Frågan har säkert varit uppe tidigare men jag lyckades ine hitta ngt på forumet.

Vad kan man räkna med för m2-kostnad för att tätskickta och sätta kakel resp klinkers för ett badrum på 3m2. Totala ytan kakel o klinkers blir ca 20m2 med golv och väggar? Förutsatt att det är ett enkelt badrum utan fönster, 4 vinkelräta väggar utan infällda hyllor, ett slätt golv (med fall givetvis).

//Christer
 
typ 900-1200:- / m2 exkl. kakel/klinker.
 
Det skiljer sig nog ganska mycket på var i landet arbetet skall utföras.
Storstad = dyrare, glesbygd = lite billigare.

En väldigt stor skillnad idag när det gäller tätskiktet (och dess tidsåtgång för det) är ju vilket undermaterial som finns (betong/skivmaterial).

Mitt stalltips för dagen när det gäller badrumsrenovering med skivmaterial är nog att avvakta lite möjligt med tanke på det koas som råder i leverantörsleden av tätskikt och skivmaterial.
 
Jag kan inte riktigt hålla med om det sista. Det råder inte så mycket kaos, och jag kan inte se vad man skulle vinna på att vänta. Det finns utmärkta konstruktioner på marknaden, även om inte alla är bra.
 
Jag tror att GoForIt menar att idag har vi betydligt färre GODKÄNDA system att välja mellan än innan 30/6 2007. Såg en lista ifrån BKR med godkända system med ångenomgångsmotstånd över 1 miljon s/m och det var 11 stycken. Innan 1 Juli fanns det åtminstone ett 30 tal. När det gäller underlag så är det ju i princip ingen förändring på golv, dessa ska spacklas och tillsammans med underliggande konstruktion ha en tillräcklig böjstyvhet. Skillnaden på vägg är att kartonggipset har blivit förbjudet, men det finns andra skivor att använd. Visst dessa är jobbigare och dyrare att använda men det är ett lager runt om i ett badrum, troligtvis oftast färre än tio stycken. Rätt liten försäkring mot svartmögel, kartongen kan ju ha varit fuktig både innan montering och applicering av tätskickt.

För att återgå till tråden så betäms priset per kvm oftast av vilken del av landet du bor i som sagt och vilket system du använder på tätskicktet samt vilken keramik du vill ha uppsatt, dvs storlek på plattorn.
Generellt så är det (Har jag hört) dyrast i skåne med omnejd för att trappas ner uppåt landet. Visst är storstäder dyrare än landsbygd. Priser innan 1/7 låg på standardsättning dvs 15*15 vit på allt mellan 450 - 700 kr kvm sedan kan du säkert lägga på 100-150 per kvm efter 1/7 för de nya systemen. Sedan kan du lägga på ytterligare ifall du vill ha mindre än 10*10 eller större än 30*30 på väggar och golv detta e för att det tar längre tid att montera och foga m.m. Avslutningsvis beror det så klart på firma.
 
Har precis fått en räkning för en vatten skada, ungefär 20kvm kakel totalt. Jag har själv gjort allt rivnings arbete, under arbete med skivor och annat, dock gjorde jag inte tätskikt och själva kaklingen, vvs och elkoppling själv. Monterade ihop och tillbaka all inredning själv.
Räkningen hamnade på 58000kr + moms.
Håller på och bråkar med byggfirman nu, men han vill inte så gärna släppa underlagen från underentreprenörerna.
I och för sig så behöver jag bara betala 20% på räkningen + 4000kr i självrisk men jag tycker att den är kraftigt saltad. Dessutom så menade arbetsledaren på byggfirman att om dom hade gjort hela jobbet med all rivning och återställning så skulle det ha hamnat mellan 60-70000kr + moms
Jag har själv lagt ner ca 85timmar och betalat material för 6500kr som jag skall kräva försäkringsbolaget på.
Ps. gjort före 1/7 och med vanligt billigt kakel/klinkers, har dessutom monterat tillbaka den gamla inredningen.
 
79:an: Ska du alltså betala 3625:- / m2? För tätskiktning, sättning, fogning. Inkl. tätskikt, plattor fix&fog?



/edit/ ah, vvs och el oxå.
 
Uppenbarligen om byggfirman som står som entreprenör får som dom vill.
Bara en liten rolig sak, kaklaren var här ute 4ggr och vill ha 560+m i reseersättning medans byggbolaget har varit ut och vänt 3ggr vill ha 2722kr+m, jag bor ca 2mil från deras kontor........
Dessutom så är en av ggr en inspektion av byggledaren inför arbetet, tycker att dom borde stå för den.
Underentreprenörer och material 37950 + m
resterande 22615kr + m är för arbetsledning och ca 20tim snickar arbete.
Tror att man jobbar inom fel branch..........
Skall gnälla på dom andra med, elektrikern behövde 5tim för att montera tillbaka en lampknapp, två lampor och en termostat, alla kablar, dosor, jordfelsbrytare till golvvärme m.m. var redan monterat och inkopplat sedan tidigare, så han behövde bara snurra ihop kablarna och skruva fast dom.
Dessutom har dom tagit upp ett handfatsskåp som dom kvaddade när dom kopplade ur vattnet.......
Målaren jobbade i 12 timmar, målade ett tag och tapetserade en liten hall med trapp, dessutom så har han genat i hörnen i trappen så det ser för j*vligt ut.
Rörmokaren jobbade 6tim med att plugga ingående vatten, koppla ersättnings dusch och montera tillbaka rören, jag moterade och kopplade handfat, kopplade ur duschblandare och tog bort rör.
Byggaren drog ut väldigt på tiden, fick ringa och bråka på för att det skulle hända nåt, t.ex. så tog det 3veckor efter att kaklaren var klar innan rörmokaren kom, ringde ut honom själv till slut, men byggfirman vill ha hyra för ersättningsduschen i 85dagar!!!
Försöker få tag i försäkringskillen som har hand om det och säga att om det inte händer nåt så skall jag byta bolag med alla försäkringar, har försäkringar hos dom för ca 25000kr om året!
 
