Jag hade bytt glas till kassetter och sedan sett nöjd ut.
Moderna pappdörrar håller inte för mycket tyvärr.

Har själv en ytterdörr från samma tid, tyvärr utan sidoljus, men tänker inte byta ut den.
 
S Surgubbe skrev:
Jag har redigt kallras vid min ytterdörr. Det beror mest pga fönstret bredvid. Men är rädd att energiglaskasett inte gör tillräckligt.

Jag har redan satt på lite extra list i öppning för att få plats med mer tätningslist.

Men vad tycker ni, bevara eller rädda miljön genom att köpa en bättre isolerad.
Radiatorn innanför går på max men är ändå kallaste rummet. Och jag har redan bytt till en större.
Dörren är fräsch eftersom den sitter under tak.
Vi målade vår 70-talsdörr på förra huset och var väldigt nöjda.

Grannen var mycket skeptisk när jag berättade att den skulle bli svart.. (hen var mycket rättfram.. och sa väl rent ut att man kan väl inte ha svart dörr inte). Vi målade utsidan svart och insidan vit! (grannen kom och knackade på nån vecka efter och drog tillbaka sitt uttalande, hen tyckte att det hade blivit en otroligt positiv förändring *kors i taket* )

Idag hade vi varit ännu nöjdare med tanke på hur priserna på dörrar (men ännu värre) sidoljuset är! Hade nog kostat lätt runt 20 000 kr.. för att byta ut något som eg inte (för oss) var trasigt.

Och jag tycker Er dörr är snyggare än vår var hehe :)
 
  • Gilla
Fadai och 1 till
  • Laddar…
Hade själv en liknande på mitt förra hus.
Byte handtag och trycke till lite modernare och hade inte så snyggt sidoljus utan bara en tvådelad med knottrigt glas.
Rev ut glaset och satte in en hel treglaskasset istället, fick ett billig lyft och behöll kvaliten från förr.
 
Snigla Snigla skrev:
Vi målade vår 70-talsdörr på förra huset och var väldigt nöjda.

Grannen var mycket skeptisk när jag berättade att den skulle bli svart.. (hen var mycket rättfram.. och sa väl rent ut att man kan väl inte ha svart dörr inte). Vi målade utsidan svart och insidan vit! (grannen kom och knackade på nån vecka efter och drog tillbaka sitt uttalande, hen tyckte att det hade blivit en otroligt positiv förändring *kors i taket* )

Idag hade vi varit ännu nöjdare med tanke på hur priserna på dörrar (men ännu värre) sidoljuset är! Hade nog kostat lätt runt 20 000 kr.. för att byta ut något som eg inte (för oss) var trasigt.

Och jag tycker Er dörr är snyggare än vår var hehe :)
Du får gärna visa hur den blev! Sjukt nyfiken
 
Kosyer Kosyer skrev:
Du får gärna visa hur den blev! Sjukt nyfiken
Jag letade (sökte) faktiskt här på forumet.. för jag har för mig det iaf fanns nån bild på den.. men själva sökningen gick inte strålande (fick väldigt många dörrar med i den..).

Ska försöka kika igenom mina egna inlägg.. kanske kan söka bara bland dem.. :thinking:
 
  • Gilla
Kosyer
  • Laddar…
Snigla Snigla skrev:
Jag letade (sökte) faktiskt här på forumet.. för jag har för mig det iaf fanns nån bild på den.. men själva sökningen gick inte strålande (fick väldigt många dörrar med i den..).

Ska försöka kika igenom mina egna inlägg.. kanske kan söka bara bland dem.. :thinking:
Hoppas detta blev rätt.. (vi skulle bytt ut glaset, men hann inte) :)
https://www.byggahus.se/forum/threads/mala-om-ytterdoerr.178804/#post-1374473

Tillägg: Har varit medlem länge o har inte varit helt tyst under åren haha.. svårt att hitta i röran ibland!
 
Snigla Snigla skrev:
Hoppas detta blev rätt.. (vi skulle bytt ut glaset, men hann inte) :)
[länk]
Det där blev ju snyggt! Tack för du dela
 
  • Gilla
YuGi och 1 till
  • Laddar…
Tomture61
Nackdelen med nya dörrar är att dom ej tål väder o vind . Måste sitta regnskyddat :rolleyes:
Tydligen mycket HDF nu för tiden istället för riktigt trä , men dom är vell bättre isolerade dock .
Nu handlade jag de billigaste garageport / dörr , men gångdörren fick bytas efter 2-3 år , garageporten har en täcklist mellan portarna , listen är i HDF och har svällt i nederkant :poop::thumbdown:
 
Stort tack för att engagemang. Jag egentligen vill jag inte byta. Men jag upplever det inte ha fullt så hög kvalitet som det ser ut. Hela partiet skramlar ordentligt när man stänger hårt. Den sitter så tight så jag lär inte få in fogskum eller något.

