Hej!

Värmepumpen gick sönder (gissar vi, diskar numera bara kallt) på vår Bosch-diskmaskin och var nere på lokala vitvarubutiken och frågade om det var värt att laga. Domen var glasklar, den var polskbyggd och inte värd att reparera. Ska man köpa Bosch/Siemens så ska man se till att de är gjorda i Tyskland, tydligen.

Så jag gick hem och började leta runt på diverse onlinebutiker men det verkar helt omöjligt att ta reda på om maskinen är byggd i Polen eller Tyskland. Inte heller när man googlar på produktkoden verkar man kunna kolla upp detta.

Finns det något sätt att kolla upp om maskinen man beställer faktiskt är gjord i Tyskland?
 
Bosch Serie 8 är tillverkade i Tyskland, åtminstone vad gäller disk- och tvättmaskiner. Billigare maskiner ur 6- och 4-serierna är oftast tillverkade i andra europeiska länder.
Sen kan nog vissa komponenter i maskinerna vara gjorda i andra länder även om de monteras ihop i Tyskland.

@electroluxaren här på forumet har bra koll i det här ämnet så han kan rätta mig om jag har fel och berätta mer om det behövs.
 
A
Keiller Keiller skrev:
Bosch Serie 8 är tillverkade i Tyskland, åtminstone vad gäller disk- och tvättmaskiner. Billigare maskiner ur 6- och 4-serierna är oftast tillverkade i andra europeiska länder.
Sen kan nog vissa komponenter i maskinerna vara gjorda i andra länder även om de monteras ihop i Tyskland.

@electroluxaren här på forumet har bra koll i det här ämnet så han kan rätta mig om jag har fel och berätta mer om det behövs.
Det stämmer för tillfället serie 2 i Polen nu har jag även sett serie4 därifrån serie6 Turkiet men påstås även göras i tyskland
 
Min diskmaskin, ur Serie 4, är enligt den inetsade varubeteckningen på luckan "Made in Germany".

Dishwasher information label with model number, specifications, and blurry interior view in the background.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sen om det stämmer vet jag inte. Glömde kolla eventuella etiketter på förpackningsmaterialet.

Min kyl och frys (serie 6 och 4) är för övrigt båda tillverkade i Spanien.
 
Det enda som står är att Robert Bosch Hausgeräte GmbH har sitt kontor i München, GERMANY.
Står inte ett skvatt om var maskinen är byggd.
 
  • Gilla
Huddingebo
  • Laddar…
A
Keiller Keiller skrev:
Min diskmaskin, ur Serie 4, är enligt den inetsade varubeteckningen på luckan "Made in Germany".

[bild]

Sen om det stämmer vet jag inte. Glömde kolla eventuella etiketter på förpackningsmaterialet.

Min kyl och frys (serie 6 och 4) är för övrigt båda tillverkade i Spanien.
Serie4 var tidigare tillverkade i Tyskland men det verkar glida över mot Polen. Vad jag vet är det bara blöta produkter detta stämmer på så kalla resp varma gäller annat
 
D Dilato skrev:
Det enda som står är att Robert Bosch Hausgeräte GmbH har sitt kontor i München, GERMANY.
Står inte ett skvatt om var maskinen är byggd.
Längst ner till vänster i bild: Made in Germany.

Sen om det stämmer vet jag alltså inte. Maskinen är ett par år gammal.
 
  • Gilla
mickeforsberg och 1 till
  • Laddar…
Keiller Keiller skrev:
Längst ner till vänster i bild: Made in Germany.

Sen om det stämmer vet jag alltså inte.
My bad, såg inte det. Så, då vet vi i vart fall att luckan är gjord i Tyskland ;)
 
  • Gilla
Keiller
  • Laddar…
Keiller Keiller skrev:
Bosch Serie 8 är tillverkade i Tyskland, åtminstone vad gäller disk- och tvättmaskiner. Billigare maskiner ur 6- och 4-serierna är oftast tillverkade i andra europeiska länder.
Sen kan nog vissa komponenter i maskinerna vara gjorda i andra länder även om de monteras ihop i Tyskland.

@electroluxaren här på forumet har bra koll i det här ämnet så han kan rätta mig om jag har fel och berätta mer om det behövs.
jag skulle gissa på monterad i tyskland
 
Keiller Keiller skrev:
Min diskmaskin, ur Serie 4, är enligt den inetsade varubeteckningen på luckan "Made in Germany".

[bild]

Sen om det stämmer vet jag inte. Glömde kolla eventuella etiketter på förpackningsmaterialet.

Min kyl och frys (serie 6 och 4) är för övrigt båda tillverkade i Spanien.
På Ikeas Bosch-maskin står det klart och tydligt Made in Germany. En serie 8.

/Höghus

Etikett på en produkt med teknisk information, IKEA, tillverkad i Tyskland, spänning och effektangivelser.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
BirgitS
O ogge oggesson skrev:
Finns det något sätt att kolla upp om maskinen man beställer faktiskt är gjord i Tyskland?
På sidan https://www.bosch-home.se/produktlista/diskmaskiner finns det tyska flaggor och texten Made in Germany på en del diskmaskiner.
 
Att i förväg veta vilket land det är blir tufft. Möjligtvis att kolla i en butik på typskylten.
 
BirgitS BirgitS skrev:
På sidan [länk] finns det tyska flaggor och texten Made in Germany på en del diskmaskiner.
Se där, den hade jag missat, tackar! Ser grovt ut som att de tyska integrerade maskinerna börjar runt 10 000.

Tror dock det blir en siemens mest för enhetlighet i köket (ocd), men samma lär väl gälla antar jag.
Men då blir det till att köpa i butik så man kan kontrollera :)

Den, enligt uppgift, polsktillverkade Boschen jag hade har haft många problem. Gummilister som korvat sig så den läckt ur luckan. Linan till luckfjädringen gick av 3 gånger tror jag, efter tredje reparationen hade rekylen förstört hela fästet så var bara att leva med en lös lucka som slog upp knäna på en om man inte var försiktig. Slumpartade problem med att den inte kunnat tömma vatten trots noggrann rengöring.

Hade helst undvikt BSH pga detta men det enda alternativer verkar vara Miele som jag också hört riktigt dåliga historier om när det väl krånglar. Så mitt sista hopp om något slags förtroende är Tysktillverkade BSH... vi får hoppas att det håller :)

Tusen tack för hjälp!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.