S SvanteC skrev:
Limma ordentligt, man lägger med överlapp och skär sedan längs med lång linjal över båda så de hamnar 100% kant i kant
Vad hjälper kant-i-kant när duken är mjuk? Inte ens mättnad med färg (och det är mycket) räcker för att den skall bli hård.

Nu finns det iofs olika dukar, men jag vill ha underlaget stumt.
 
  • Gilla
Nissens
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Precis tvärtom enligt min mening, när jag skulle måla om på sonens rum rev jag ner fiberduken och satte renoveringsgips, spacklade och sedan målning. Min erfarenhet är att detta håller mycket bättre mot stötar och tryckskador än vad fiberduk gör.
En målad fiberduk går utmärkt att tapetsera på om det är rätt gjort. "Renoveringstapet" däremot är ett helvete att jobba med om den inte sitter som den ska
 
Så här ser mina skarvar ut, ganska tunn renoveringsväv, och första gången vi använde det. Jag gillar renoveringsväv mycket bättre än bredspackling, här var det dessutom spånskiva som underlag.

Observera att det är en närbild.

tLUUtTJJKO4790EVPCKi0_uOCB5vu3yrAhjmaO-JodZNH3jU900lNilWS8AniiKbX5Q2_e2mRAZooCpgeBTbFo1qFbId4nGBf7nnHLYKY3LCxXent0r4MSIyyrRDaUMRieAK5qgWYO0xkz225ryKg-Ug87BCX3X1CSQiZcHAlN-zix5-icOwoM2oCrllKUDlreCcSBjCtUvgppXGuIpOEKc7j2cN-L1--QiSaCOVvXT_7jahc3WBNPdPB2lT1788M62K4LIlS0E8NuINH82WQ8Itbv3g9DX_XPqLXk2smafyLu7akZ6WTyiK9BXTKRLdG7p6H5DiuyqxMsNOXwpPo93K70N65avclzgW5b20BE91ZAGs-zkXaLQ3Za-dVnevYxfm6QkLwY3PX3rURE5MFjkkoQReQmqFjueUk6uSDOl4aV5WagfsH0rtb-AnoJske8XPVBvf1su-_dHJxGpuRXr-Zq5RLD8i9oWpY5WVHvHjGlmr1CwGy7Sis6E5UBysOQ9nCehXexSP3SRV0ppzM92Oqed4rkGPNDdaYV8UEeB6HonH4MQLOpxP8Uh9XqCBenOZDkYRrfkXjKxO69-TYD1BbJzy-VGwu77q6sIG9OZ-CHR31ptzp7ctn_K4ONivIEM29jS8QTAJSmB0HTmzEv6ch5x5B7dkHlLlsfOPWNJuuBN_jiUWUppb4-lHw_seDZn6pSrZb8X3XQnAfekHpPxKQbFYNOgpFG4Sgg2gd0e1lfZJEonXp8WXVldjLSKD_5ZF-9RBpCg3B6acJlbjVWyxfDSWgGiq9HAu06p_EvcfZHuWU5nqo4POmLgShN0FIP11M9s6ikEngpu6SiSvJ8MBUsglSCkxqg06EpvGUn5qPUaFeFEdkBVSSBYtm_45_9b7_F0loerFqsAJ1i22t_3CGOYMT2gBntomXImwNWOXSw=w640-h853-no
 
  • Gilla
TickyNucker och 4 till
  • Laddar…
S
pacman42 pacman42 skrev:
Vad hjälper kant-i-kant när duken är mjuk? Inte ens mättnad med färg (och det är mycket) räcker för att den skall bli hård.

Nu finns det iofs olika dukar, men jag vill ha underlaget stumt.
Nu förstår jag inte? Jag köpte fiberduken på biltema, den är ju mjuk. Men limmar du den mot gips eller spån så märks det ju inte av att den är mjuk? Eller va?
 
S SvanteC skrev:
Nu förstår jag inte? Jag köpte fiberduken på biltema, den är ju mjuk. Men limmar du den mot gips eller spån så märks det ju inte av att den är mjuk? Eller va?
Min fiberduk blev inte stum av limningen. Det hade krävts väldigt mycket lim för att mätta den. Sedan gick det åt mycket färg för att mätta den ändå. Den kan ju inte vara helt stum för då döljer den ju inga skador under, minsta lila tryck och den ger efter med en grop som resultat.

Hur tjock fiberduk har ni?
 
pacman42 pacman42 skrev:
Min fiberduk blev inte stum av limningen. Det hade krävts väldigt mycket lim för att mätta den. Sedan gick det åt mycket färg för att mätta den ändå. Den kan ju inte vara helt stum för då döljer den ju inga skador under, minsta lila tryck och den ger efter med en grop som resultat.