Jag tror att det mest är fönstret som kyler luften innanför. Tät är den.

A Argastesnickaren skrev:
Hade själv en liknande på mitt förra hus.
Byte handtag och trycke till lite modernare och hade inte så snyggt sidoljus utan bara en tvådelad med knottrigt glas.
Rev ut glaset och satte in en hel treglaskasset istället, fick ett billig lyft och behöll kvaliten från förr.
Knacka du allt glas? Jag tänker att de förstör looken lite, men lockar men ordentligt glas. Men jag har kollat pris på 2-glas kassett och det var inte så dyrt.

Minnie Mesola Minnie Mesola skrev:
Jag hakar på. Behåll.
Ny dörr kan omöjligt tjäna igen pengarna för sänkta värmekostnader.
Dessutom får vi lägga till dörtillverkarnas miljöpåverkan. Resor etc.
Min dörr är från femtiotalet och den tilläggsisolerade jag för att den slog sig. Blev både varmare och rakare. Så förbättra vad du har istället för att köpa nytt skräp.
Minnie
Hur tilläggsisolera du? Cellplast på insidan?
 
Minnie Mesola
S Surgubbe skrev:
Hur tilläggsisolera du? Cellplast på insidan?
Ja. Fast tvärs om. På utsidan.

Minnie
 
H
T Thomas_Blekinge skrev:
Jag har en gammal trädörr och rengjorde den förra året.med en blandning av oxalsyra och mögeltvätt och träet blev som ny. Sedan träolja för ädelträ. Ingen slipning någon gång. Kopparplåten skruvade jag loss och rengjoder separat till jag hade blankt koppar igen.
Grannarna frågade: har du köpt ny dörr? Snyggt!
Bilvax en gång per år också säger dörrtillverkarna.
 
H
S Surgubbe skrev:
Jag har redigt kallras vid min ytterdörr. Det beror mest pga fönstret bredvid. Men är rädd att energiglaskasett inte gör tillräckligt.

Jag har redan satt på lite extra list i öppning för att få plats med mer tätningslist.

Men vad tycker ni, bevara eller rädda miljön genom att köpa en bättre isolerad.
Radiatorn innanför går på max men är ändå kallaste rummet. Och jag har redan bytt till en större.
Dörren är fräsch eftersom den sitter under tak.
Jag skulle prata med en finsnickeri, nytt fönster och få tips hur man kan isolera dörren bäst för så att man kan använda samma karm.
 
Tipset om tjockare polykarbonat på insidan är klockrent, kan med fördel monteras i list av samma träslag som karmen. För motsvarande kvalitet i ny dörr behöver den nog beställas på snickeri. Skulle se byte både av dörr och sidoljus som rejält värdesänkande
 
S Surgubbe skrev:
Stort tack för att engagemang. Jag egentligen vill jag inte byta. Men jag upplever det inte ha fullt så hög kvalitet som det ser ut. Hela partiet skramlar ordentligt när man stänger hårt. Den sitter så tight så jag lär inte få in fogskum eller något.

Jag tror att det mest är fönstret som kyler luften innanför. Tät är den.



Knacka du allt glas? Jag tänker att de förstör looken lite, men lockar men ordentligt glas. Men jag har kollat pris på 2-glas kassett och det var inte så dyrt.



Hur tilläggsisolera du? Cellplast på insidan?
Jag fick plats med en treglaskasset i mitt parti.
Utåt behöll jag original och inåt gick att lösa med nya lister.
Istället för lister inne på kanten mot glaset så hamnade dom nya i liv med karmen och glaset.
Fick hyfsat pris för ca 10 år sen och då kostade det ca 1000 kr och ett par timmars jobb.
 
  • Gilla
gaia och 1 till
  • Laddar…
H HEM2121 skrev:
Bilvax en gång per år också säger dörrtillverkarna.
Det kan funka om dörren är i nyskick. Men om det finns ingrott smuts måste den rengöras innan vaxning.
 
  • Gilla
HEM2121
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.