Langbein
Lite PS till andra tråden om Sjötomt men annan vinkel. Måste tänka framåt positivt om vi missar tomterna där vi bor ::)

I Spanien bor de rika och kloka med havsutsikt men inte vid havet, så även jag.

Det påstås att hög bergsluft ska vara det mest hälsosamma, då vet jag ingen idealisk lokalisering om man vill bo centralt. Tanterna som lever längst, nere i Frankrike, bor inte i bergen vad jag vet. Och nära sjön är det tvärtom då ohälsosamt, mera mygg och fuktigt?
 
I Spanien bor de rika och kloka med havsutsikt men inte vid havet, så även jag.
Menar du att det skulle vara stor skillnad i luftfuktigheten vid 30 meter från havet och 200 meter från havet? Låter inte så troligt, men jag är ingen klimatexpert.

Dessutom är det i vårt land oftare den låga luftfuktigheten som ger sjukdomar. På vintern är inomhusluften på tok för torr (pga uppvärmningen av kall luft som inte kan hålla mycket vatten) vilket ger torra slemhinnor vilket gör en mycket känsligare för förkylningar och andra infektioner. Det är inte kylan i sig som gör dig förkyld. Om du nu är så orolig kanske du kan skaffa en luftfuktare som du kör på vintern för att få bättre inomhusklimat.

Däremot är förstås mögel ett vanligt problem som kommer av hög fuktighet, men det går bra att undvika mögelproblem och liknande även när man bygger sjönära.
 
Langbein
Det besvarar inte frågan om "hög bergsluft".

För mig tar det 30 minuter att gå ner så det är mer än 200 meter.
Marken blir nog våtare neråt där man talar om Golden mile och beach frontline, kanske blåser in skum också, vad vet jag mer än att de med klöver bor uppe på kullarna. Och när det regnar drabbar det inte oss däruppe som de nere i dalen med elavbrott.

Anna klagar över torr luft här, hon vill ha innepool, som folk har avfuktare till, man kanske kan få balans :p

Mögel är väl en fråga om ventilation.
 
Hög bergsluft skiljer sig förstås en del. Nu är kanske 200 meter inte så jättehögt ändå utan är väl ungefär den höjd jag själv är uppvuxen på, men om vi talar riktiga höjder så skiljer det mycket.

Uppe i klippiga bergen i USA är det vanligt att man måste fukta luften inomhus, men där är det ju väldigt speciellt.
 
Langbein
Ja det är nog Alperna.
Luften därnere är fuktig och sannolikt värst just vid vattnet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.