Har en gammal ful brunn precis bredvid entrén som jag väldigt gärna skulle vilja dölja. Vi ska göra om entrén och ta bort dom gamla plattorna och istället lägga grus. Så när vi ändå är igång med att fixa runtomkring så kan vi lika gärna förbättra runtomkring brunnen. Någon som har idéer på hur vi skulle kunna dölja brunnen? Eller ändra så det bara ser bättre ut? Jag skulle även kunna flytta den lilla rabatten om det skulle behövas.

Alla förslag välkomnas varmt!

Hjälp! :rofl:
 
  • Trädgårdshörna med trall, sittbänk, krukväxter, lyktor, stenar och ett gult plank.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Utomhusträdgård med krukväxter, stenbädd, träbänkar, lyktor, gräs, och gult trähus i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
S Sass4 skrev:
Har en gammal ful brunn precis bredvid entrén som jag väldigt gärna skulle vilja dölja. Vi ska göra om entrén och ta bort dom gamla plattorna och istället lägga grus. Så när vi ändå är igång med att fixa runtomkring så kan vi lika gärna förbättra runtomkring brunnen. Någon som har idéer på hur vi skulle kunna dölja brunnen? Eller ändra så det bara ser bättre ut? Jag skulle även kunna flytta den lilla rabatten om det skulle behövas.

Alla förslag välkomnas varmt!

Hjälp! :rofl:
Höj marknivån så att plattorna hamnar samma nivå som brunnen. Eller t.o.m. Så mkt att ni kan lägga plattorna även på brunnslocket. Kanske går att hitta ett lock som bygger mindre på höjden.
Eller så bygger ni en större entrétrappa som döljer även den.
 
  • Gilla
Sass4
  • Laddar…
T Tompafix skrev:
Höj marknivån så att plattorna hamnar samma nivå som brunnen. Eller t.o.m. Så mkt att ni kan lägga plattorna även på brunnslocket. Kanske går att hitta ett lock som bygger mindre på höjden.
Eller så bygger ni en större entrétrappa som döljer även den.
Jag vet inte så mycket om brunnar, men fortsätter inte den stora brunnen ner under jorden? Eller kan man ta bort hela brunnen som är ovanför mark och kanske byta till ett lägre lock? :thinking:
 
  • Trädgårdshörn med blomkrukor, lykta, träpall, gräs, stenläggning, och träveranda. Ser lugnt och hemtrevligt ut.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
RoTe
Om du lyfter på locket borde du lätt se första skarven mellan ringarna, hur djupt den ligger. Kanske är det möjligt att ta bort översta ringen?
 
S Sass4 skrev:
Jag vet inte så mycket om brunnar, men fortsätter inte den stora brunnen ner under jorden? Eller kan man ta bort hela brunnen som är ovanför mark och kanske byta till ett lägre lock? :thinking:
Är det en dagvattenbrunn eller dränering?
 
T Tompafix skrev:
Höj marknivån så att plattorna hamnar samma nivå som brunnen. Eller t.o.m. Så mkt att ni kan lägga plattorna även på brunnslocket. Kanske går att hitta ett lock som bygger mindre på höjden.
Eller så bygger ni en större entrétrappa som döljer även den.
Vet du om man kan dölja brunnen med grus? Tänkte om man höjer marknivån och sen begraver den under grus? :crysmile: Ska ändå ta bort dom gamla plattorna kring entrén och lägga grus, så då skulle vi kunna bredda området med grus och få bort brunnen på så sätt. Men sen kommer ju tankar som ”tänk om man går där på gruset och ramlar rätt ner i en brunn pga brunnslocket gått sönder? :thinking::dizzy:
 
T Tompafix skrev:
Är det en dagvattenbrunn eller dränering?
Vet faktiskt inte. Vi har förstått det som att det är en brunn som inte används till något längre. Vi har en annan nyare brunn som är för avlopp och vatten och som skapades när det blev kommunalt vatten i huset.
 
M
Används den inte längre så kan du slå sönder den och fylla med grus.
 
  • Gilla
and.wei
  • Laddar…
S Sass4 skrev:
Vet faktiskt inte. Vi har förstått det som att det är en brunn som inte används till något längre. Vi har en annan nyare brunn som är för avlopp och vatten och som skapades när det blev kommunalt vatten i huset.
Jag lite grus tål den allt. Ni kanske får ta dit någon som kan uttala sig vad det är för brunn. Ni kanske kan ta bort den helt och den inte har någon funktion.
 
Dölja den under grus är väl ingen bra idé, men om du skaffar ett lock med fals så kan du ju kapa ner översta ringen till rätt nivå och lägga grus runt om.
 
S Sass4 skrev:
Vet faktiskt inte. Vi har förstått det som att det är en brunn som inte används till något längre. Vi har en annan nyare brunn som är för avlopp och vatten och som skapades när det blev kommunalt vatten i huset.
Ta reda på vad det är för brunn först. Förslagsvis ta hem nån kunnig yrkesperson som får kolla. Ta av locket, ta bort översta ringen (det är garanterat inte ett enda rör hela vägen, men kommer ändå att vara tungt som attan att ta bort), köp ett metallock och lägg på. Jag har täckt över en gammal vattenbrunn med ett sånt. Kör bil över den varje dag, så risken att nån ska trilla igenom ett metallock är obefintlig.
 
Att höja marknivån känns spontant som ett dåligt råd. Då riskerar man ju att leda fukt in i grunden, vilket kan ställa till med allt möjligt.

Lättast är väl att använda den som grund för sån sorts dekoration. Men om man verkligen vill slippa se den skulle jag kolla om den går att kapa den på lägre nivå och täcka över den.
 
Ta reda på vad det är för brunn. Skulle det vara en vattenbrunn så skulle jag aldrig förstöra den. Man vet inte vad som händer med det kommunala vattnet så det kan vara bra med eget vatten i nödfall. Går ju även att använda till bevattning i lägen där det är bevattningsförbud för det kommunala vattnet.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
M Markarbetaren skrev:
Används den inte längre så kan du slå sönder den och fylla med grus.
ingen dum idé! :D
 
L lbgu skrev:
Ta reda på vad det är för brunn. Skulle det vara en vattenbrunn så skulle jag aldrig förstöra den. Man vet inte vad som händer med det kommunala vattnet så det kan vara bra med eget vatten i nödfall. Går ju även att använda till bevattning i lägen där det är bevattningsförbud för det kommunala vattnet.
Det har du faktiskt rätt i. Vet du vem man ska kontakta för att få reda på vad det är för brunnar man har på sin tomt? :oops:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.