Ja dyrast iu Skåne har jag fått erfara. Vid vårt stambyte i bostadsrättsföreningen så vill byggarna ha 1850 kr/kvm för den tilläggsyta jag har i mitt badrum jämfört med orginalbadrummet. Helt ofattbart. Summan fick jag av "misstag" av en arbetare. Specen jag har fått är bara en klumpsumma på 21000 och projektledaren vägrar dela upp den i vad som är kostnad för vägg resp golv. det är 7 kvm vägg och 2 kvm golv.

Ja jag är helt på det klara med att det kanske blir en annan mängd betong i golvet innan flytspacklingen. men det det priset så har hantverkarna mer än 600 SEK/timme och klarar inte av mer än en kvm/timme.

En projektledare som hanterar saker på rätt sätt kan helt klart utöka värdet på grundofferten genom att vara tillmötesgående och lyhörd till vad lägenhetsinnehavarna vill ha, men i det här fallet så är det mest hot och jätteproblem med allt som att byta till en golvbrunn med sidoavlopp istället för bottenavlopp. Jag har renoverat flera badrum genom åren men aldrig mött något liknande.

Suck.
 
Tack för bra läsning.
79:an, om jag var du skulle jag kontakta ditt försäkringbolag. De är vana vid att ställa sig kritiska till fakturor från hantverksfirmor, och i detta fall ska ju de betala de mesta av kakan. Försäkringsbolaget kan nog tvinga fram en specificerad räkning. Har en bekant som nyligen blev uppringd från sitt försäkringsbolag som undrade hur många timmar målaren hade lagt ner på att fixa inbrottsskadorna på hans balkongdörr. Målarn hade varit där i 1 timme - fakturerat försäkringbolaget för 2 dagar jobb! den målarn är nu stämd av försäkringsbolaget.
 
Jag säger bara. det är dyrt att renovera ett badrum. Har precis renoverat en ca 5 kvm badrum. Grundpriset för arbetet + viss mtrl var ungefär 90000 kr inkl moms (för 3,5 kvm). Då ingick rivning, bilning, tätskikt fuktspärr plattsättning, VVS, el, ny brunn + avlopp. Men sen ville jag riva väggen och göra större och bygga till lite plus sätta dit takspots, vägghängd WC, inbyggd badkar, förbereda för tvättmaskin samt byta elcentral. Den totala arbetskostnaden uppgick till ungefär 130.000 spänn.
 
Enligt försäkringsbolaget så fick jag ta kontakt med entreprenören själv först och disskutera, om vi inte kom fram till nån lösning så skulle försäkringsbolaget hjälpa till och medla. Vad dom nu menade med det.
Det är inte bara byggfirman som saltat, målaren jobbade 12 timmar med att måla taket och tapetsera en liten hall med trapp.
Elektrikern 5timmar med att koppla in lampan, lampknappen och golvvärme temrostat, allt var redan fördraget och monterat, han skulle bara skruva fast kablarna, dock så hade han glömt en moteringsram på firman som han hämtade.

Efter ett antal telesamtal med arbetsledaren så har han strukit 4tim av sitt eget arbete och tagit bort 30% på bilersättningen samt en hyra för en släpvagn, det har han gjort fast försäkringsbolaget redan godkänt deras fakrtura och betalat, dom hade redan betalat sin del när min räkning kom.

Hittade en rolig sak i deras spec, en dag var två snickare här och arbetade, dom kom i samma bil och åkte i samma bil, en reseersättning, men den ena jobbade 9 timmar, den andra lyckades jobba hela 11,5timmar. Jag ringde och undrade hur det kunde vara så, deras förklaring var att den ena var en lärling så därför hade dom dragit av lite tid, brukar det vara så?
Jag kommer då aldrig mer att anlita det bolaget igen, funderar även på att byta försäkringsbolag, dom verkar inte bry sig om mina synpunkter, fast jag betalar ca 25000kr i premier till dom, är nog för liten kund.
 
Krisch:

Jag har nämligen gjort det mesta arbetet själv, snickarna har bara varit med och kollat omfattning och fuktmätt samt rivit lite. Dock ville jag inte sätta plattorna och tätskikt själv, samt el och vvs. Tog även ut en målare för jag hatar att tapetsera.
Så 62000kr+moms för kakel + sättning och inkoppling av redan befintlig el och vvs, jag har nämligen betalat alla nya saker själv på sidan förutom kakel, fix och tapet, samt kopplat ur och rivit, byggt allt under och återmonterat allt.

Det är därför jag är lite fundersam på en saltad nota, undar vad det hade kostat om dom gjort allt med tanke på att jag inte är ovan med att snickra och ändå lade ner ca 100tim själv. Brukar jobba som allmont. och liknande med egen firma dessutom så har jag ett lantbruk med en massa gamla byggnader i varierande skick som jag reparerar själv. Har även jobbat som snickare och varit med och renoverat ett gammalt torp.
 
Du kan inte bara räkna tiden som dom är där,restid får du betala.
 
Det vet jag, det 30kr/mil + moms + vanlig tim kostnad. Men enligt deras spec så tog det 29min per 10km, dessutom så hade dom åkt alldeles för långt. 3 besök + en bygghandel på vägen, det är 25km mellan mitt hus och deras firma, dom ville ha 2722kr + moms för dom tre resorna. Räkna på den restiden du!
Deras timdebitering är 292kr/h + m
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.