Hur tjock fiberduk har ni?
Det låter som om du försökt använda tjock fiberduk för att dölja dåligt underlagsjobb?
Att det går åt mycket färg för att mätta duken (mer ju tjockare du valt) är ju en fördel, då behöver man inte måla så många lager. I de rum som ska vara vita har jag bara målat ett rejält lager billig grundfärg.

Det man döljer med fiberduk/renoveringsväv är på sin höjd rivkanter efter nerriven tapet och aningen slarvig slipning efter spackling. Om det ger efter för lätt tryck har du ju inte mättat väven, utan har den mjuk, så att den ger efter. Dvs det funkar precis tvärtom mot vad du säger.
 
  • Gilla
SvanteC
  • Laddar…
S
pacman42 pacman42 skrev:
Min fiberduk blev inte stum av limningen. Det hade krävts väldigt mycket lim för att mätta den. Sedan gick det åt mycket färg för att mätta den ändå. Den kan ju inte vara helt stum för då döljer den ju inga skador under, minsta lila tryck och den ger efter med en grop som resultat.

Hur tjock fiberduk har ni?
Supertunn, den ska inte dölja dåligt underarbete utan egentligen bara dölja småmissr som man gjort i spackling å slipning. Renoveringstapet, som verkar vara det du pratar om, är inte samma sak som en fiberduk/målarduk/slät glasfiberväv/microlit-duk.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
S SvanteC skrev:
Supertunn, den ska inte dölja dåligt underarbete utan egentligen bara dölja småmissr som man gjort i spackling å slipning. Renoveringstapet, som verkar vara det du pratar om, är inte samma sak som en fiberduk/målarduk/slät glasfiberväv/microlit-duk.
Nja, det var nog något mittemellan. Den var inte supertunn, men inte svampig som renoveringstapet (vilket är riktigt kasst).

Vad är poängen med fiberduk som inte döljer mer än småmissar? Dessa brukar jag lösa efter första lagret färg genom att finspackla de småskador som syns och måla på dessa en gång till innan man tar andra varvet. Snabbare och enklare enligt min mening. Det är ju de lite svårare skadorna som man vill komma åt, exempelvis tapetskarvar (efter att man skurit ned dem), skivövergångar mellan olika material (som aldrig blir bra med spackel) och liknande...
 
pacman42 pacman42 skrev:
Vad är poängen med fiberduk som inte döljer mer än småmissar?
Att få en snygg yta. Tycker inte att en spacklad yta är snygg, och är det inte bredspacklat kommer det att bli olika glans mellan gips och spackel om man inte målar väldigt tjockt.
 
S
pacman42 pacman42 skrev:
Nja, det var nog något mittemellan. Den var inte supertunn, men inte svampig som renoveringstapet (vilket är riktigt kasst).

Vad är poängen med fiberduk som inte döljer mer än småmissar? Dessa brukar jag lösa efter första lagret färg genom att finspackla de småskador som syns och måla på dessa en gång till innan man tar andra varvet. Snabbare och enklare enligt min mening. Det är ju de lite svårare skadorna som man vill komma åt, exempelvis tapetskarvar (efter att man skurit ned dem), skivövergångar mellan olika material (som aldrig blir bra med spackel) och liknande...
Framförallt så tar den många småmissar som sagt. Men även för att väggen ska få en slitstarkare yta. Strukturen är också bra.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Jag brukar måla med långhårig roller för att få en bra struktur som inte blir så känslig för vinkeln på infallande ljus.

Men nu förstår jag att det är en superslät yta ni är ute efter.
 
Slöseri med materiel, ta hjälp av någon som är kunnig.
 
E Eloffen skrev:
Slöseri med materiel, ta hjälp av någon som är kunnig.
Några rullar väv är rätt mycket billigare än en målare/snickare.
 
TeroM TeroM skrev:
När jag sätter microlit (fiberduk?) eller renoveringstapet lägger jag den med några cm överlapp och skär sedan genom båda lagren för att få ”perfekta och osynliga” skarvar mellan våderna.
Precis. Så gör proffsen och efter målning syns inga skarvar. det går dessutom fortare att sätta upp då man slipper kant i kant passning. renoveringstapet använder jag dock aldrig. Spacklar hellre då det tar mindre tid att göra och blir dessutom billigare då det är en snabbare metod. rekommenderas dock inte för amatören...
Måla på renoveringstapet gör jag inte heller. tycker ytan blir ful jämfört med microlit eller en fingradig väv.
 
Anna_H Anna_H skrev:
Några rullar väv är rätt mycket billigare än en målare/snickare.
Om man bara bryr sig om pris och inte resultat, kör på.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.