillfället funkade det helt enkelt inte alls. Men vid andra tillfället, idag, funkade det fint konstigt nog.
Så imorgon kommer jag lämna tillbaka den högra oprövad. Sen kommer jag behålla den vänstra.

På sikt hoppas jag få budget för att anlita elektriker som kan backa ur matarkabeln till garaget och dra i:
  • Matarkabeln
  • Fiber/skärmad tp
  • Extra dragtråd
Mvh
Fredrik
 
  • Gilla
David Wallin
  • Laddar…
EN gång till försöker jag få dig att sätta en riktad accespunkt på huset mot garaget och sedan möjligen en lika dan i garaget så du får en trådlös länk istället. Mycket billigare än elektriker och funkar garanterat bättre än bara en extender.
Och absolut ingen skärmad TP kabel.
 
Ja, en radiolänk lär ju bli betydligt billigare än det projektet, speciellt om det ska dras fiber... :rolleyes:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.