Halloj!
Någon som vet var man kan hitta pellets av något annat än gran i Sverige? Jag har försökt googla runt och även sökt efter att köpa från t.ex Polen men det verkar svårt att hitta. Jag har också lite svårt med Polska språket så där är lite svårt att veta :rofl:

Så är det någon här på forumet som har köpt eller vet var man kan köpa lövträpellets?

Allra helst Ek men även annat går bra så länge det inte är gran/tall
 
Det är Harts i barrträ som gör att pelletsen håller formen,
ska man använda lövträ måste man använda någon form av tillsats.

Jag tror att detta inte används så mycket och gör produktionen dyrare.

Varför lövträpellets?
 
Pellbri i Örkelljunga sålde pellets för många år sen bestående av 80 procent ek, bok och 20 procent barrträd.
Tror dom hyvlade bland annat trösklar och spillet blev till pellets.
Kommer ihåg att man fick ställa ner brännaren då den gick alldeles för fett annars.
Tror att dom lagt ner då jag inte hört något ifrån dom på senare år.
 
Pelletsen ska jag ha till att odla Shiitake bla. Och de gillar Ekspån bäst. Något annat lövträd kan också fungera men inte tall och gran. Tall är väldigt bra på att stöta bort svampangrepp
 
om du känner nån med mindre sågverk så kan du säkert få tag på stora mängder ekspån, halmpellets till ostronskivling är det enda jag hittat annars.
 
Vore det inte enklare att köra ett par ekgrenar genom en flistugg?
 
  • Gilla
Dublin och 1 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Vore det inte enklare att köra ett par ekgrenar genom en flistugg?
Har själv tänkt göra detta , man vill nog ha lite spån/vetekorn att blanda i dock, för att få upp vattenhalten, sen måste man döda alla befintliga bakterier o mögelsporer med tryckkokare el likn, annars kan man använda hela ekstockar och odla utomhus, shiitake är svårare att odla än ex ostronskivling.
 
T tonyalltheway skrev:
Har själv tänkt göra detta , man vill nog ha lite spån/vetekorn att blanda i dock, för att få upp vattenhalten, sen måste man döda alla befintliga bakterier o mögelsporer med tryckkokare el likn, annars kan man använda hela ekstockar och odla utomhus, shiitake är svårare att odla än ex ostronskivling.
Flis av färska ekgrenar lär vara fullt tillräckligt blött, det blir betydligt torrare om TS får tag i lövpellets.
 
F fribygg skrev:
Flis av färska ekgrenar lär vara fullt tillräckligt blött, det blir betydligt torrare om TS får tag i lövpellets.
Inte efter man tillsatt vatten , men visst funkar det med bara flis vid rätt förutsättningar, det är lättare att misslyckas dock, om man odlar i påse så kommer det bli blött efter att tryckkokaren varit igång, vilket ökar risken för bakterier, har man blandat i spån så sugs det upp bättre .
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Vore det inte enklare att köra ett par ekgrenar genom en flistugg?
Jo det kan man absolut göra för att odla vid enstaka tillfällen men ifall man vill kunna massproducera så är det allra lättaste att blanda träpellets med näring och vatten och mixa i bulk och sedan ösa upp i påsar. Säg att man vill producera 50-100kg svampsubstrat i veckan. Då tar det för lång tid att stå och flisa upp ekpinnar. Det är också svårt att få ett jämt och kontrollerat resultat om basvarorna skiljer sig från gång till gång och kanske påse till påse.
 
B
B BSOD skrev:
De som har pizzugn gillar ofta ekpellets. Finns att köpa på amazon och ibland i riktiga specialbutiker för grillar och liknande. Men det kostar ju 30-40kr/kg ungefär (ofta plus frakt). Ska man bara ha lite kanske k-rauta är en lösning? [länk]
Ja jag har sett att det finns att köpa på det viset men det är tyvärr inget alternativ eftersom det är alldeles för dyrt. Jag hoppas kunna hitta en tillverkare av pellets för eldning som råkar använda sig av lövträ för att det är det tillgängliga materialet snarare än en som nischat sig på lövträ just för att komma åt en marknad som grillning. Jag förstår att det är osannolikt att hitta i Sverige iom att vi har störst tillgång på barrträd men jag hade hoppats på att det fanns utländska tillverkare som tillverkar pellets i lövskogsområden och exportera
 
M mrcooper89 skrev:
Jo det kan man absolut göra för att odla vid enstaka tillfällen men ifall man vill kunna massproducera så är det allra lättaste att blanda träpellets med näring och vatten och mixa i bulk och sedan ösa upp i påsar. Säg att man vill producera 50-100kg svampsubstrat i veckan. Då tar det för lång tid att stå och flisa upp ekpinnar. Det är också svårt att få ett jämt och kontrollerat resultat om basvarorna skiljer sig från gång till gång och kanske påse till påse.
Då skaffar du lämpligen en större flistugg eller kontakt med en flisentreprenör eller flis eldat värmeverk.
Själv skulle jag köra några röjstammar genom en traktortugg om jag behövde ha 100kg ekflis i veckan.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Pellets löses ju upp till spån och damm när det blir vått. Alltså är det spån du egentligen behöver. Inte skall du då betala för pelletspressning som är en dyr process.

Tala med något mindre sågverk som sågar lövträ där nere i söder. 100 kilo i veckan är bara 5,2 ton i året. Eller flisa ris som du säkert kan köpa för småpengar när folk hugger ned lövträd.
5 eller 6 ton flisar du i lugn och ro på en dag med någon gammal traktordriven skivtugg som du köper för 2000 kronor. Har du ingen bekant som kan hyra ut traktorn en dag i året går den att driva med någon motor.
 
  • Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.