Hej!

Bor i ett Älvsbyhus Ymer från 2004, och behöver byta ett rötskadad fönster. Har lusläst huspärmen vi fick av förra ägaren, men hittar ingen information om modulmät mv. Det är 3-glas vridfönster, och i pärmen hittar jag en generell skötselsanvisning för Polarfönster - men inget om modell eller modulmätt - och inget typskylt på nuvarande fönster jag kan hitta.

Det känns som en ganska udda storlek; Höjden är 1280mm - men bredden på karmen är 1045mm. Lite jobbigare är att öppningen i väggen är 1075mm x 1284mm.

Det är första gång jag vill byta ett fönster själv, men bliver inte klok på vad jag ska köpa. Logisk sett borde det va ett 11x13, och sedan såga upp för att få det att passa om nödvändigt.

Det känns som att jag missar något - karmmättet är orimligt, men har mätt upp det säkert 20 ggr nu, med samma resultat. Någon som har en idé till vad jag kan ha missat?
 
Kontakta hustillverkaren, att ett fönster ruttnar på <20år är orimligt, de kanske kan hjälpa till med ett ersättningsfönster med rätt mått och utseende.
 
lite underligt hus byggda 2004 borde vara modulmått på fönsterna, har du mätt ända ut till stommen?
ett fönster 11x13 är ca 10-15 mm under modulmåttet ca 1085x1285
 
En hustillverkare köper nog tillräckligt många fönster för att beställa med sina egna mått. Varför kan man undra men det kan ju ha sina orsaker. Optimerad produktion t.ex.
 
F fribygg skrev:
Kontakta hustillverkaren, att ett fönster ruttnar på <20år är orimligt, de kanske kan hjälpa till med ett ersättningsfönster med rätt mått och utseende.
Ska testa - om inget annat bör dom kunde berätta vilken storlek det är. :) Har inte någon dokumentation för underhåll och målning av fönster, tänker det kan vara eftersatt.
 
T tergo skrev:
lite underligt hus byggda 2004 borde vara modulmått på fönsterna, har du mätt ända ut till stommen?
ett fönster 11x13 är ca 10-15 mm under modulmåttet ca 1085x1285
Visst är det märkligt? Just då ägdes Polarfönster av Älvsbyhus, men borde ändå va billigare att använda standardmått. Jag har mätt kant till kant på karmens utsida enligt Hur du mäter dina fönster - Inspiration - Byggmax By Me
 
M
Låter väldigt märkligt att ett sånt "nytt" hus skulle frångå svensk standard på modulmått. Gamla elementhus från 60/70-talet hade ju udda karmmått men sedan 80-talet så är mig veterligen modulmåtten jämna tal.

Du har väl egentligen 3 alternativ.
1.Måttbeställa.
2.Köpa ett mindre fönster.
3.Köpa ett större fönster och såga upp regelverket.
 
  • Gilla
JesperKn
  • Laddar…

Bästa svaret

JesperKn JesperKn skrev:
Hej!

Bor i ett Älvsbyhus Ymer från 2004, och behöver byta ett rötskadad fönster. Har lusläst huspärmen vi fick av förra ägaren, men hittar ingen information om modulmät mv. Det är 3-glas vridfönster, och i pärmen hittar jag en generell skötselsanvisning för Polarfönster - men inget om modell eller modulmätt - och inget typskylt på nuvarande fönster jag kan hitta.

Det känns som en ganska udda storlek; Höjden är 1280mm - men bredden på karmen är 1045mm. Lite jobbigare är att öppningen i väggen är 1075mm x 1284mm.

Det är första gång jag vill byta ett fönster själv, men bliver inte klok på vad jag ska köpa. Logisk sett borde det va ett 11x13, och sedan såga upp för att få det att passa om nödvändigt.

Det känns som att jag missar något - karmmättet är orimligt, men har mätt upp det säkert 20 ggr nu, med samma resultat. Någon som har en idé till vad jag kan ha missat?
Vissa fönstertillverkare tex Svenska fönster (SP och Traryd) tillverkar specialmått utan att ta extra betalt, du betalar för närmsta modulmått uppåt bara :) Sålde fönster förut och udda mått dök upp då och då. Längre leveranstid dock om man hade tänkt köpa något som finns på hyllan.
 
  • Gilla
JesperKn
  • Laddar…
JesperKn JesperKn skrev:
Hej!

Bor i ett Älvsbyhus Ymer från 2004, och behöver byta ett rötskadad fönster. Har lusläst huspärmen vi fick av förra ägaren, men hittar ingen information om modulmät mv. Det är 3-glas vridfönster, och i pärmen hittar jag en generell skötselsanvisning för Polarfönster - men inget om modell eller modulmätt - och inget typskylt på nuvarande fönster jag kan hitta.

Det känns som en ganska udda storlek; Höjden är 1280mm - men bredden på karmen är 1045mm. Lite jobbigare är att öppningen i väggen är 1075mm x 1284mm.

Det är första gång jag vill byta ett fönster själv, men bliver inte klok på vad jag ska köpa. Logisk sett borde det va ett 11x13, och sedan såga upp för att få det att passa om nödvändigt.

Det känns som att jag missar något - karmmättet är orimligt, men har mätt upp det säkert 20 ggr nu, med samma resultat. Någon som har en idé till vad jag kan ha missat?
Karmarna är satta i modulerna från fabrik, sen lyfter man på bågen när modeulerna / huset är levererat. Det du gör är att du beställer ett fönster som är 1050x1260 från valfri tillverkare.Då har du cirka 10mm runt om för drev och jag tror 1050 går mot befintlig utsida. Om jag inte minns fel är karmdjupet 105mm på Polarfönster och dom sitter monterade liv insida så om du byter är det enklaste att köra ett träfönster. Om du väljer alu-bekätt fönster så kommer fönster "sticka in" 10mm om du inte gör om utsidan då karmdjupet på Alu är 115mm hos dom flesta tillverkare.
 
  • Älska
JesperKn
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.