Hej,
Kommer det att bli en billigare historia om man väljer att bygga ett nytt 1.5 planshus med halva huset öppen till nock och inte gjort klart rummen på andra våning?
Tänker mig två sovrum där uppe bara. Kanske lite garderober o så.
Bara en trappa upp.
Någonstans kring 160 kvadratmeter totalt.

Vad tror ni om detta, kan det bli billigare med en " halv" övervåning och ej färdigställd. Kan tänka mig att det blir klart om några år tills man hittat bra hantverkare och man har djupare fickor så att säga.
Vill lägga mera pengar på nedre plan nu.
Tack på förhand.
Mvh
 
E
K kim.e skrev:
Hej,
Kommer det att bli en billigare historia om man väljer att bygga ett nytt 1.5 planshus med halva huset öppen till nock och inte gjort klart rummen på andra våning?
Tänker mig två sovrum där uppe bara. Kanske lite garderober o så.
Bara en trappa upp.
Någonstans kring 160 kvadratmeter totalt.

Vad tror ni om detta, kan det bli billigare med en " halv" övervåning och ej färdigställd. Kan tänka mig att det blir klart om några år tills man hittat bra hantverkare och man har djupare fickor så att säga.
Vill lägga mera pengar på nedre plan nu.
Tack på förhand.
Mvh
Tror det är kört. Tyvärr.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
BirgitS
Det blir lite billigare om man inte färdigställer övre planet. Om det var din fråga.

Välkommen till forumet också!
 
På tex Älvsbyhus hemsida lär det vara lätt att se hur mycket inredningen av övervåningen på en villa kostar.
 
Okey tack för era svar.
Vet ni något om att ha öppet upp till nock i cirka halva huset. Bör väl bli billigare med tanke på färre väggar där uppe och inget golv!?
Vill som sagt lägga pengarna mera på markplan och utvändigt.
Tack på förhand
 
Det blir aldrig billigare att inreda en ovanvåning i efterhand , men om nu måste avvakta med ovanvåningen så se till att allt det tunga otympliga materialet lyfts in till 2:a plan vid husresningen!
Att ha halva ovanvåningen öppet till nock spar du inga pengar på , det är inte antal innerväggar som pengarna finns
 
Att ha öppet upp till nock är svindyrt. Dels är det dyrt att bygga för att det krävs byggnadsställningar inomhus och alla tak och väggar på "vinden" måste färdigställas. Dels är det dyrt att hålla varmt då all värme försvinner upp under taket så du måste ha det tropiskt där uppe för att snön skall smälta på golvet.

Vill du bygga och bo billigt så isolerar du mellantaket men förbereder så att övervåningen går att isolera och inreda och värma om behovet uppstår. Behöver du inte hela övervåningen så får den delen som inte behövs vara kallvind och behöver inte varken isoleras eller inredas.

Att man inte skulle spara pengar på att lämna övervåningen kall oisolerad och oinredd är rent skitprat.
Om man sedan någon gång vill isolera och inreda går det projektet bra att ha som kvällspyssel och då går det att göra nästan allting själv i lugn och ro och då blir det billigare än att leja på allt mitt i stora byggbrådskan.
 
Redigerat:
  • Gilla
sturnus
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.