Planerar för att klippa upp innertaket och isolera mot taket istället.
Ventilationsspalten mellan yttertaket och masonite-skivan utanför isoleringen, hur ventilerar man lämpligast den?

I nederkant har jag koll på hur det skall bli, men hur gör jag i toppen?

Taket är råspont med papp ovanpå.
 
ok, fick tipset av en god vän med "mögelstoppers" men vi blev osäkra om det är rätt metod vid papptak?
 
Nu ser jag att du har skrivit papptak i ditt inlägg - då är jag inte säker på att mögelstoppers eller liknande är korrekt. Det är definitivt inte rätt om du har låg lutning på taket. Kanske bästa att kolla med en hantverkare. Sorry för tokigt råd :(
 
jaa.. På papp-tak är nog möggelstoppers olämpligt..

Någon ventilations huv kanske kan funka?
 
hmmm.... vi har ca 15 graders taklutning så vi faller väl under kategorin "lågt lutande tak".

Man sätter en ventilationsventil / mögelstopper per fack i vanliga fall?
1 fack = mellan två takstolar.

Ingen som har låglutande papptak med snedtak?
 
Jag har möggel stoppers och dem sitter inte i varje fack. Några sitter högt & några sitter lågt..

Fast då har jag inte Snetaks isolering... Så det blir ju inte riktigt samma grej. Men iallfall så beror det lite på.
 
våndas lite över detta med låglutande tak / papptak och ventilationen av luftspalten i överkant.

Ingen som har gjort detta eller vet hur man gör?
 
en fundering jag har är om man kan ersätta "mögelstopperersana" med en ventil i gaveln istället.

eller det kanske blir för långt avstånd från den bortesta "takstolsfacket" till ventilen på gaveln?

se bild.
 
  • snedtak_vent.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.